خیلی‌ها در جنوب سیستان‌وبلوچستان تا حالا کاپشن نپوشیده‌اند و طعم سرما را نچشیده‌اند اما تا دلتان بخواهد گرما امانشان را بریده، بیمارشان کرده، خانه‌نشینشان کرده و هزینه‌های هنگفت روی دستشان گذاشته است.

قطعی برق در گرمای 60 درجه

سلامت نیوز:اینجا همه مردم پوست‌های تیره‌ای دارند. شاید فلسفه لباس‌های روشن و گشاد بلوچی همین گرمای طاقت‌فرسا باشد. آفتاب در این نقطه سخت‌تر و بی‌رحم‌تر از جاهای دیگر می‌تابد.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت:  خیلی‌ها در جنوب سیستان‌وبلوچستان تا حالا کاپشن نپوشیده‌اند و طعم سرما را نچشیده‌اند اما تا دلتان بخواهد گرما امانشان را بریده، بیمارشان کرده، خانه‌نشینشان کرده و هزینه‌های هنگفت روی دستشان گذاشته است. چند روزی است که مردم بلوچستان از گرمای کم‌سابقه در شهرشان طاقتشان طاق شده؛ داد‌ه‌های هواشناسی اعداد و ارقامی را ثبت می‌کنند که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده اما نگاه‌ها به بلوچستان مانند گذشته است. مردم محلی می‌گویند گرمای روزهای اخیر، آسیب‌های زیادی به آنها تحمیل کرده؛ از نابودی محصولات کشاورزی بر اثر گرما گرفته تا خرابی وسایل برقی بر اثر افت ولتاژ برق. دراین‌میان بیش از باران آتش از آسمان، این تعرفه‌های ناعادلانه برق است که مردم منطقه گرمسیر بلوچستان را آزار می‌دهد؛ قبض‌های برقی که در فصل گرما سر به فلک می‌کشند و بسیاری از خانواده‌های بلوچ توانایی پرداخت آنها را ندارند. 


قطعی برق در گرمای 60 درجه


«خانم به‌خدا ما همین دیروز روی ماشین تخم‌مرغ پختیم، تخم‌مرغ را انداختیم روی ماشین و پخت؛ همین دیروز قبل از اینکه وزیر بیاید اینجا.» جلیل می‌گوید همه عمرش را در بلوچستان بوده اما این گرما بی‌سابقه‌ترین چیزی است که دیده. «برق مدام قطع می‌شود. چندبار نصف‌شب قطع شد و تا صبح نتوانستیم از گرما چشم روی هم بگذاریم. صبح هم مجبور بودیم برویم سرکار.» کلافگی از گرما اما نیمی از مشکل مردم بوده و نیم دیگرش قطعی‌های پی‌درپی برق و آب در مناطق شهری و روستایی است. به گفته چاکرزهی، افت ولتاژ برق تاکنون خسارت‌های زیادی به وسایل برقی منازل وارد کرده و از طرفی پرداخت هزینه‌های بالای برق برای مردم غیر‌ممکن شده است. او می‌گوید اینجا تعرفه‌های برق بالای 400-500 هزار تومان است، آن‌هم برای یک خانواده چهار نفره. تعرفه‌های بالاتری هم اما وجود دارد. یکی از شهروندان نیکشهری می‌گوید ماه گذشته 6 میلیون قبض برق منزل مسکونی‌اش آمده، می‌گوید تمامی مصرف آنها همان کولرگازی و یخچال فریزر است با چند لامپ کم‌مصرف، با تصور اینکه حتما اشتباهی رخ داده به اداره برق مراجعه کرده اما درنهایت پاسخی نگرفته و مجبور به پرداخت همین هزینه در دو ماه شده است. چند روز پیش بود که پس از سکوت مسئولان درباره فاجعه گرما در بلوچستان محمدنعیم امینی‌فر، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس در تذکری، خواستار تصحیح و تغییر در قوانین تعرفه‌های برق در برخی نقاط بلوچستان شد. به گفته او، تعرفه برق در برخی نقاط بلوچستان فقط برای سه ماه است اما به‌ دلیل اینکه ساکنان این مناطق حداقل در 6 ماه از سال گرمای شدید را تجربه می‌کنند، این تعرفه‌ها باید افزایش پیدا کند. امینی‌فر به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: شبکه توزیع برق در بلوچستان فرسوده است و هربار موج جدیدی از گرما این ضعف را بیشتر عیان می‌کند. ما بر‌اساس داده‌های هواشناسی در جلسه‌های اخیر تلاش کردیم مسئولان را مجاب کنیم که تعرفه‌های برق در بلوچستان می‌تواند تا 9ماه هم افزایش پیدا کند. تاکنون موافقتی در‌این‌زمینه نشده اما ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. 


مشکل فقط برق نیست، به وزیر تذکر دادیم


امینی‌فر در ادامه می‌گوید که قطعی برق و تعرفه‌های سنگین فقط مشکل مردم بلوچستان نیست بلکه آنها در فصول گرم سال از قطعی و کمبود آب هم رنج می‌برند. موضوع این است که زیرساخت‌های صنعت آب و برق در جنوب استان ضعیف است. ‌هزار و ۳۰۰ روستا در بخش جنوبی استان شبکه آب‌رسانی ندارند و با تانکر به مردم آب‌رسانی می‌شود که پول تانکرها هم در روزهای اخیر پرداخت نشده و این موضوع مشکل‌ساز شده است. درباره برق هم شرایط به همین شکل است؛ باوجوداینکه بخش اعظم برق استان در ایرانشهر تولید می‌شود ولی خود همین شهرستان به دلیل مشکلات زیرساختی با مشکل برق‌رسانی و قطع برق روبه‌رو است. در بقیه روستاها هم این‌طور نیست که تمام ساعات شبانه‌روز آب وجود داشته باشد بلکه ساعات خاصی در شبا‌نه‌روز آب وارد شبکه می‌شود. امینی‌فر می‌گوید 6 ماه پیش به وزیر نیرو درباه شرایط حاد بلوچستان در فصل گرما تذکراتی داده شده اما جدی گرفته نشده و حالا مشکل حاد‌تر از همیشه است. او مشکل اصلی را در تعرفه‌های برق و زیرساخت‌ها می‌داند و تصریح می‌کند: مشکل تأمین برق در استان حاد نیست، دو نیروگاه بزرگ در ایرانشهر وجود دارد و ۶۰۰ مگاوات برق در این شهر تولید می‌شود. مشکل اصلی زیرساخت‌های برقی و تعرفه‌های برق است. در خوزستان، بوشهر، هرمزگان و حتی چابهار و کنارک، تعرفه‌ها تا ۹ ماه‌ سال با تخفیف درجه یک محاسبه می‌شود ولی در ایرانشهر فقط سه ماه درجه یک و سه ماه هم تخفیف درجه دو وجود دارد. 


وزیر: مدیریت کنید


یکی از خبرنگاران نیکشهری می‌گوید، پیش از اینکه وزیر نیرو به بلوچستان برود مردم مطالباتشان را به مسئولان و خبرنگاران گفته‌اند. می‌گوید مردم از ما خواهش می‌کردند که از وزیر در شرایط ایده‌آل و چیزی که شبیه شرایط واقعی مردم نیست پذیرایی نشود؛ دراین‌صورت او شرایط اصلی مردم و به‌ویژه روستاییان را درک نخواهد کرد. او می‌گوید در جلسه‌ای که با مسئولان و خبرنگاران برگزار شده، حمید چیت‌‌چیان از مسئولان خواسته به شهروندان بگویند مدیریت مصرف داشته باشند. جلیل چاکرزهی اما می‌گوید مردم حتی اگر بخواهند هم در بلوچستان توانایی مصرف بیش از اندازه ندارند. خیلی از همین مردم شاید در روز چهار یا پنج ساعت کولرهایشان را روشن کنند فقط به‌این‌خاطر که از پس هزینه‌های برق برنمی‌آیند. چاکرزهی در ادامه می‌گوید که پیشنهاد وزیر نیرو برای مدیریت مصرف برق، نشان‌دهنده این است که مسئولان، شرایط مردم را به‌خوبی درک نکرده‌اند. او درباره مشکلات آبی در بلوچستان هم می‌گوید: بر‌اساس آمار رسمی، بیشتر از 130 هزار روستا در بلوچستان لوله‌‌کشی آب ندارند. اگرچه اعلام شده که روستاهای بالای 20 خانوار تا 80 درصد برق‌رسانی شده اما گاهی همین آمارها هم ضد‌ونقیض است. بر‌اساس قوانین دولتی در گرمای بالای 520 درجه، خدمات دولتی ویژه و رایگان باید در اختیار ساکنان مناطق گرمسیر قرار گیرد. این درحالی است که اهالی می‌گویند تعرفه‌های برق و آب دراین‌مدت حتی کمتر هم نشده، باوجود ثبت دمای 63 درجه در دماسنج‌های غیر‌رسمی هواشناسی دمای هوا را پایین‌تر از 50 اعلام می‌کند و هیچ ادار‌ه‌ای تعطیل نمی‌شود. چاکرزهی همچنین می‌گوید بر‌اساس آنچه استاندار اعلام کرده، اگر بارندگی‌های اخیر در بلوچستان نبود، مردم بلوچستان به‌ویژه در نیکشهر و قصرقند مجبور به مهاجرت می‌شدند. به گفته او، گرمای هوا خسارت‌های دیگری هم داشته و چند روز پیش یک اتوبوس مسافربری در پلیس‌راه نیکشهر بر اثر گرمای شدید آتش گرفته است؛ او می‌گوید این اتفاق درباره چند کامیون هم رخ داده و علاوه‌براین گرما خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی هم وارد کرده و انبه، یکی از مقاوم‌ترین و به قول بلوچ‌ها سلطان میوه‌ها را هم از پا درآورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha