چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱

در روزهای اخیر اخبار حوادث اسیدپاشی در کشور در صدر پربازدیدترین‌های هر رسانه‌ قرار گرفته است بر همین اساس بسیاری از فعالان اجتماعی نسبت به دسترسی آسان و فروش بی‌ضابطه اسید ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان با کمترین قیمت به انواع اسیدها دسترسی پیدا کرد.

اسید فروشی با پیک موتوری در تهران

سلامت نیوز:در روزهای اخیر اخبار حوادث اسیدپاشی در کشور در صدر پربازدیدترین‌های هر رسانه‌ قرار گرفته است بر همین اساس بسیاری از فعالان اجتماعی نسبت به دسترسی آسان و فروش بی‌ضابطه اسید ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان با کمترین قیمت به انواع اسیدها دسترسی پیدا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، اسیدپاشی به یکی از اخبار حوادث روز رسانه‌ها تبدیل شده است و آمار قربانیان اسیدپاشی در کشور کم نیست به طوری که از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون موارد بسیاری از اسیدپاشی در نقاط مختلف کشور گزارش شده است.

«پنجشنبه 5 خرداد؛ سه نفر در حادثه اسیدپاشی در منطقه باهنر اهواز دچار سوختگی شدند»، « سه شنبه 16 خرداد؛ چهار مردی که نقاب‌ بر صورت زده و شوکر در دست داشتند به روی دو برادر در منطقه پاسگاه نعمت‌آباد اسید پاشیدند»، «پنجشنبه 18 خرداد؛ مردی 40 ساله پس از درگیری با اعضای یک خانواده در پارک فدائیان اسلام به ۱۶ نفر اسید پاشید»، «شنبه 20خرداد؛ فرد اسیدپاش به بهانه اخذ مدارک خودرو به مادر همسر سابق خود اسید پاشید»، «شنبه 27 خرداد؛ فردی ناشناس با حضور در منزل مردی ۷۸ ساله ظرفی با مقداری اسید روی دختر و همسر وی ریخته و متواری شد» این‌ها خبرهای منتشر شده در مورد اسیدپاشی،فقط در خرداد ماه امسال است.

حوادث اسیدپاشی در حالی رخ می‌دهد که متاسفانه در قلب تهران و در کوچه پس کوچه‌های ناصرخسرو به راحتی می‌توان عمده فروش‌های اسید را پیدا کرد و از آنان اسید خرید، هرچند تعدادی از کسبه قدیمی این بازار معتقدند فقط به کارگاه‌ها و کارخانه‌های شناخته شده اسید می‌فروشند اما کاسبانی هم هستند که برای فروش این ماده خطرناک از شغل و دلیل خرید مشتریان خود سوال نمی‌کنند و حتی تعدادی از آنان به صورت تلفنی و اینترنتی هم فعالیت‌ می‌کنند.

برهمین اساس با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به فروشندگان مواد شیمیایی و اسید دست پیدا کرد البته برخی از این فروشندگان مجازی برای رونق کسب و کارشان حاضرند قیمت اسید را کمتر از بازار به مشتری پیشنهاد کنند در حالی که این دسترسی ساده و آسان به مواد شیمیایی عوارض و عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

اسید سولفوریک لیتری دو هزار تومان

علی، یکی از فروشندگان مواد شیمیایی و اسید می‌گوید: من در اطراف تهران فروشنده مواد شیمیایی هستم اما چون از مرکز شهر فاصله دارم به همین خاطر با اعلام شماره در اینترنت مشتری‌های بسیاری پیدا کرده و فروش خوبی دارم، حتی اگر شما بخواهید اسید را برایتان با پیک موتوری می‌فرستم.

از او درباره قیمت اسید سولفوریک سوال می‌کنم که می‌گوید: اگر در بازار 20 لیتر اسید سولفوریک را به شما 90 هزار تومان می‌فروشند من با قیمت 45 هزار تومان برایتان می‌آورم و هر چه میزان بیشتری بخواهید به همان نسبت قیمت کاهش می‌یابد به خاطر همین 4 لیتر اسید 30 هزار تومان تمام می‌شود.

این فروشنده حتی از من دلیل خرید و شغلم را نمی‌پرسد و برایش اهمیتی ندارد که برای چه کاری به این اسید نیاز دارم حتی با نام بردن از سایر اسید‌ها پیشنهاد می‌دهد که از بازار قیمت بگیرم و بعد برای تهیه به او مراجعه کنم، حتی می‌گوید لیست قیمت‌ اسید‌های دیگر از جمله اسید نیتریک 64 درصد، اسید فسفریک 85 درصد، فروکلین سه کاره، اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک، جوهر نمک، اسید باطری 1250 درجه، اسید آنتیک کاری، اسید بوریک، اسید فرمیک 85 درصد، مایع زنگ بر اسید بنزوﺋیک، اسید سولفونیک، اسید فلوﺋوریدریک، اسید سیتریک خشک و آبدار، اسید لاکتیک رابه صورت تلگرامی برای من ارسال کند تا در صورت مناسب بودن قیمت‌ها باز هم به او مراجعه کنم.

کمپین مردمی «نه به خرده‌ فروشی اسید»

در همین راستا گروهی از فعالان اجتماعی و مدنی با راه اندازی کمپین مردمی «نه به خرده فروشی اسید» خواهان ضابطه‌مند کردن دسترسی به اسید و مواد شیمیایی خطرناک در جهت پیشگیری از اسیدپاشی در جامعه هستند.

فعالان مدنی در این کمپین از نمایندگان مجلس و مسئولان کشور می‌خواهند برای کنترل و پیشگیری از خشونت اسید پاشی در جامعه محدودیت عرضه و فروش را آن از طریق "ضابطه‌مند کردن دسترسی به اسیدهای قوی و خطرناک (اسید سولفوریک، اسید سیتریک و موارد مشابه) ایجاد کنند و حتی برای این موضوع راهکارهای کارشناسی از جمله صدور شناسنامه مصرف برای اسید و سایر مواد شیمیایی خطرناک مورد نیاز برای کارگاه‌ها و صنایع، ثبت خرید و فروش های قابل پیگیری مربوط به اسید حتی در خرده فروشی‌‌ها، الزام مراکز و فروشگاه‌ها به ارائه امار مرتبط، در انحصار قرار دادن ارائه خدماتی که نیازمند اسید است به اشخاص ،شرکت‌ها و کارگاه‌های مشخص و تایید صلاحیت شده و نه عموم مردم و کنترل میزان و محل مصرف اسید ها مورد استفاده کارخانه‌ها توسط واحدهای کنترل ایمنی مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا تاکنون بیش از 4 هزار نفر از فعالان اجتماعی، چهره‌های هنری و فرهنگی، روزنامه نگاران و شهروندان به این کمپین پیوسته و آن را امضا کرده‌اند. به نظر می‌رسد دسترسی آسان به مواد شیمیایی و ضعف قوانین نسبت به مجازات فرد اسیدپاش تاکنون مانع کاهش و حتی مبارزه با اسیدپاشی در کشور نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha