یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 215910

سرطان کبد، دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در دنیا به شمار می‌رود اما با وجود این، هنوز محدودیت‌های درمانی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد.

سرطان کبد، خرچنگ سلامتی

سلامت نیوز:سرطان کبد، دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در دنیا به شمار می‌رود اما با وجود این، هنوز محدودیت‌های درمانی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: این بیماری از آنجایی که علائم بارزی ندارد تا زمان بزرگ شدن کبد و بروز مشکلات عدیده برای بیمار، تشخیص داده نمی‌شود و همین امر، کار درمان را دشوار می‌کند.

آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری با توجه به گسترش بروز چاقی و شیوه نادرست تغذیه در دنیا، افزایش یافته است. گزارش‌های اخیر حاکی از دوبرابر شدن نرخ مرگ‌ومیر در آمریکا از اواسط دهه 1980 میلادی است و انتظار می‌رود این روند تا سال 2030 تداوم داشته باشد. طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال 2013، حدود 700هزار نفر در جهان بر اثر سرطان کبد جان خود را از دست می‌دهند که در کشورهای غربی به دلیل شیوع بیشتر چاقی، احتمال ابتلا به سرطان کبد نیز بالاتر است.

به گزارش sciencedaily، انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که شمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کبد در آمریکا دوبرابر شده است، به‌طوری که در سال 2017 حدود 41هزار مورد جدید شناسایی شده‌اند و حدود 29 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. این سرطان، پنجمین عامل مرگ مردان و هشتمین عامل مرگ در زنان به شمار می‌رود.

 علائم و نشانه‌ها


به گزارش curetoday، علائم سرطان کبد شامل درد در ناحیه گوشه فوقانی شکم، نفخ، کاهش اشتها، احساس پری در شکم، کاهش وزن، خستگی، حالت تهوع و استفراغ و پوست و چشم‌های زرد می‌شود. جلوگیری از خطر ابتلا به هپاتیت و کبد چرب ناشی از چاقی تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان کبد در ارتباط باشد.

 دلایل بروز سرطان کبد


سرطان کبد به دلایل مختلفی چون نقایص مادرزادی، سوء‌مصرف مشروبات الکلی، عفونت‌های مزمن ناشی از هپاتیت B و C و سیروز کبدی ایجاد می‌شود. در هندوستان، به ازای هر یکهزار نفر جمعیت این کشور، سه تا پنج مورد سرطان کبد گزارش می‌شود. این بدان معناست که هر ساله بین سه هزار تا پنج هزار مورد جدید رخ می‌دهد. مصرف مشروبات الکلی تا 10 درصد و استعمال سیگار تا 50 درصد شانس ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد. در کنار شیوع جهانی چاقی و احتمال بالای ابتلا به کبد چرب و نیز ابتلا به دیابت نوع 2، خطر بروز سرطان کبد تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.


 درمان‌های نوین و امیدبخش در راهند


پیش‌روی بیمارانی که مبتلا به نوع غیرقابل درمان و سرطان پیشرفته کبد هستند، گزینه‌های متنوع درمانی وجود ندارد. به تازگی گزارش‌هایی مبنی‌بر اولین درمان برای این گروه از بیماران منتشر شده است. این خبرها حاکی از آن است که داروی Nivolumab مورد تایید قرار گرفته و پزشکان می‌توانند در موارد حاد سرطان کبد از این دارو برای درمان بیماران استفاده کنند.

90 درصد موارد سرطان کبد به مرحله غیرقابل درمان می‌رسد و استفاده از این دارو می‌تواند گام موثری در روند درمانی این بیماری مهلک باشد. داروی Sorafenib که با عنوان Nexavar عرضه می‌شود، تنها گزینه درمانی برای این گروه بیماران است. در بیمارانی که به سایر روش‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند، استفاده از داروی Sorafenib عمر مبتلایان را نسبت به استفاده از سایر درمان‌ها، به‌طور متوسط تا سه ماه افزایش می‌دهد. این دارو در واقع، نوعی عامل بازدارنده محسوب می‌شود که تقسیم سلول‌ها را هدف قرار می‌دهد. به گزارش medicalnewsbulletin، وضعیت التهابی مزمن مانند سیروز کبدی و هپاتیت ویروسی نوعی واکنش ایمنی نشان می‌دهد که به درست مورد هدف قرار گیرد. این امر به پاک کردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.
استفاده از داروی Nivolumab در درمان بسیاری از سرطان‌ها ازجمله سرطان پوست ملانومای متاستاز شده، سرطان ریه سلول غیرکوچک و سرطان کلیه تاییده شده است. این دارو در واقع نوعی آنتی‌بادی انسانی شده است که پروتئین PD-1 را هدف قرار می‌دهد و مانع گسترش سرطان می‌شود. این دارو هر دو هفته یک بار به‌طور وریدی تزریق می‌شود و محققان در طول تحقیق، تومورهای سرطانی را مورد بررسی قرار می‌دهند. با کمک این دارو، حجم تومورها بین 15 تا 20 درصد کاهش یافت. این موفقیت در درمان‌های پیشین تنها هفت درصد بوده است. از آنجایی که در سرطان کبد پیشگیری جایگاه ویژه‌ای دارد، با مصرف این دارو، در نیمی از موارد کنترل خوبی نسبت به ابتلا به سرطان کبد ایجاد شد.

 قهوه بخورید


قهوه سلاح مهمی در مبارزه با سرطان کبد به شمار می‌رود. دانشمندان انگلیسی بر این باورند که مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. به گفته آنها، مصرف بیش از یک فنجان قهوه در روز خطر بروز سرطان کبد را تا 20 درصد کاهش می‌دهد. البته هرچه تعداد قهوه‌هایی که در طول روز مصرف می‌شود بیشتر باشد، به همان ترتیب احتمال سرطان کبد کمتر می‌شود؛ به‌طوری که با نوشیدن دو فنجان قهوه در روز، این خطر تا 35 درصد کاهش می‌یابد و با پنج فنجان قهوه در روز، می‌توان تا 50 درصد کمتر دچار سرطان کبد شد. تحقیقات سال 2016 نشان می‌دهد دو فنجان قهوه در روز، خطر سیروز کبدی ناشی از مصرف مشروبات الکلی و ویروس‌های هپاتیت C را تا 44 درصد کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha