چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 216292

گیاه «پای خر»، از جمله گیاهان خانواده کاسنی است که از زمان قدیم و در طب سنتی از آن برای تسکین سرفه و مداوای مشکلات تنفسی استفاده می‌شده است؛ اما این گیاه برای خانم‌های باردار مضر و زیانبار است.

یک گیاه ممنوعه برای زنان حامله

سلامت نیوز: گیاه «پای خر»، از جمله گیاهان خانواده کاسنی است که از زمان قدیم و در طب سنتی از آن برای تسکین سرفه و مداوای مشکلات تنفسی استفاده می‌شده است؛ اما این گیاه برای خانم‌های باردار مضر و زیانبار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایمنا ، یک متخصص طب سنتی در مورد خواص دارویی گیاه  پای خر گفت: این گیاه در ترکیبات جوشانده های مدر، قابض و تقویت کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
بهنام یوسفیان افزود: جوشانده این گیاه در حمام ها و کمپرس ها برای زخم های که دیر التیام می یابند، اولسرها، ناراحتی ها و تحریکات پوستی به کار می برند.
این متخصص طب سنتی بیان داشت: برگ های تازه آن را که خوب شسته شده باشند در کمپرس ها برای مداوای آماس ها، دردهای مفصلی، غدد متورم و ورم های وریدی استفاده می کنند. با این حال، مصرف طولانی مدت این گیاه به مدت بیش از ۴ تا ۶ هفته در سال به دلیل وجود آلکالوئید پیرولیزیدین که سمیت کبدی دارد و به خصوص آلکالوئید سرطان زای سنکرکین موجود درگل ها ممنوع است.
وی افزود: همچنین در افراد با سابقه بیماری کبدی به دلیل سمیت کبدی آلکالوئیدها منع مصرف دارد و برای کودکان نیز مصرف آن توصیه نمی شود. مصرف این گیاه به دلیل اثرات سقط آوری در دوران بارداری نیز ممنوع است. وجود آلکالوئید پیرولیزیدین با سمیت کبدی ممکن است به دلیل بیماری انسداد رگ ها، باعث مرگ جنین شود و این مسئله به صورت گزارش موردی در انسان ها نیز دیده شده است.
پای خر، گیاهی خودرو با ریزوم ریشه دار است. در اوایل بهار ساقه های فلس داری از آن می روید و در انتهای ساقه ها غنچه های گل زرد رنگی می شکفند. از زمان های  قدیم از این گیاه برای تسکین سرفه استفاده شده است. مقدار زیاد لعاب (موسیلاژ) موجود در این گیاه باعث شده که از آن به عنوان خلط آور در جوشانده ها استفاده شود که برای مداوای بیماری های دستگاه تنفسی (سرفه، ورم مجاری فوقانی تنفسی، آسم) تهیه می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha