یک فوق تخصص غدد اظهار کرد: بیماران دیابتی درصورت روزه‌داری باید به هنگام ضعف یا تشنگی در طول مدت روزه‌ حتما قند خون خود را اندازه بگیرند.

دیابتی‌ها مراقب ضعف و تشنگی در روزه‌داری باشند

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد اظهار کرد: بیماران دیابتی درصورت روزه‌داری باید به هنگام ضعف یا تشنگی در طول مدت روزه‌ حتما قند خون خود را اندازه بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر کارون شاه‌ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماران دیابتی پیش از روزه‌داری باید حتما با پزشک خود مشورت کنند، گفت: به بیمارانی که انسولین دریافت کرده یا بیمارانی که قرص‌هایی برای کاهش قند خون مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود روزه نگیرند.

وی افزود: سایر بیماران دیابتی نیز باید حتما با مشاوره پزشک معالج خود اقدام به روزه‌داری کنند و باید به طور مرتب قند خود را در طول مدت روزه اندازه‌گیری کنند.

شاه‌ابراهیمی با بیان اینکه به دنبال کاهش آب بدن، قند خون افرایش پیدا می‌کند، گفت: در طول مدت روزه‌داری به علت کاهش آب بدن احتمال افزایش قند خون وجود دارد و افراد در صورتی که قندخون آنها به بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ رسید، باید روزه خود را افطار کنند.

این فوق تخصص غدد نسبت به کاهش قند خون نیز هشدار داد و افزود: چنانچه قند خون در طول مدت روزه‌داری به کمتر از ۷۰ رسید افراد باید روزه خود را افطار کنند.

وی بر مصرف زیاد آب در وعده افطار تا سحر تاکید کرد و افزود: توصیه می‌شود بیماران دیابتی در صورت روزه داری از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی در وعده های افطار و سحر اجتناب کرده و بیشتر موادی که دارای کربوهیدرات پیچیده هستند، مانند نان و برنج مصرف کنند.

شاه ابراهیمی افزود: همچنین توصیه می‌شود بیماران دیابتی در وعده‌های سحر و افطار بیشتر از میوه و سبزیجات و مواد حاوی فیبر استفاده کنند.

این فوق تخصص غدد نسبت به مصرف زولبیا و بامیه برای بیماران دیابتی هشدار داد و گفت: مصرف این مواد برای افراد سالم هم توصیه نمی‌شود و قطعا بیماران دیابتی باید از مصرف این خوراکی‌ها اجتناب کنند.

شاه ابراهیمی توصیه کرد: بیماران دیابتی حتما به هنگام ضعف یا تشنگی در طول مدت روزه‌داری حتما قند خود را چک کنند و در صورت افزایش یا کاهش شدید قند خون، روزه خود را افطار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha