کم نشنیده‌ایم که غبار خوزستان از عراق، عربستان یا سوریه می‌آید. حالا دولت ایران برای نخستین‌بار به همراه سازمان ملل متحد، مسئول برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار شده است و میهمانان چند روز دیگر در تهران خواهند بود.

مسأله غبار، سیاسی نیست

سلامت نیوزرار است نمایندگان ٣١ کشور دنیا به ایران بیایند و درباره گردوغبار برنامه بریزند. گردوغباری که مرز نمی‌شناسد و دامن بسیاری از کشورها را گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: کم نشنیده‌ایم که غبار خوزستان از عراق، عربستان یا سوریه می‌آید. حالا دولت ایران برای نخستین‌بار به همراه سازمان ملل متحد، مسئول برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار شده است و میهمانان چند روز دیگر در تهران خواهند بود. دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار معتقد است؛ این اجلاس اصلا سیاسی نیست، چون غبار سیاست نمی‌شناسد و با وجود خشکسالی و تغییر اقلیم به هر کشوری سر خواهد زد. صبح دیروز در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار، چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی یوسف رشیدی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست که دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار نیز هست، جزییاتی از یکی از مهمترین کنفرانس‌های محیط‌زیستی ایران گفت. او گفت که اجلاس در محیطی فنی، تخصصی و کارشناسی برگزار خواهد شد و هدف این است که راهکاری بین‌المللی برای مقابله با غبار پیدا شود؛ نه این‌که بنا باشد کسی مقصریابی کند، بر اختلافات دامن بزند و کشوری را محکوم کند.سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه مقابله با گردوغبار تصویب کرده که رویداد تازه محیط‌زیستی تهران، طبق آخرین قطعنامه برگزار می‌شود. در بند ٧ این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران به دلیل برگزاری کنفرانس بین‌المللی گردوغبار در ایران قدردانی شده و به استناد همین بند کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار ١٢ تا ١٤ تیر، به مدت سه روز در تهران برگزار خواهد شد.


دنبال راهکاری مشترکیم


یوسف رشیدی، دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار در نشست خبری این رویداد، با بیان این‌که کنفرانس فنی و تخصصی است، گفت: «ما به دنبال محکوم‌کردن هیچ‌کس یا کشوری نیستیم بلکه بنا داریم ظرفیت‌های کشورها را شناسایی کنیم و به یک راهکار منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک برسیم. هدف ما بنابراین تکیه بر اشتراکات است و نه نقاط مورد اختلاف.»او با تأکید دوباره بر این مسأله که موضع رسمی دولت و برگزارکننده‌ها آن است، اجلاس در یک محیط کارشناسی و تخصصی به دور از بحث‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی برگزار شود، ادامه داد: «اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار قصد دارد تا با گردآوری صاحبنظران، کارشناسان و متخصصان این حوزه، ظرفیت‌سازی لازم در زمینه مقابله با گردوغبار را انجام دهد و پل ارتباطی بین دولت‌ها و انجمن‌ها در این زمینه به وجود آورد.»پیش از این در خبرها اگرچه گفته شده بود؛ نمایندگان ۵۳ کشور جهان در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار حضور خواهند داشت اما در نشست خبری عنوان شد که حدود ۳۱ کشور برای حضور در اجلاس مقابله با گردوغبار اعلام آمادگی کرده‌اند. دراین‌باره دبیر اجرایی کنفرانس چنین توضیحی داد: «بعد از این کنفرانس اجلاس نیویورک که درباره توسعه پایدار است، برگزار خواهد شد و بعضی کشورها خود را برای شرکت در آن آماده می‌کنند. این کنفرانس رویداد تهران را هم تحت‌تأثیر قرار داد. با این وجود احتمال می‌دهیم تعداد حاضران در کنفرانس غبار در این هفته بیشتر هم بشود.»


تاکنون وزرا، معاونان وزیر یا کارشناسانی به نمایندگی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، چین، ایتالیا، مکزیک، صربستان، اسلواکی، کره‌جنوبی، بلژیک، آمریکا، ترکیه، عراق، اردن، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، هند، جمهوری آذربایجان برای حضور در کنفرانس تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.


این یک اجلاس دانشگاهی نیست


براساس توضیح رشیدی، کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار یک شورای سیاست‌گذاری داخلی متشکل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها دارد و ریاست این شورا را معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برعهده دارد. به علاوه از سازمان ملل دو معاون دبیرکل و ۹ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در اجلاس شرکت خواهند کرد و حدود ۸۰ متخصص و کارشناس و وزیر تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند اما «اعداد و ارقام خیلی دقیق نیست چون لیست شرکت‌کنندگان درحال تکمیل است و در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.» با حضور این میهمانان به گفته دبیر اجرایی، هدف از کنفرانس مقابله با گردوغبار ایجاد یک همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای است.  معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که کنفرانس گردوغبار صرفا یک اجلاس دانشگاهی نیست، گفت: «سعی داریم نتیجه اجلاس تلفیقی از بحث‌های علمی، سیاست‌گذاری و همکاری منطقه‌ای باشد. قصد داریم تمام کشورها را دعوت کنیم تا با تشریح مسائل به راهکارهای علمی و عملی دست یابیم.»

رشیدی همچنین گفت که کنفرانس مقابله با گردوغبار شروع کار است و «نباید انتظار داشت که در آن یک سند لازم‌الاجرا یا بودجه مشخص تصویب شود. اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار شروع یک همکاری جهانی است تا مکانیسم مالی و چهارچوب حقوقی و همکاری فنی و تخصصی در زمینه مقابله با گردوغبار تضمین شود.» او اضافه کرد: «مهم آن است که ایران بتواند این اجلاس را به خوبی برگزار کند و هدف اصلی ایجاد اجماع جهانی و دستورکار از طریق دستورالعمل‌ها و توافق‌های بین کشورها در چهارچوب حقوق بین‌الملل و پایبندی به مواضع است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha