معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

مصرف تریاک همچنان در صدر/امحای 160 تن مواد مخدر در هفته

سلامت نیوز:معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز، سوم تیر ماه برگزار شد، گفت:پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و 350 هزار نفربود که در حال حاضر این آمار به ۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.

وی در ادامه درخصوص مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۶۶.۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان آنکه در سال 90 چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود گفت: در این طرح 30 هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه برداری واقع شده بودند و افراد 15 تا 65 سال را تشکیل می‌دادند اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.

افشار ادامه داد: این شیوع شناسی با حجم نمونه 60 هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در آن 5.3 درصد محاسبه شده است.

وی تصریح کرد: این شیوع شناسی در افراد 15 تا 65 ساله صورت گرفته و نشان دهنده آمار دو میلیون و 802 هزار نفر معتاد در کشور است که البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است و عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد در آن تحقیق حاصل شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و 808 هزار نفر محاسبه شده است.

افشار در ادامه به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال 95 اشاره کرد و افزود: 3190 نفر به دلیل سوء مصرف مواد طی سال 95 دچار مرگ و میر شده‌اند که با توجه به آمار سال 94 با رشد 6.2 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد طی سال 95 مواجه هستیم.

افشار در ادامه در خصوص مرگ و میر ناشی از مصدومیت‌های حاد در اثر مصرف مواد مخدر نیز گفت: از 3190 نفری که در سال 95 مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر داشته‌اند 1882 نفر به دلیل مصمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مسئله نشان دهنده آن است که باید در خصوص سوء مصرف مواد مصرف کنندگان بیش از پیش اطلاع رسانی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز با رشد 8.6 درصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

افشار در ادامه با تاکید بر آنکه آمار معتادین نسبت به عقبه مصرف در کشور افزایشی نداشته است گفت: رقم معتادین کشور در سال 58 با جمعیت 36 میلیون نفری کشور یک و نیم میلیون نفر بود اما امروز با جمعیت حدود 80 میلیون نفر حدود دو میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

کشف 200 تن مواد مخدر در سه ماهه اول سال 96

وی در ادامه به کشف 200 تن مواد مخدر در سه ماه اول سال 96 نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا توسط سربازان گمنام امام زمان یک فقره درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در محدوده سراوان داشته‌ایم و در این درگیری مقدار قابل توجهی مهمات سبک و سنگین قاچاقچیان کشف و ضبط شده و علاوه بر اسلحه 500 کیلوگرم تریاک نیز از آنها ضبط شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با هلاک عبدالجلیل قنبرزهی که به صورت سازمان یافته از پاکستان اقدام به ترانزیت مواد مخدر به ایران می‌کرد و با تاکید بر ارتباط جریانات تروریستی با قاچاق مواد مخدر در کشور گفت: مدارک و مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد این فرد با تروریست‌ها برای ترانزیت مواد مخدر همدستی داشته که این مدارک را به سازمان ملل ارائه خواهیم کرد. زیرا این پیام روشنی برای سازمان ملل دارد که فعالیت‌های تروریستی با قاچاق مواد مخدر ارتباط دارند.

تخصیص بودجه 79 میلیارد تومانی برای بیمه اعتیاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به اختصاص ردیف بودجه برای بیمه معتادان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال 79 میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده و این مسئله به معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است و با تصویب آن اتفاقات خوبی در زمینه بیمه معتادان با توجه به رشد قابل توجه اعتبار این بیمه در سال جاری شاهد خواهیم بود.

افشار همچنین در خصوص خط ملی اعتیاد کفت: با توسعه‌ای که در آن صورت گرفته در طول سال گذشته به 400 هزار تماس پاسخ داده و در واقع به 98.5 درصد تماس گیرندگان خدمات مشاوره ارائه شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص آلوده بودن قلیان سراها به مواد مخدر که چندی پیش توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود گفت: گزارش وزارت بهداشت را درباره وجود مواد مخدر در تنباکوها دیدیم و نسبت به آن حساسیت داریم اما تا کنون وجود مواد مخدر در تنباکوهای میوه‌ای برای ما محرز نشده اما خبر رسیده که در تنباکوهای میوه‌ای مواد مخدر گل و حشیش استفاده می‌شود که ما گزارشاتمان را مبنی بر استفاده این مخدرها در تنباکوها به پلیس مبارزه با مواد مخدر ارائه دادیم که با توجه به آزمایشگاه‌های این پلیس تخصصی در خصوص وجود و عدم وجود مواد مخدر در تنباکوهای مورد استفاده در قلیان سراها بررسی‌های لازم صورت گیرد.

افشار همچنین به برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها حتی مهدهای کودک کشور اشاره کرد و گفت: افزایش 30 درصدی برنامه‌های پیشگیرانه ستاد و رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر جهت اجتماعی کردن مبارزات انجام شده است؛ همچنین در این راستا بر اساس مصوبه جلسه صدو سی و سوم مبارزه با مواد مخدر با دستور رئیس جمهور توجه جدی به فضای مجازی در زمینه مبارزه با مواد مخدر خواهد شد و در این راستا کمیته‌ای تخصصی به عنوان بهره برداری از فضای مجازی در راستای مقابله با اعتیاد جهت سیاستگذاری در این بخش تشکیل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به آمار دانش آموزان معتاد در کشور گفت: طی برنامه‌های پیشگیرانه‌ای که ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس کشور اجرا می‌کند در سطح کشور 3600 دانش آموز پر خطر و در معرض خطر شناسایی شدند که خدمات مشاوره‌ای برای آنها انجام شد و در این میان برای 300 نفر مداخلات عمیق‌تر صورت گرفت.

امحای 160 تن مواد مخدر، محرک و ادوات مصرف طی هفته آینده در کشور

افشار همچنین در خصوص برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: امسال به دلیل مصادف شدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با عید فطر و تعطیلات پس از آن،؛ برنامه‌های بزرگداشت هفته مبارزه با مواد مخدر با تاخیر یک هفته‌ای برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا دبیرخانه برگزاری مراسم و کمیته‌های تخصصی بزرگداشت مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر سال 96 چندین جلسه برگزار کرده و 28 مصوبه داشته‌ایم و شیوه نامه‌ای تدوین کردیم تا امسال شاهد یک همنواختی در عملکردها باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امسال تعدادی از استان‌های کشور به عنوان استان‌های امحاء در نظر گرفته شده‌اند که در مجموع 160 تن مواد و ادوات استعمال امحاء خواهد شد اما در پایتخت مراسم امحاء نخواهیم داشت.

وی در خصوص استان‌های امحاء تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌ها مراسم امحاء در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

افشار با اشاره به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر گفت: در طول هفته مبارزه با مواد مخدر برنامه ویژه‌ای در رسانه‌های گروهی و به ویژه در صدا و سیما تهیه شده به طوری که تا کنون 26 برنامه در این خصوص ضبط و برخی برنامه‌ها نیز به صورت زنده پخش خواهد شد تا در خصوص اعتیاد اطلاع رسانی‌های کافی صورت گیرد.

وی همچنین گفت: در طول هفته مبارزه با مواد مخدر با کانون درمانگران اعتیاد کشور هماهنگ شده است که در تمام مراکز این کشور طی هفته مبارزه با مواد مخدر تمام کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند ویزیت اولیه‌شان رایگان باشد و در صورت شروع دوره درمان در این هفته نیز مشمول تخفیف 10 درصدی خواهند شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha