پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 216314

هورمون ها بر موارد مختلفی، از نوسانات خلق و خو گرفته تا تغییر وزن، هوس های غذایی و حتی میل جنسی انسان تاثیرگذار است. نوسانات هورمونی می تواند شرایط را به گونه ای رقم بزند که در اوج انرژی قرار داشته باشید یا چنان احساس خستگی و فرسودگی کنید که تمایلی به انجام هیچ کاری نداشته باشید.

احساسات ما تابع هورمون ها

سلامت نیوز:هورمون ها از عوامل تاثیرگذار بر احساسات انسان است و ترکیب تغییرات هورمونی و تغییرات سبک زندگی، می تواند اثر چشمگیری در خلق و خو و احساسات ما داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت:هورمون ها بر موارد مختلفی، از نوسانات خلق و خو گرفته تا تغییر وزن، هوس های غذایی و حتی میل جنسی انسان تاثیرگذار است. نوسانات هورمونی می تواند شرایط را به گونه ای رقم بزند که در اوج انرژی قرار داشته باشید یا چنان احساس خستگی و فرسودگی کنید که تمایلی به انجام هیچ کاری نداشته باشید.

 

 

  سروتونین و دوپامین  
تولید سروتونین در مغز برای پیشگیری از افسردگی اهمیت دارد. در حقیقت، کمبود در دو انتقال دهنده عصبی اصلی مغز یعنی سروتونین و دوپامین موجب افسردگی می شود.سروتونین در بخش میانی مغز از اسید آمینه تریپتوفان در دو مرحله بیوشیمیایی تولید می شود. این تبدیل های بیوشیمیایی به آهن، ویتامین B6، ویتامین B12، نیاسین، اسید فولیک، و منیزیم به عنوان کوفاکتور نیاز دارد؛ همچنین به انتقال دهنده اسید آمینه خنثی بزرگ (LNAA) برای انتقال تریپتوفان از سد خونی مغز به مغز نیاز است.دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که در لوب پیشانی مغز تولید می شود. این هورمون برای یادگیری نیز ضروری است. دوپامین توسط مغز از تیروزین سنتز می شود، که باید در کبد از اسید آمینه فنیل آلانین تولید شود. برای تولید تیروزین به کبدی سالم نیاز است که باید از سد خونی مغزی به مغز انتقال یابد و مشابه تریپتوفان این شرایط به انتقال دهنده LNAA نیاز دارد. در افراد مبتلا به هپاتیت، کبد چرب، مقاومت به انسولین یا دیابت ممکن است انتقال دهنده LNAA مشکل داشته باشد، که به کمبود دوپامین منجر می شود. آنها ممکن است دارای سطوح پایین سروتونین نیز باشند، زیرا تریپتوفان به مغز انتقال نمی یابد. این شرایط به واسطه مصرف بیش از اندازه قند ایجاد می شود، زیرا مقاومت به انسولین شکل می گیرد و انتقال دهنده LNAA را تحت تاثیر قرار می دهد، که به سطوح پایین سروتونین و دوپامین منجر می شود.
  تستوسترون  
هنگامی که میزان تستوسترون در افراد مسن کاهش می یابد، این شرایط به کاهش انرژی، ابتلا به افسردگی، کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ منجر می شود. اگر تستوسترون به میزان عادی بازگردد، تمامی این مشکلات نیز از بین خواهد رفت. بسیاری از اندام های حیاتی بدن انسان از جمله مغز دارای گیرنده های تستوسترون است و باید مرتب از طریق تستوسترون فعال شود تا عملکرد عادی اندام حفظ شود. زنان نیز به مقدار کمی تستوسترون نیاز دارند.
  استروژن  
هورمون های استروژن هورمون هایی زنانه است. اگر این هورمون ها از طریق پروژسترون عادی و متعادل شود، فرد احساس خوبی خواهد داشت. اما شرایطی به نام تسلط استروژن وجود دارد که در آن استروژن بیشتری نسبت به پروژسترون در گردش است و زنان مبتلا به این شرایط دارای نشانه های زیر هستند:
 قاعدگی های نامنظم یا غیر طبیعی
 میل جنسی کاهش یافته
 نفخ (احتباس آب)
فیبروکیستیک سینه
 سردرد (به ویژه پیش از قاعدگی)
 نوسانات خلقی (بیشتر تحریک پذیری و افسردگی)
 اگر نسبت بین پروژسترون و استروژن عادی شود، این نشانه ها از بین می رود و زن احساسی عادی خواهد داشت. بار دیگر تحریک گیرنده های هورمون به روشی درست است که خلق و خو را تثبیت می کند و به عملکرد عادی بدن منجر می شود.
  تیروئید  
اگر انتشار هورمون های تیروئید کاهش یابد، فرد دچار افسردگی و کمبود انرژی می شود. به گزارش عصر ایران ،هورمون های تیروئید عملکرد سلولی را در تمام سلول های بدن از جمله مغز تحریک می کند. بار دیگر، این به وسیله گیرنده های هورمون در سلول ها انتقال می یابد. بررسی میزان هورمون های تیروئید برای پزشک آسان است و در صورت وجود مشکل روش درمانی مناسب را ارائه می کند. هنگامی که تحریک گیرنده هورمون تیروئید شرایط عادی پیدا کند، تمامی نشانه ها از بین می رود و فرد بار دیگر احساس عادی خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha