شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 216424

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که گرفتن دست عزیزان برای تسکین آنها، واقعا به کاهش درد آنها کمک می کند.

گرفتن دست عزیزان درد آنها را کم می کند

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می دهد که گرفتن دست عزیزان برای تسکین آنها، واقعا به کاهش درد آنها کمک می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پاول گولدشتاین محقق فوق دکتری در آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی در دانشگاه کلرادو بولدر در آمریکا در جریان یک مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا لمس کردن و گرفتن دست می تواند به کاهش درد یک عضو بیمار خانواده کمک کند ؟


به گزارش روزنامه تلگراف،محققان حین این مطالعه متوجه شدند در زنانی که حین زایمان همسرانشان را در کنار خود دارند و دست آنها را می گیرند، ضربان قلب و تنفس هماهنگ می شود و درد کمتری هم دارند.


براساس این یافته، هرچه همراهی عاطفی مردان بیشتر باشد، تاثیر ضددرد در همسرانشان هم بیشتر می شود و زمانی که دست آنها را در دست می گیرند، هماهنگ سازی حسی میان آنها افزایش می یابد.


محققان در این مطالعه 22 زوج را به عنوان بخشی از یک مطالعه در زمینه هماهنگ سازی بین فردی مورد بررسی کردند. هماهنگ سازی بین فردی در جایی بروز می کند که افراد از لحاظ روانی خصیصه های افرادی را که با آنها به سر می برند، بازتاب می دهند.
این پدیده را می توان هر روز مشاهده کرد، زمانی که افراد گام های خود را با فرد همراه خود هماهنگ می کنند و یا ژست خود را به گونه ای تنظیم می کنند که ژست یک دوست را در زمان گفت و گو با وی بازتاب دهند.


این اولین مطالعه ای است که در آن هماهنگ سازی بین فردی در زمینه درد و لمس بررسی شد و محققان امیدوارند که نتایج آن بتواند گزینه هایی را به غیر از دارو برای کاهش درد در اختیار مراقبان بهداشتی قرار دهد.


با این حال محققان متذکر شدند که برای کشف این که گرفتن دست چگونه موجب کاهش درد می شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است.


نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha