مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیش از 97 درصد از خون های اهدایی در کشور به فرآورده های خونی تبدیل می شود که از این لحاظ در رده کشورهای با درآمد بالا قرار داریم.

97 درصد از خون های اهدایی به فرآورده تبدیل می شود

سلامت نیوز:  مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیش از 97 درصد از خون های اهدایی در کشور به فرآورده های خونی تبدیل می شود که از این لحاظ در رده کشورهای با درآمد بالا قرار داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علی اکبر پور فتح الله روز یکشنبه  افزود: بیش از 85 درصد از خون های کامل اهدایی در سطح جهان، تبدیل به فرآورده های خونی می شود.


وی خاطر نشان کرد: این نرخ در کشورهای با درآمد بالا 97 درصد، در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا 92 درصد، در کشورهای با درآمد رو به پایین 59 درصد و در کشورهای با درآمد پایین 50 درصد است در حالی که این نرخ در کشور های عضو منطقه مدیترانه شرقی 65 درصد است.


مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده از سوی ستاد مرکزی سازمان جهانی بهداشت 112،5 میلیون اهدا در سال 2013 انجام شده است که 100 میلیون اهدای خون کامل و 11،9 میلیون اهدای آفرزیس (دریافت خون و جداسازی پلاک‌های آن و سپس بازگرداندن خون به بدن فرد اهدا کننده است) بوده است.


وی خاطر نشان کرد: در ایران شاخص یا نرخ اهدای خون 27 نفر به ازای یکهزار نفر است که از این نظر رتبه اول را در میان کشور های منطقه داریم و هم ردیف کشور های توسعه یافته هستیم.
وی ادامه داد: نرخ اهدای خون در دنیا به ازای هر یکهزار نفر جمعیت بین 3 ،0 تا 56 است و متوسط نرخ اهدا در میان کشور ها با درآمد بالا 1، 32 و در کشور های با درآمد متوسط 9 ، 14 و در کشور های با درآمد پایین 8 ، 7 به ازای هر یکهزار نفر جمعیت و همچنین نرخ اهدای خون در کشور های مدیترانه شرقی 9 ، 14 است.
مدیر عامل انتقال خون گفت : سازمان انتقال خون ایران برترین سرویس از نظر شاخص ها و استانداردهای انتقال خون در بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ،منطقه مدیترانه شرقی ،کشورهای عضو اکو(سازمان همکاری اقتصادی) و کشور های عضو انجمن آسیایی انتقال خون در شرق آسیا را دارد و سالانه در ایران بیش از 2میلیون واحد خون به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی توسط انسان های نوع دوست اهدا می شود .
وی اعلام کرد: ایران اولین کشور منطقه است که در سال 2007 توانست به اهدای خون 100درصد داوطلبانه دست یابد که این امر مهمترین شاخص برای رسیدن به خون کافی و سالم است.

** 30 درصد از اهدای خون توسط بانوان انجام می شود
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در جهان 30 درصد از اهدای خون توسط بانوان انجام می شود و در 18 کشور میزان اهدای خون توسط بانوان کمتر از 10درصد است و کشور های مدیترانه شرقی که ایران هم ازآن دسته محسوب می شود کمترین میزان اهدای خون شامل 7 درصد توسط بانوان انجام می شود.
وی ادامه داد: متوسط اهدای خون توسط اهدا کنندگان بار اول در جهان 45 درصد و این نرخ در میان کشورهای مدیترانه شرقی در حدود 30 درصد و در ایران در حال حاضر 53 درصد است که در ایران توسط اهدا کنندگان مستمر (باسابقه حداقل دو بار اهدا در طول یک سال ) انجام می شود.
سالانه در ایران بیش از 2 میلیون یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کننند.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha