برای مبتلایان به کلسترول بالا، اغلب این سوال پیش می آید که کدام گزینه های غذایی منجر به کاهش سطح کلسترول بد یا همان ال دی ال می شود. این کلسترول خطر گرفتگی شریان ها و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

بهترین گزینه های غذایی برای کاهش کلسترول بد!

سلامت نیوز:برای مبتلایان به کلسترول بالا، اغلب این سوال پیش می آید که کدام گزینه های غذایی منجر به کاهش سطح کلسترول بد یا همان ال دی ال می شود. این کلسترول خطر گرفتگی شریان ها و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،کلسترول بالا می تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله ژن، چاقی و عدم ورزش باشد با این حال اتخاذ یک شیوه غذایی مناسب می تواند سطح آن را کاهش دهد.

لوبیا: تمام انواع لوبیا منابع خوبی از فیبر محلول محسوب می شوند و مطالعات نشان می دهد که مصرف یک دوم فنجان پخته شده از این حبوبات در روز می تواند به میزان ۸ درصد کلسترول ال دی ال را کاهش دهد.

سیب: تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک سیب در روز یا حتی دو سیب، می تواند خطر اکسیداسیون کلسترول ال دی ال را کاهش دهد و آنهم به لطف آنتی اکسیدان هایی که در این میوه وجود دارد. اهمیت مصرف این آنتی اکسیدان ها آنجاست که فرایند اکسیداسیون کلسترول به احتمال زیاد منجر به ترویج التهاب و تشکیل پلاک در شریان ها می شود.

آجیل و دانه ها: گردو، بادام، پسته، تخمه کدو، دانه چیا و ... همگی منابع خوبی از پروتئین و چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب هستند ضمن این که منابع خوبی از مواد معدنی و فیبر بعلاوه ویتامین ها نیز محسوب می شوند. مصرف روزانه یک اونس معادل یک چهارم فنجان آجیل بدون نمک برای کاهش میزان کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب یا همان اچ دی ال مفید است.

جو دو سر: سبوس جوی دو سر حاوی بتا گلوتان، فیبر محلول در آب است که به منجر به کاهش ال دی ال در گردش خون می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه حداقل ۳ گرم جو دو سر میزان این کلسترول را تا ۷ درصد کاهش می دهد. سبوس جوی دو سر همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنولیک است که منجر به جلوگیری از التهاب و تشکیل پلاک در دیواره شریان ها می شود.

چای سبز: همه انواع چای حاوی آنتی اکسیدان هستند و مصرف آنها منجر به کاهش ال دی ال می شود اما پای سبز حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام اپیگالوکتشین گالات است که بهترین نتایج را برای کاهش سطح ال دی ال دارد.

گریپ فروت: خوردن فقط یک عدد گریپ فروت در روز و ادامه آن به مدت یک ماه منجر به کاهش سطح کلسترول به میزان ۲۰ درصد می شود و آنهم به خاطر وجود لیکوپن در پالپ این میوه. گریپ فروت همچنین حاوی پکتین، یک فیبر محلول است که منجر به کاهش ال دی ال می شود. آگاه باشید که گریپ فروت می تواند در تداخل با مصرف برخی داروها مانند استاتین ها و یا مهارکننده های کانال کلسیم باشد و اگر در حال مصرف این داروها باشید، قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک خود حتما مشورت کنید.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha