مافیا فقط در حوزه مواد مخدر نیست حالا دیگر «ترك اعتیاد» هم برای خودش مافیایی شده است.

متادون مراكز ترك اعتیاد در ناصرخسرو فروخته می‌شود

سلامت نیوز:مافیا فقط در حوزه مواد مخدر نیست حالا دیگر «ترك اعتیاد» هم برای خودش مافیایی شده است. افرادی كه مدت‌هاست در دام اعتیاد همه هستی‌شان را باخته‌اند، خیلی وقت‌ها به دام این مافیا می‌افتند؛

‌به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: معتادانی كه گاهی اوقات سال‌هاست تحت درمان نگهدارنده با متادون هستند، اما خبری از ترك اعتیاد یا درمان نیست؛ چراكه سود‌آوری درمان اعتیاد برای این مراكز موجب شده تا نه فقط از تعداد معتادانی كه در این مراكز برای ترك اعتیادشان پول می‌دهند، كاسته نشود، بلكه روز به روز هم بر تعدادشان اضافه شود. روی دیگر این ماجرا هم نشت متادون‌های سهمیه‌ای این مراكز به بازار سیاه و ناصر خسرو است؛ ‌ماجرایی كه از رانت‌های پشت پرده كلینیك‌های ترك اعتیاد خبر می‌دهد و روی دیگر سكه روند افزایشی اعتیاد در كشورمان است.

 

 

به روایت آمارهای رسمی 2 میلیون و به روایت آمار غیر‌رسمی تا 4 میلیون نفر در كشورمان درگیر و دار مصرف انواع مواد‌مخدر و روانگردان گرفتار شده‌اند. اگر خانواده این قربانیان را هم به این آمار اضافه كنیم چیزی حدود 10 میلیون نفر در كشورمان با چالش‌های مرتبط با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌كنند و همین مسئله موجب شده تا بسیاری از افراد و خانواده‌ها برای رهایی از كابوس اعتیاد به هر راهی متوسل شوند؛‌ این درست همان نكته‌ای است كه موجب شده تا بساط دام و فریبكاری برای سودجویی از این معضل اجتماعی حسابی داغ شود. در این میان برخی كلاهبرداران در قالب داروهای ترك اعتیاد ماهواره‌ای یا در عطاری‌ها اقدام به سوء استفاده از معتادان و اطرافیانشان می‌كنند اما گروهی دیگر به شكل خیلی شیك و قانونی تورشان را بر سر راه معتادان پهن می‌كنند و از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند. مراكز درمان اعتیاد با متادون نمونه‌ای از فریبكاری قانونی برای درمان اعتیاد هستند. 

 
اعتراف وزارت بهداشت

نتایج مراكز درمان اعتیاد با متادون در كشور نشان می‌دهد این مراكز كارایی لازم را نداشته‌اند؛ موضوعی كه غفارزاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی البرز درباره چرایی آن اینگونه توضیح می‌دهد: هم اكنون تعداد معتادانی كه در مراكز ترك اعتیاد تحت درمان هستند، نه‌تنها كم نمی‌شود، بلكه روز به روز تعداد آنها بیشتر می‌شود كه یكی از دلایل آن سودآوری درمان معتادان برای این مراكز است. وی می‌افزاید: یكی از برنامه‌های ما این است كه به همه مراكز ترك اعتیاد كه تحت اداره و مدیریت پزشكان عمومی هستند یك سرانه خاص و معینی تعلق گیرد و مابقی پولی كه دولت قرار است به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این مراكز تزریق كند، مشروط به كم شدن تعداد معتادان این مراكز باشد. این طرح می‌تواند از تعداد معتادان كم كند و روند درمان آنها را بهبود ببخشد. 

 
وقتی درمان اعتیاد شغل می‌شود

دكتر حاجی رسولی متخصص ترك اعتیاد درباره متادون درمانی و اینكه آیا همه معتادان گزینه مناسبی برای چنین درمانی هستند یا خیر به «جوان» می‌گوید: متادون یا داروهایی مشابه داروهای كاهش آسیب هستند و به عنوان داروی ترك نیستند و قرار است جایگزین داروهای با عوارض بیشتر مثل كراك یا هروئین هستند تا از حالت‌های ناخوشایند خماری این افراد كاسته شود. بعد از مدتی باید متادون كاهش پیدا كند و به جایی برسد كه این دارو هم قطع شود، اما آمارهای واقعی نشان نمی‌دهد كه این پروسه و روند به طور كامل اجرایی شده باشد. وی تأكید می‌كند: ما می‌دانیم كه متادون نمی‌تواند 24 ساعت حالت خماری را بهبود بخشد و این افراد مجبورند بعد از چند ساعت دوباره یا به مواد مخدر رو بیاورند یا از داروهای دیگری مثل مرفین استفاده كنند. بنابراین این دارو جوابی منطقی از نظر ترك ندارد. آنطور كه حاجی رسولی می‌گوید از سوی دیگر تفاوتی جدی بین ترك و درمان اعتیاد وجود دارد. ترك اعتیاد یا جایگزینی آن با داروهای كم‌خطر‌تر مثل متادون اتفاق می‌افتد، اما درمان به معنای آن است كه فرد به جایی برسد كه بود و نبود مواد مخدر برایش فرقی نكند. این پزشك می‌افزاید: تا جایی كه ما دیده‌ایم و آمارها نشان می‌دهد ظرف سه ماه 35 درصد معتادانی كه ترك كرده‌اند به اعتیاد باز می‌گردند و حول و حوش یكسال 93 تا 97 درصد عود به اعتیاد دارند.
 

وی در واكنش به عملكرد ناموفق مراكز درمان اعتیاد می‌گوید:‌روش درمان اعتیاد در كشور ما درست نیست. حاجی رسولی با اشاره به عوارض فیزیكی ترك اعتیاد برای معتادان می‌افزاید: ‌در بحث روان درمانی معتادان آیا در كمپ‌ها یا كلینیك‌های ما روان درمانی كه با معتادان كار بكند، وجود دارد؟ به فرض اینكه این كار انجام بگیرد شیوه اجرای آن درست و واقعی نیست. از نگاه این متخصص درمان اعتیاد با گذراندن یك دوره دو سه هفته‌ای نمی‌توان در حوزه درمان اعتیاد ورود كرد، در حالی كه هم اكنون تحت چنین شرایطی مجوز كلینیك درمان اعتیاد برای پزشكان صادر می‌شود و این كار به یك شغل تبدیل شده اما وقتی ما با 10- 12 میلیون افرادی مواجهیم كه بابت اعتیاد در بدترین شرایط قرار گرفته‌اند، آیا می‌توان به مسئله ترك اعتیاد به عنوان یك شغل نگاه كرد؟ 

 
رانت سیاه !

محمدحسین قربانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم پیش از این گفته بود «كلینیك‌های ترك اعتیاد به دلیل نداشتن برنامه مشخص درمانی و نبود نظارت دقیق بر فعالیت آنها به بازار متادون‌تراپی تبدیل شده‌اند.‌» بنا به تأكید وی در كلینیك‌های ترك اعتیاد رانت‌های زیادی وجود دارد و برخی از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشكی بین ۴ تا ۵ مركز ترك اعتیاد در اختیار دارند كه این رانت‌ها نمی‌گذارد درمان به صورت معمول و استاندارد در این مراكز در اختیار مردم باشد.
 
به گفته این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آنجا كه فروش دارو در بازار آزاد درآمد بسیار بالایی دارد، باعث شده تا برخی افراد با استفاده از رانت، كلینیك ترك اعتیاد افتتاح كنند و درصورتی كه هیچ بیماری ندارند با سوءاستفاده از شرایط با فروش آزاد داروهای خود درآمد كلانی به جیب بزنند. این درحالی است كه طبق دستورالعمل مربوط به تأسیس كلینیك، افرادی كه می‌خواهند در این زمینه فعالیت كنند، باید در مراكز دولتی مشغول به كار نباشند، درحالی كه خیلی از این افراد در جاهای دیگر مشغول به فعالیت هستند.
 

قربانی با انتقاد از نبود نظارت كافی بر فعالیت این مراكز تأكید می‌كند: «این مسئله جدا از مشكلاتی كه برای درمان بیماران دارد و عملاً باعث كاهش بهره‌وری این مراكز می‌شود، مشكلات دیگری چون فروش متادون و شربت تریاك در بازارهای غیررسمی را هم درپی دارد.‌» عبدالرحمان رستمیان، دیگر عضو كمیسیون بهداشت مجلس هم با انتقاد از نشت دارویی از مراكز ترك اعتیاد می‌گوید: برخی از داروها باید مسیر خاصی طی كنند تا به دست برخی مراكز درمانی برسند؛ این داروها مانند متادون باید از سوی وزارت بهداشت توزیع شود تا در دسترس افراد قرار گیرد، اما گاهی مشاهده می‌شود كه این داروها در بازار ناصر خسرو یافت می‌شود. 
از نگاه این نماینده باید مسیر توزیع متادون تراپی چك شود تا چگونگی نشت دارویی مشخص شود، زیرا داروخانه نیز تنها با تجویز خاص پزشك مجاز به ارائه دارو است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha