آزمایش مواد شیمیایی صنعتی که به طور خاص برای مصارف آرایشی طراحی شده اند به روی حیوانات براساس طرحی که به مجلس نمایندگان استرالیا ارائه شده است، ممنوع می شود.

استرالیا آزمایش مواد آرایشی روی حیوانات را ممنوع می کند

سلامت نیوز:  آزمایش مواد شیمیایی صنعتی که به طور خاص برای مصارف آرایشی طراحی شده اند به روی حیوانات براساس طرحی که به مجلس نمایندگان استرالیا ارائه شده است، ممنوع می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه اس.بی.اس روز شنبه اعلام کرد لایحه ارائه شده طیف وسیعی از محصولات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تعریف قانونی مواد آرایشی هر چیزی است که روی بدن یا در دهان قرار داده می شود تا تغییری در ظاهر ایجاد کرده یا آن را تمیز و خوشبو کند و از آن حفاظت کند.
براین اساس، صابون ها، شامپوها، مرطوب کننده ها، قالب های مو، عطرها و خوشبوکننده ها همه در این فهرست قرار می گیرند و آزمایش آن بر روی حیوانات در استرالیا ممنوع خواهد شد.


تخمین دقیق اینکه چه تعداد حیوان براساس این محدودیت تحت تاثیر قرار می گیرند، مشکل است چون شرکت ها تمایلی به اعلام آزمایش محصولاتشان روی حیوانات ندارند و نتیجه این آزمایش ها هم اغلب منتشر نمی شود.


اس.بی.اس اعلام کرد تعداد حیواناتی که در حال حاضر مورد آزمایش قرار می گیرند به احتمال زیاد نسبتا کم است، اما تصویب این قانون باعث بهبود وضعیت زندگی آنها خواهد شد و به علاوه پیامی مهم از سوی استرالیا به جامعه جهانی ارسال خواهد کرد.


در آزمایش محصولات آرایشی معمولا واکنش پوست و چشم حیوانات اندازه گیری می شود و تنفس آنها را در زمان استفاده از مواد شیمیایی با غلظت بالا مورد بررسی قرار می دهند. آزمایش های دیگر تاثیر بالقوه این مواد را در ایجاد سرطان ها، اختلالات جنینی و جهش ژنتیکی مورد پژوهش و اندازه گیری قرار می دهند.


آزمایش لوازم آرایشی روی حیوانات، تاریخی پر فراز و نشیب داشته است. این آزمایش ها به طور فزاینده با مخالفت مردم روبروست اما بسیاری از دولت ها از جمله دولت استرالیا انجام آن را برای برخی از محصولات آرایشی جدید اجباری کرده اند. دلیل این امر این است که مواد اولیه سازنده این محصولات می توانند بالقوه خطرناک باشند.


مهمترین فعال در این عرصه، اتحادیه اروپاست. پس از اینکه آزمایش روی حیوانات در سال 1986 در آلمان منع شد، این ممنوعیت رفته رفته گسترش پیدا کرد و تا سال 2004 کل اتحادیه اروپا را در برگرفت.


در سال 2009 این ممنوعیت شامل مواد سازنده محصولات هم شد. از آنجایی که آمریکا و ژاپن صادرکنندگان عمده محصولات به اتحادیه اروپا بودند، واردات به اتحادیه مورد بررسی دقیق قرار گرفت و واردات محصولات آرایشی آزمایش شده روی حیوانات در سال 2013 ممنوع شد.
برآورد می شود هنوز 100 تا 200 هزار حیوان در سال مورد آزمایش مواد آرایشی قرار می گیرند.


اس.بی.اس نوشت: آزمایش مواد آرایشی تا جولای سال 2018 همچنان برای برخی از مواد اولیه آرایشی در استرالیا الزامی خواهد بود چون وزارت بهداشت آنها را به طور بالقوه خطرناک می داند. بعد از این زمان، مواد شیمیایی که فقط قرار است در محصولات آرایشی استفاده شوند روی حیوانات آزمایش نخواهند شد. مواد شیمیایی که برای کاربردهای دیگر استفاده می شوند ممکن است همچنان روی حیوانات آزمایش شوند که این امر راه گریزی برای سازندگان خواهد بود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha