وزیر بهداشت، گفت: در بازدیدی که از برخی بیمارستان ها داشتم، دیدم که در یک بیمارستان، یک پرستار در یک شیفیت کاری به تنهایی از ۱۴ بیمار بستری مراقبت می کند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، گفت: در بازدیدی که از برخی بیمارستان ها داشتم، دیدم که در یک بیمارستان، یک پرستار در یک شیفیت کاری به تنهایی از ۱۴ بیمار بستری مراقبت می کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح بخش های جدید بیمارستان حضرت فاطمه(س) تهران افزود: بر اساس قانون، در شغل های حساس مانند پرستاری باید به ازای هر یک نفر بازنشسته یک نفر جایگزین و استخدام شود اما در این مدت حتی به اندازه یک نفر مجوز استخدام برای جبران نیروهای بازنشسته نداشتیم.

وی گفت: علاوه بر آن ۲۱ هزارتخت جدید بیمارستانی در دولت یازدهم ساخته شد و تا پایان دولت به ۲۴ هزار تخت می رسد، فقط توانستیم ۱۷ هزارمجوز استخدام برای تخت های جدید بگیریم در حالی که برای هر تخت جدید باید حداقل ۲.۴ نفر نیرو استخدام شود.

به گفته وزیر بهداشت،‌ بنابراین اگر سازمان امور استخدامی سه برابر مجوزهای قبلی، مجوز استخدام دهد، تا حدی مشکل این وزارت خانه حل می شود.

هاشمی افزود: حدود ۱۱۰ هزار نیروی قراردادی نیز در وزارت بهداشت مشغول کار هستند که استخدام نیستند و مجبوریم از درآمد اختصاصی بیمارستان ها حقوق آنها را بدهیم. درحالی که اگر این افراد استخدام شوند و حقوق آنها را دولت بپردازد، سالی ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود که صرف توسعه بیمارستان های کشور می شود.

وی ادامه داد: من در بازدیدی که از برخی بیمارستان ها داشتم، دیدم که در یک بیمارستان (بیمارستان فیروزآبادی شهر ری ) یک پرستار در یک شیفیت کاری به تنهایی از ۱۴ بیمار بستری مراقبت می کند و البته همین پرستاران دلسوز و پرتلاش اکنون ۷ ماه است که به خاطر بدهی بیمه ها، کارانه دریافت نکرده است.

وزیربهداشت گفت: لازم است برای جبران کمبود پرستار، در بیمارستان های بزرگ تهران، تربیت پرستار انجام شود، این دانشجویان از سال سوم نیز می توانند وارد عرصه کار شوند و به این ترتیب بیمارستان های بزرگی مثل بیمارستان امام خمینی(ره) یا بیمارستان شهدای تجریش می توانند نیروی پرستار خودشان را تربیت کنند و می توان تا چهار هزار نفر ظرفیت تربیت پرستار بیمارستانی را در بیمارستان های تهران ایجاد کرد.

وی افزود: راه حل دیگر این است که پرداختی به پرستاران را اضافه کنیم تا انگیزه اضافه کار داشته باشند و از این طریق بخشی از کمبود نیرو را جبران کنیم که به نظر من باید هر دو کار را انجام دهیم هم تربیت پرستار بیمارستانی و هم افزایش پرداختی به پرستاران.

هاشمی ادامه داد: در چهار سال گذشته با اجرای طرح تحول سلامت و بیمه کردن ۱۱ میلیون فقیر فاقد بیمه و افزایش پزشکان متخصص در مناطق مختلف کشور، در برخی بیمارستان ها ضریب اشغال تخت از ۲۴ درصد به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این ظلم است که با همان تعداد پرستار سابق و حتی کمتر به بیماران خدمت رسانی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha