شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 216440

هر ساله با شروع فصل گرما احتیاط برای مصرف جگر و قلوه افزایش پیدا می کند و امسال نیز با بالا گرفتن بیماری تب کنگو این احتیاط بیش از پیش شده است اما با این وجود هنوز هم برخی از دکه های فروش جگر و قلوه را در حاشیه شهرها یا برخی مکانها مشاهده می کنیم که به نظر می رسد بدون هیچگونه مجوزی اقدام به فروش جگر و محصولات گوشتی می کنند.

هشدار درباره جگرهای کنار خیابانی

سلامت نیوز: هر ساله با شروع فصل گرما احتیاط برای مصرف جگر و قلوه افزایش پیدا می کند و امسال نیز با بالا گرفتن بیماری تب کنگو این احتیاط بیش از پیش شده است اما با این وجود هنوز هم برخی از دکه های فروش جگر و قلوه را در حاشیه شهرها یا برخی مکانها مشاهده می کنیم که به نظر می رسد بدون هیچگونه مجوزی اقدام به فروش جگر و محصولات گوشتی می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، همراه با بالا گرفتن بحث تب کنگو تردید مصرف گوشت در میان مردم زیاد شد، اگر چه بالا بودن قیمت گوشت قرمز خرید این محصول را در سبد مصرفی مردم کاهش داده است، اما بروز چنین اخباری نیز از میزان تقاضای خرید کاسته است و این تردید خرید در حالی صورت می گیرد که مسئولان بهداشتی بارها اعلام کرده اند که گوشت خریداری شده از مراکز معتبر که مهر سازمان دامپزشکی بر آن خورده است مشکلی ندارد، اما با این وجود این بیماری نه تنها بازار مصرف گوشت قرمز را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه ترس مردم از مبتلا شدن به بیماری تب کنگو فروش جگرکی ها را نیز کاسته است، به طوریکه رییس اتحادیه فروشندگان دل، جگرو قلوه نیز در گفت و گویی اعلام کرد فروش جگرکی ها 80 درصد کاهش یافته است.

غلامحسین شیرازی رییس اتحادیه بر این باور است که ترس مردم از مصرف جگر در واحدهای صنفی دارای مجوز بیهوده است زیرا تمام مواد اولیه از کشتارگاه‌های مجاز اطراف تهران که زیر نظر دامپزشکی فعالیت می‌کنند تهیه می‌شود و با وجود 15 کشتارگاه صنعتی بزرگ، دیگر نیازی به تهیه گوشت قاچاق نیست. ضمن اینکه مردم باید بدانند که اگر جگر، دل و قلوه کاملا پخته شود، دیگر هیچ خطری برای مصرف‌کننده ندارد. تاکنون از هیچ نهادی اعم از سازمان نظارتی و خود مردم شکایتی مبنی بر آلوده بودن یک واحد صنفی مجاز درسطح شهر تهران به تب‌کریمه‌گنگو نداشته‌ایم و همین امر نشان می‌دهد همکاران ما نسبت به سلامتی مردم تعهد دارند.

از سوی دیگر علی اصغر ملکی رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی درباره وضعیت بیماری کنگو به جام جم آنلاین گفت:بیماری ها تا حد زیادی در کشور مهار شده است و همکاران سازمان دامپزشکی نظارت خوبی دارند و گوشت بعد از ذبح 24 ساعت در مکانی سرد نگهداری می شود تا میکروب زدایی شود .

وی همچنین تاکید دارد که سازمان دانپزشکی حتی جگر گاو و گوسفند را هم پیش سرد می کند و مشکلش حل شده است مردم هم می تواند با خیال راحت خریداری کنند.

اما ملکی به مردم توصیه می کند که اگر می خواهند گوشت خریداری و یا به جگرکی ها مراجعه کنند حتما از مغازه ها و واحد های صنفی که مجوز و کارت بهداشت دارند و سازمان دامپزشکی و بهداشت به آنها سرکشی دارند خریداری کنند و از دکه هایی که کنار خیابان این گوشت ها را عرضه می کنند خرید انجام ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha