سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 216185

یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به افزایش موارد خون دماغ شدن افراد در فصل گرما، توصیه کرد: افراد و بویژه کودکان در این فصل کمتر در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار گیرند.

تابستان؛ فصل "خون دماغ" شدن

سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به افزایش موارد خون دماغ شدن افراد در فصل گرما، توصیه کرد: افراد و بویژه کودکان در این فصل کمتر در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مریم اعتمادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در فصل گرما و در زمان قرارگیری فرد زیر نورآفتاب احتمال بروز خون دماغ شدن بیشتر می‌شود، گفت: گرما موجب انبساط و گشاد شدن رگ‌ها شده و بر اثر کوچکترین ضربه و یا وجود خشکی در بینی، فرد مستعد بروز خون دماغ است.

اعتمادی خشکی بینی، دستکاری بینی و ضربه به سر و بینی را از جمله علل شایع خون دماغ شدن عنوان کرد و افزود: فشار خون بالا و استفاده از داروهای رقیق کننده خون نیز می‌تواند در بروز خون دماغ موثر باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: در برخی موارد نادر هم وجود تومور می‌تواند عاملی برای بروز خون دماغ باشد.

وی در خصوص راهکار بند آوردن خون دماغ نیز گفت: افراد باید هنگام خون دماغ شدن بینی خود را سفت گرفته و یخ بر روی پیشانی و گردن خود بگذارند و 10 دقیقه به همین حالت بمانند که خون دماغ بند بیاید.

اعتمادی تصریح کرد: سربالا کردن هنگام خون دماغ که بسیار مرسوم است می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا در این هنگام خون وارد حلق فرد می‌شود.

وی افزود: این کار بویژه در کودکان و سالمندان می‌تواند خطرناک باشد، زیرا بلعیدن حجم زیادی خون برای این افراد دشوار است و امکان دارد خون به جای حلق، وارد نای آنها شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه موارد خون دماغ  شدید یا خفیف است، گفت: در هر دو مورد فرد باید توسط پزشک معاینه شده تا در وهله اول سلامت مخاط بینی و یا وجود جسم خارجی در بینی(بیشتر در مورد کودکان صدق می‌کند) بررسی شود.

وی افزود: در گام بعدی نیز باید بحث دستکاری بینی یا خشکی مخاط بینی بررسی شود و به طور معمول در این موارد با تجویز برخی پمادها و چرب کردن بینی با اسپری‌ها و پمادهای مخصوص مشکل برطرف می‌شود.

اعتمادی تصریح کرد: در برخی موارد نیز که بعد از بررسی‌ها علت خون دماغ مشخص نشود، باید به لحاظ احتمال وجود تومور فرد معاینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha