یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 215919

چربی های امگا 3 برای سلامت و تندرستی ما ضروری هستند. اما تحقیقات اخیر نشان داده بسیاری از افراد، مخصوصا خانم ها دچار کمبود امگا 3 هستند و همین باعث می شود برخی علائم تحریک کننده مانند بدخوابی و خشکی پوست در آنها بروز کند، علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در این افراد افزایش می یابد.

7 نشانه کمبود امگا 3 در بدن

سلامت نیوز: چربی های امگا 3 برای سلامت و تندرستی ما ضروری هستند. اما تحقیقات اخیر نشان داده بسیاری از افراد، مخصوصا خانم ها دچار کمبود امگا 3 هستند و همین باعث می شود برخی علائم تحریک کننده مانند بدخوابی و خشکی پوست در آنها بروز کند، علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در این افراد افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اما نگران نباشید.در بسیاری از موارد، این کمبود را می توان با تغییراتی ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی از بین برد. در ادامه نشانه هایی را می آوریم که در صورت مشاهده آنها متوجه کمبود امگا 3 در خود می شویم:


1- خشکی پوست

یکی از رازهای داشتن پوستی سالم و هیدراته، چربی های امگا 3 هستند که به صورت طبیعی در ساختار دیواره سلول ها پیدا
می شود. هرچه کمبود امگا 3 بیشتر باشد، خشکی پوست نیز شدیدتر خواهد بود. امگا 3 همچنین به پوست کمک می کند مواد مغذی سالم را جذب کند و مواد اضافی که مضر هستند را خارج کند، در نتیجه پوستی با ظاهری سالم و درخشان خواهید داشت.


2- موی بی جان

همان امگا 3 که در سلول های پوستتان پیدا می شود، در فولیکول های مو نیز وجود دارد. وجود امگا 3 در فولیکول مو آن را تبدیل به ماده مغذی بسیار مهمی برای درخشندگی مو کرده است. چربی های امگا 3 مو را تغذیه می کنند، ضخامت مو را حمایت می کنند و همچنین التهاب پوست کف سر را کاهش می دهند (التهاب پوست کفِ سر باعث ریزش مو می شود).


3- ناخن های شکننده

ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه های خارجی هستند که می گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی کند. این مشکل می تواند کمبود امگا 3 باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که امگا 3 موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده تر از منابع گیاهی جذب بدن می شوند. بنابراین وارد کردن ماهی های چرب به برنامه غذایی می تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.


4- بی خوابی

یک تحقیق در دانشگاه آکسفورد نشان داد، افرادی که سطح بالای امگا 3 دارند خواب با کیفیت تری را تجربه می کنند. با این حال من همیشه به افراد توصیه می کنم، مکمل امگا 3 خود را صبح ها استفاده کنند نه شب ها. چون خوردن امگا 3 نزدیک به ساعت خواب می تواند شما را بیدار نگه دارد.


5- ضعف تمرکز

اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا 3 دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز بشوید بالا می رود. بسیاری از افراد بعد از اینکه از میزان دریافت روزانه امگا 3 خود مطمئن می شوند، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می کنند.


6- خستگی

مرتب احساس خستگی داشتن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اما شکی نیست که کمبود امگا 3 یکی از این عوامل است. بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی مریلند، خستگی یکی از نشانه های شایع کمبود اساسی امگا 3 است. بنابراین تقویت برنامه غذایی خود با روغن های چرب می تواند به افزایش سطح انرژی تان کمک کند.


7- درد مفاصل

اسید چرب های امگا 3 که در روغن ماهی وجود دارد از عوامل قدرتمند کاهش التهاب هستند، به همین دلیل امگا 3 برای افرادی که مشکل درد مفاصل دارند بسیار با اهمیت است. دریافت امگا 3 به اندازه کافی می تواند فرآیند از بین رفتن بافت و مفاصل را متوقف کند.

نویسنده: ایمی موریس

منابع:

Low long chain omega-3 fatty acid status in middle-aged women – http://www.plefa.com/article/S0952-3278(16)30160-0/abstract

‘Higher levels of omega-3 in diet associated with better sleep’ – http://www.ox.ac.uk/news/2014-03-06-higher-levels-omega-3-diet-associated-better-sleep

Omega-3 fatty acids – http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/omega3-fatty-acids


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha