یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

خودروی مشکی مچاله شده در گاردریل مسیر آزادراه تهران- قزوین گیر افتاده.به کمک مردم سه نفر از خودرو بیرون کشیده شدند و پارچه‌ای سفید روی صورت یکی از آنها کشیده شده... دو نفر دیگر که روی زمین بی‌حرکت افتاده‌اند در میان جمعیتی که دورشان حلقه زده‌اند به سختی نفس می‌کشند.

تصادفات رانندگی را تماشا نکنید

سلامت نیوز:خودروی مشکی مچاله شده در گاردریل مسیر آزادراه تهران- قزوین گیر افتاده.به کمک مردم سه نفر از خودرو بیرون کشیده شدند و پارچه‌ای سفید روی صورت یکی از آنها کشیده شده... دو نفر دیگر که روی زمین بی‌حرکت افتاده‌اند در میان جمعیتی که دورشان حلقه زده‌اند به سختی نفس می‌کشند.

به گزارش سلامت نیوز، فزهیختگان نوشت: بیش از 10 دقیقه از حادثه گذشته و صدای آژیر خودروهای امدادی در حالی که پشت صدها خودرویی که در ترافیک سنگین بعد از حادثه مانده‌اند شنیده می‌شود. از هر پنج خودرویی که از کنار تصادف عبور می‌کنند، حرکت حداقل چهار خودرو کُند می‌شود تا حادثه را به دقت ارزیابی کنند. در این میان گروهی هم به این معاینه گذرا از صحنه راضی نمی‌شوند و در شانه جاده کنار می‌زنند و برای بررسی بیشتر به دور مصدومان جمع می‌شوند.

 

 

 

مرد جوان که خون از گوشه سرش جاری است و پلک‌هایش را به سختی تکان می‌دهد نفس‌هایش بی‌جان‌تر می‌شود و صدای آژیر ماشین‌های امدادی انگار امیدش را برای زنده ماندن جان می‌دهد...  اما اگر این ترافیک بگذارد.

 میزان بالای تصادفات

 
سالانه 1.2 میلیون نفر در دنیا دچار حوادث و سوانح ترافیکی می‌شوند. مرگ مردم ایران در حوادث و سوانح ترافیکی از متوسط جهانی و منطقه بیشتر است. در کشور ما تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ ‌ومیر است. مرگ 16500 نفر در مصدومیت ٣١٣‌هزار مصدوم که برخی از آنها منجر به معلولیت و از کارافتادگی شد تنها کارنامه یک ساله جاده‌های کشور است.
جدای از فرهنگ رانندگی مردم در جاده‌ها تخلفات، خستگی، بی‌احتیاطی، جاده‌های ناامن و پرخطر و خودروهای بی‌کیفیت، مواجهه نادرست مردم با سوانح جاده‌ای در بالا بردن آمار مرگ‌ومیر‌ها و آثار وخیم این حوادث موثر است.
محمدکریم خسروی، معاون سابق اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «یکی از مسائلی که در رانندگی با آن مواجه می‌شویم توقف‌های نابجای رانندگان در هنگام تصادفات و حوادث جاده‌ای است. این در حالی است که اغلب این توقف‌ها صرفا برای دیدن حادثه و اظهارنظرهای شخصی است و جز ایجاد ترافیک و کندی امداد‌رسانی چیزی در پی ندارد.»
او با بیان اینکه در چنین مواردی مردم در نخستین اقدام باید به جای نظاره کردن حادثه و ایجاد ترافیک به پلیس اورژانس و نیروهای امدادی خبر دهند، می‌گوید: «در حوادث جاده‌ای بهتر است تنها کسانی که از کمک‌های امدادی آگاه هستند، توقف کنند تا تنها سبب ترافیک و راهبندان نشوند.»
خسروی همچنین با اشاره به اینکه بسیار از حوادث رانندگی به دلیل عدم تمرکز راننده اتفاق می‌افتد، می‌گوید: «عده‌ای با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر هم از این فراتر می‌روند و هنگام رانندگی پیامک هم می‌خوانند و پاسخ می‌دهند. این در حالی است که حادثه در چند ثانیه رخ می‌دهد و نتیجه یک پیامک ساده یا مکالمه تلفنی می‌تواند یک عمر پشیمانی باشد.»


به گفته کارشناسان در حوادث جاده‌ای در نخستین اقدام تماس با نیروهای امدادی داشته باشند، چون اگر مردم هر چه سریع‌تر با نیروهای امدادی تماس بگیرند اقدامات امدادی هم موثر‌تر خواهد بود. گاهی مردم صبر می‌کنند، خودشان اقدامات خودسرانه‌ را انجام می‌دهند و بعد یادشان می‌آید که به پلیس یا اورژانس یا هلال‌احمر تماس بگیرند.
او می‌گوید: «مشکل این است که تجمع و حتی لحظه‌ای تامل کردن باعث ترافیک‌های طولانی می‌شود. اکثر این تصادف‌های زنجیره‌ای نیز به همین دلیل رخ می‌دهد که مثلا حادثه‌ای اتفاق افتاده است و سایر رانندگان توقف می‌کنند تا آن حادثه را تماشا کنند بعد ماشین دیگری که با سرعت دارد می‌آید، از پشت با آنها برخورد می‌کند. همین تجمع‌‌ها باعث تصادف‌های بعدی خواهد شد.»

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha