هفتمین دوره از انتخابات نظام پزشکی در ۳۰ تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد و ثبت نام از کاندیداها از ۱۴ خرداد ماه شروع شده و روز ۲۰ خرداد ماه مهلت برای ثبت نام در انتخابات بزرگترین سازمان صنفی کشور به اتمام رسید.

ثبت نام چهره های شاخص و نام آشنا در انتخابات نظام پزشکی/رشد ۱۲ درصدی مشارکت نسبت به دوره قبل

سلامت نیوز:هفتمین دوره از انتخابات نظام پزشکی در ۳۰ تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد و ثبت نام از کاندیداها از ۱۴ خرداد ماه شروع شده و روز ۲۰ خرداد ماه مهلت برای ثبت نام در انتخابات بزرگترین سازمان صنفی کشور به اتمام رسید.


به گزارش سلامت نیوز، به گفته دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت و رییس ستاد مرکزی اجرایی انتخابات نظام پزشکی در این دوره ۵۵۴۲ نفر ثبت نام کرده اند که مشارکت برای ثبت نام نسبت به دوره قبل 12 درصد رشد داشته است.


در این دوره نیز افراد شاخص و نام آشنایی برای ثبت نام در موزه تاریخ علوم پزشکی حضور پیدا کردند. افراد شاخصی همچون دکتر محمدرضا ظفرقندی استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس نظام پزشکی در سال ۷۹،دکتر مصطفی معین فوق تخصص آسم وآلرژی کودکان و وزیر علوم در دوره اصلاحات و رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت ،دکتر سید تقی نوربخش مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی ودکتر رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران.


همچنین چهره های نام آشنای جامعه پزشکی همچون دکتر علی اصغر پیوندی رییس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی و رییس هیأت بدوی نظام پزشکی، دکتر علی فتاحی بافقی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ، دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس شورای عالی نظام پزشکی و رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز، دكتر غلامعلى عكاشه رییس سابق انجمن ارتوپدى ایران و عضو هیأت مدیره جامعه جراحان ایران، دکتر حسن توفیقی زواره، رئیس انجمن پزشكان قانونی ایران، دکتر فرهاد تیمورزاده، مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده ومرتضی حیدری، مجری تلویزیون و فارغ‌التحصیل رشته فیزیوتراپی ثبت نام کرده اند.


در این میان اما دکتر علیرضا زالی از عدم نامزدی در این دوره از انتخابات نظام پزشکی خبر داد. مسئله ای کاملا غافلگیرکننده که البته به دلیل شروع به کار دولت دوازدهم به نظر می رسد قرار است پستی در بدنه دولت به وی پیشنهاد شود که وی از کاندید شدن در انتخابات نظام پزشکی منصرف شده است.


ثبت نام دکتر سید تقی نوربخش که به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر مشغول به فعالیت است نیز قابل توجه است.درباره مدیریت وی بر تامین اجتماعی باید گفت وی توانست تا حدودی سازمان را از حاشیه هایی که در دوره های قبل وجود داشت بدور نگه دارد اما ایرداتی نیز از سوی برخی بر نحوه مدیریت وی بر سازمان وارد است از جمله اینکه وی نتوانسته هزینه کرد منابع درمانی را مدیریت کند.


چندی پیش خبری از نسخه ۶ میلیاردی یک پزشک عمومی طرف قرارداد با تامین اجتماعی از سوی محسن سرخو، عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی منتشر شد که البته باعث انتقادات بسیاری به تامین اجتماعی به دلیل ضعف نظارت های این سازمان شد به طوری که اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی عنوان کرد:« وجود نسخه‌های میلیاردی ناشی از عدم توجه به هزینه‌کرد منابع درمانی است.» همچنین دکتر رضا لاری پور، مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در واکنش به خبر نسخه های میلیاردی گفت:« اگر چنین نسخه ای وجود داشته باشد، ضعف نظارت های سازمان تامین اجتماعی باعث شده که این مشکل به وجود بیاید.»


البته این همه ماجرا نبود و روز گذشته نیز مسئله نسخه های میلیاردی مجددا رسانه ای شد و اینبار علیرضا عبدالله‌زاده، مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه در گفت و گویی از نسخه های میلیاردی پزشکان و همکاری آنها با چندین دلال دارو خبر داده که البته موجب دلخوری بسیاری از پزشکان شده و این خبر را توهینی دوباره به پزشکان دانسته اند.


با توجه به این مسئله وعدم پاسخ روشن دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به انتقادات وارده به سازمان برای عدم نظارت دقیق بر نسخه های پزشکان و نیز بازتاب منفی گفت و گوی روز گذشته یکی از مسولین وزارت رفاه درباره کلاهبردای برخی پزشکان، در انتخاب دکتر نوربخش از سوی جامعه پزشکی به عنوان رییس کل سازمان نظام پزشکی تردید وجود دارد.


اما یکی دیگر از چهره هایی که به خصوص اخیرا مورد توجه قرار گرفته است دکتر رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر چهارم تهران است.وی اخیرا به دلیل انتقادات صریحی که به نحوه عملکرد شهرداری تهران و نیز برخی از اعضای شورای شهر تهران داشت،به چهره مشهوری تبدیل شد که البته برخی انتقادات و افشاگری های وی را تبلیغاتی برای انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران می دانستند اما عدم شرکت وی در این دوره از انتخابات شورای شهر تهران تمام مبادلات منتقدان وی را برهم ریخت.
به نظر می رسد با توجه به اینکه دکتر حافظی یکی از اعضای پرتلاش شورای شهر تهران بوده و چهره خوبی از خودش در شورا نشان داده است، احتمال اینکه وی از سوی جامعه  پزشکی مورد حمایت قرار بگیرد بسیار زیاد است.


اما دو چهره شاخصی که خبر ثبت نام آنها در انتخابات نظام پزشکی منتشر شده است دکتر محمدرضا ظفرقندی و دکتر مصطفی معین هستند.این دو چهره که البته از چهره های سیاسی اصلاح طلب نیز می باشند متاسفانه در دوره های قبل به دلیل برخوردهای سیاسی،تایید صلاحیت نشدند و امید است در این دوره از هرگونه جهت گیری سیاسی در قبال چهره های شاخص خودداری شده و آنچه را که خواست جمعی جامعه پزشکی است به آن احترام بگذارند و صرف نظر از اینکه این افراد جزو چهره های سیاسی هستند به سابقه و توانایی مدیریت آنها در دوره های قبل و درجه علمی آنها توجه شود.


دکتر محمدرضا ظفرقندی، استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در سال ۷۹ به عنوان رییس کل سازمان نظام پزشکی انتخاب شد و در دوره وی بود که اصلاح قانون نظام پزشکی صورت گرفت و در دوره وی بود که اختیار تعیین تعرفه بخش خصوصی و اختیارات بیشتر برای نظارت بر فعالیت‌های پزشکی در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار گرفت.لازم به ذکر است دکتر ظفرقندی یکی از امضاکنندگان نامه حمایت از دکتر روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.


دکتر مصطفی معین، فوق تخصص آسم وآلرژی کودکان و وزیر علوم در دوره اصلاحات و رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت است که وی نیز یکی از حامیان دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بوده است.


باید منتظر بمانیم تا مشخص شود روند بررسی صلاحیت ها در این دوره به چه صورتی خواهد بود و آیا ۱۸ تیرماه (که زمان اعلام لیست نهایی کاندیداها پس از بررسی صلاحیت توسط هیئت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی است) تکرار دوباره ای از ردصلاحیت های گسترده چهره های شاخص پزشکی خواهد بود یا این دوره به دور از برخوردهای سیاسی صلاحیت کاندیداها بررسی می شود؟


لازم به ذکر است در این دوره انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha