متخصص داخلی گفت: گرسنگی طولانی برای بدن مفید نیست و می‌تواند منجر به افزایش چربی‌ خون شود بنابراین توصیه می‌شود افراد حتماً سحری (نان، پنیر، سبزی، خرما، آب) میل کنند. خوردن آب و سبزیجات حرکات روده را بهتر می‌کند.

ورزش به درمان «یبوست» کمک می‌کند

سلامت نیوز:متخصص داخلی گفت: گرسنگی طولانی برای بدن مفید نیست و می‌تواند منجر به افزایش چربی‌ خون شود بنابراین توصیه می‌شود افراد حتماً سحری (نان، پنیر، سبزی، خرما، آب) میل کنند. خوردن آب و سبزیجات حرکات روده را بهتر می‌کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از فارس، کیوان الچیان متخصص داخلی گفت: وعده افطار بهتر است با آب گرم، سوپ گرم و غذای سبک آغاز شده و پس از انجام عبادت، شام سبک میل شود.

وی گفت: بهتر است از افطار تا سحر آب و میوه مصرف شود و بعد از آن، یک ساعت قبل از سحر وعده غذایی اصلی که شامل پروتئین، کربوهیدرات،چربی است، میل شود.

الچیان در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت گفت: وعده سحری باید پرکالری‌تر باشد زیرا فرد نمی‌تواند تا 18 ساعت بعد هیچ خوراکی را مصرف کند. گرسنگی بیش از حد، موجب مصرف ذخیره‌های قند می‌شود.

این متخصص داخلی ادامه داد: ما ذخیره قند در کبد داریم که در روزهای اول ماه رمضان مصرف می‌شود. اگر گرسنگی طولانی مدت باشد بدن برای فعالیت خودش به خصوص مغز از متابولیسم غیر طبیعی خودش یعنی متابولیسم سوخت چربی‌ها استفاده می‌کند. سوخت ناقص چربی‌ها موجب تولید کتون می‌شود.

الچیان در ادامه تاکید کرد: کتون آزاد شده هم منجر به آزاد شدن اسیدهای چرب می‌شود و این‌ها موجب بوی بد دهان، بوی بد عرق، کسالت، سردرد، خستگی و ناتوانی در فرد شده و فرد را کم حوصله می‌کند.

وی با بیان اینکه اسید‌های چرب، پیش نیاز ساختمانی تری گلیسرید و کلسترول است، تصریح کرد: آزاد شدن این چربی‌ها در افراد مسن، آقایان بالای 50 سال، خانم‌های رسیده به سن یائسگی، افراد بالای 45 سال که فعالیت بدنی شان کم است، افراد چاق، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، افراد مبتلا به کوشینگ، افراد مبتلا به فئو کروموستیوم، افراد مبتلا به هایپرآلدوسترونیسم، افرادی که چاقی موضعی دارند و افرادی که سابقه فامیلی مثبت بیماری عروق کرونر دارند، در همه این افراد، استعداد گرفتن تنگی عروق کرونر را ایجاد می‌کند.

این متخصص داخلی گفت: افرادی که کلسترول و تری گلیسرید بد خونشان بالاست باید تغذیه مناسب در این ماه داشته باشند، همچنین این افراد نباید فعالیت بدنی را فراموش کنند (فعالیت بدنی مثل دویدن یعنی ورزشی که ضربان قلب را از 60 به 100 برساند و بعد از 18 دقیقه پیاده روی کند.) همچنین ورزش به درمان یبوست کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی افراد پس از ماه مبارک رمضان یا حین این ماه، مشکلات گوارشی پیدا می کنند؟»، گفت: زیرا این افراد اصول مهم تغذیه‌ای را رعایت نمی‌کنند.

الچیان افزود: هنگام افطار نباید غذای زیادی خورد. آب یا چای به آرامی میل شده و لقمه های غذا خوب جویده شود، همچنین نباید وسط غذا آب خورده شود و در صورتی که هنگام افطار آب خنک خورده شود به دلیل اینکه معده‌ هنوز گرم است، به معده شوک وارد شده و اختلال در هضم غذا ایجاد می‌شود.

الچیان در پایان به روزه داران توصیه کرد: گرسنگی طولانی برای بدن مفید نیست و می‌تواند منجر به افزایش چربی‌های خون و مشکلات دیگر شود بنابراین توصیه می‌شود افراد حتماً سحری میل کنند، نان، پنیر، سبزی، خرما، آب هنگام سحر بخورند. خوردن آب و سبزیجات حرکات روده را بهتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha