شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 216369

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه گردشگری دریایی یکی از برنامه های اصلی سازمان است که در گام اول با اقدامات لازم در هندورابی و رعایت ملاحظات محیط زیستی، اکنون این منطقه یک جزیره گردشگری شده است.

هندورابی مقصد جدید گردشگری

سلامت نیوز: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه گردشگری دریایی یکی از برنامه های اصلی سازمان است که در گام اول با اقدامات لازم در هندورابی و رعایت ملاحظات محیط زیستی، اکنون این منطقه یک جزیره گردشگری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پروین فرشچی افزود: هندورابی جزیره ای است که می تواند صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، بنادر صیادی، اسکله و فرودگاه داشته باشد اما تلاش کردیم با پتانسیلی که این جزیره دارد، به یک جزیره گردشگری تبدیل شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس طرح جامع گردشگری جزیره هندورابی تهیه شد و در آن پتانسیل ها و این که چه تسهیلاتی می تواند به گردشگر ارائه دهد، با تمام ملاحظات زیست محیطی، لحاظ شده است.


فرشچی گفت: طرح جامع گردشگری جزیره هندورابی با نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست و توسط منطقه آزاد تهیه شد و اکنون هندورابی دیگر یک جزیره گردشگری است و صنعت دیگری در آن فعالیت نخواهد کرد.


وی درباره نظارت بر توسعه صنعت گردشگری در جزیره هندورابی توسط سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به دلیل اینکه در قوانین فعلی وظایف برخی از سازمان ها به منطقه آزاد تفویض شده است، شاید سازمان محیط زیست به طور مستقیم و به صورت فیزیکی حضور نداشته باشد اما با توجه به تعامل خوبی که با منطقه آزاد داریم، تمامی ملاحظات زیست محیطی با نظارت سازمان محیط زیست در طرح جامع دیده و قطعا در روند اجرا لحاظ خواهد شد.


فرشچی درباره جزایر دیگر گفت: اجرای این برنامه برای جزایر دیگر نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که بر این اساس باید شناسنامه زیستی داشته باشند و پتانسیل های محیط زیستی، ارزشگذاری زیست محیطی و اقتصادی آنها مطرح شود که در این روند بسیاری از جزایر به مکان های گردشگری دریای تبدیل خواهند شد.
وی با بیان اینکه برای جزیره هندورابی شناسنامه زیستی تهیه شده است، گفت: در فازهای بعدی اولویت با جزایر لاوان، هنگام و ابوموسی است، البته به علت عدم تخصیص بودجه این کار به کندی پیش می رود که امیدواریم این روند در سال 96 با تخصیص بودجه کافی سرعت گیرد زیرا یکی از اولویت های ما است.


فرشچی تاکید کرد: رونق گردشگری دریایی با هدف کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد باید با جدیت دنبال شود که در این راستا حفظ محیط زیست بسیار حایز اهمیت است و سرمایه گذارانی که در این زمینه سرمایه می گذارند باید برای حفظ سرمایه خود به گونه ای مدعی حفظ محیط زیست دریایی نیز باشند.
وی گفت: به عنوان مثال افرادی که روی آبسنگ های مرجانی جزیره کیش به عنوان یک جذابیت برای گردشگران سرمایه گذاری کرده اند خود نیز حافظ آن خواهند بود بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست با هدف حفظ زیستگاه ها و گونه ها در کنار سرمایه گذاران قرار می گیرد.


*** جزیره هندورابی
هندورابی از جزایر ایرانی خلیج فارس از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است، طول جزیره هفت مایل و پهنای آن چهار مایل است.
جزیره هندورابی با 22٫8 کیلومتر مربع مساحت در فاصله 325 کیلومتری بندرعباس در خلیج فارس، حد فاصل دو جزیره کیش و لاوان، در 28 کیلومتری جزیره کیش قرار دارد؛ فاصله هندورابی تا بندر لنگه 133 کیلومتر است.
فعالیت اقتصادی بیشتر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است.
در بهمن ‌ماه 1389، قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.


*** منابع آب
منابع تامین آب جزیره بسیار محدود و اندک است و آب مصرفی آن از طریق چاه و آب‌ انبار تامین می ‌شود. آب چاه‌های آن نسبتا شیرین است، بیشتر خانه ‌های جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل و لای ساخته شده‌ است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha