چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 215046

دیگر به روزهای گرم و آفتابی سال رسیده ایم و در چنین مواقعی همیشه مراجعینی دارم که نمی دانند چگونه خود را از آسیب نور خورشید محافظت کنند. من آنها را مقصر نمی دانم چون اطلاعات متناقض زیادی در این باره وجود دارد. اصل حرفی که می خواهم بزنم این است: غذا اولین خط دفاعی ما است.

با این غذاها، پوست خود را در برابر آفتاب محافظت کنید

سلامت نیوز: دیگر به روزهای گرم و آفتابی سال رسیده ایم و در چنین مواقعی همیشه مراجعینی دارم که نمی دانند چگونه خود را از آسیب نور خورشید محافظت کنند. من آنها را مقصر نمی دانم چون اطلاعات متناقض زیادی در این باره وجود دارد. اصل حرفی که می خواهم بزنم این است: غذا اولین خط دفاعی ما است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، آنچه می خوریم می تواند تاثیری بزرگ روی چگونگی مقابله پوست با نور خورشید داشته باشد. خوردن برخی از میوه ها و سبزیجات خاص، مواد خامی به ما می دهد که بتوانیم با استفاده از آن،  یک لایه محافظتی برای پوست خود ایجاد کنیم.

بهترین ضد آفتاب کدام است؟

 در ادامه می خواهم چند توصیه و ترفند که برای محافظت پوست در این ماه های گرم استفاده می کنم را با شما در میان بگذارم:

در آب سبزیجات یا اسموتی صبحگاهی خود، مقداری سبزیجات چلیپایی اضافه کنید

غذاهایی که در این خانواده قرار می گیرند عبارتند از بروکلی، کلم، کلم بروکسل و گل کلم. این سبزیجات به داشتن آنتی اکسیدانی به نام سولفورافان معروفند که به محافظت سلول های بدن در برابر اشعه های UV کمک می کند. گل کلم همچنین منبعی غنی از هیستیدین است که باعث تولید مقدار سالمی از اسید یوروکانیک می شود که خود محافظت کننده ای طبیعی است. من اخیرا در اسموتی هایم از گل کلم استفاده می کنم. گل کلم حالتی خامه ای به اسموتی هایم می دهد.

به آب خود، کمی مرکبات اضافه کنید

انجام این کار نه تنها تامین آب بدن را دلنشین تر می کند بلکه مرکباتی مانند لیمو و پرتقال سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C مانند آنتی اکسیدان عمل می کند. با رادیکال های آزاد مقابله می کند، پوست را سالم و دور از خطر سرطان نگه می دارد. حتی می توانید مقداری از این مرکبات را داخل بطری آب خود نگهداری کنید.

از سالاد میوه لذت ببرید

مقداری هندوانه و زردآلو را به صورت مکعبی برش دهید و آنها را به همراه دانه های انار، داخل یک کاسه قرار دهید و روی آنها کمی آب مرکبات بریزید. این ترکیب، نه تنها سرشار از ویتامین C است بلکه پرتقال مقداری آنتی اکسیدان کاروتنوئید نیز در خود دارد. این مواد شیمیایی گیاهی تاثیر تشعشعات UVB را کاهش می دهند. هندوانه حاوی لیکوپن است که از آفتاب سوختگی و سرطان پوست پیشگیری می کند، دانه های انار نیز لایه های بالایی پوست را تقویت می کنند.

در برنامه غذایی خود از اسپاسپیرولینا استفاده کنید

من هر روز به دلایل زیادی از اسپیرولینا استفاده می کنم. وقتی نوبت به محافظت در برابر نور خورشید می رسد اسپیرولینا حاوی آنتی اکسیدانی به نام آستاکسانتین است. این ماده شیمیایی گیاهی، بیش از 500 برابر قدرت ویتامین E را دارد و نشان داده می تواند پوست و چشم ها را از آسیب اشعه های UV محافظت کند. می توانید اسپیرولینا را در اسموتی یا آب سبزیجات خود استفاده کنید.

هر روز کمی شکلات تلخ میل کنید

مطمئن شوید شکلاتی که می خرید حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد، هرچه تیره تر بهتر. شکلات تلخ چهار برابر بیشتر از چای سبز در خود آنتی اکسیدان دارد. به دنبال انواع خوش کیفیت و ارگانیک آن باشید.

نویسنده: دکتر الیسا گودمن متخصص تغذیه
منبع:mindbodygreen

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha