معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل خبرداد و گفت: تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل با توجه به تعادل و توازن بین سایر خدمات پرستاری تعیین شده و طی روزهای آینده جزئیات آن اعلام می‌شود.

خدمات پرستاری در منزل زیر پوشش بیمه قرار می می گیرد

سلامت نیوز:  معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل خبرداد و گفت: تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل با توجه به تعادل و توازن بین سایر خدمات پرستاری تعیین شده و طی روزهای آینده جزئیات آن اعلام می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد میرزابیگی  افزود: تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل با مشارکت صاحبنظران حوزه پرستاری با رویکرد ایجاد تعادل، توازن و نفع مشترک همه ارکان شامل بیمه‌ها، مراکز درمانی، مردم و پرستاران تعیین شده و در تعیین تعرفه‌ها به توازن منظقی این تعرفه‌ها با درآمد ناشی از سایر مراقبتهای پرستاری توجه شده است.


وی افزود: جزئیات این تعرفه‌ها طی روزهای آینده اعلام می‌شود. پوشش بیمه‌ای این خدمات نیز اکنون که با تصویب شورای عالی بیمه و دولت رسمی و قانونی شده است با همکاری بیمه‌های پایه و تکمیلی پیگیری می‌شود.
میرزابیگی افزود: تعیین و تصویب تعرفه‌های پرستاری مراحل مختلفی را طی کرد، مرحله اول تصویب کلیات در اسفند 95 در شورای عالی بیمه بود، مرحله دوم تصویب نهایی آن در هیات دولت در اواخر خرداد امسال بود و اکنون منتظر اعلام فهرست جزئیات این تعرفه‌ها از سوی شورای عالی بیمه به صورت رسمی هستیم تا برای مرحله بعدی یعنی پوشش بیمه‌ای این تعرفه‌ها اقدام کنیم.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: تا چند روز آینده،جزئیات تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل از سوی دبیرخانه شورای عالی بیمه اعلام شود و بعد از آن نوبت رایزنی با بیمه‌های پایه و تکمیلی است.


وی گفت: در این فرآیند مهم این است که با این اتفاق مهم عرصه مراقبت‌های پرستاری جامعه‌نگر در کشور موجودیت یافت، قانونی و به رسمیت شناخته شد. آیین‌نامه این مراقبتها و دستورالعمل های آن نیز پیشاپیش توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده بود و اکنون مراکز پرستاری در منزل در حال به روزرسانی خود برای ارائه این خدمات هستند.
میرزابیگی گفت: مسئله مهم دیگر نوع و میزان تعرفه‌های مراقبتهای پرستاری در منزل است. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در منزل با مشورت فعالان مجرب این حوزه به گونه‌ای تنظیم شد که هم برای مردم، هم برای پرستاران، هم مراکز مشاوره خدمات پرستاری جامعه‌نگر و هم برای بیمارستان‌هایی که خدمات بالینی و مراقبت‌های بیمارستانی را به این مراکز محول می‌کنند، قابل قبول باشد.
وی افزود: در واقع تعرفه‌های خدمات پرستاری باید به نوعی تعیین می‌شد که شرایط و الزامات از چهار جهت ( مردم، پرستاران، بیمارستان‌ها و بیمه‌ها) دیده شود، به طوری که هیچ کس ضرر نکند، نه اینکه فقط یک بخش را ببینیم و به نوعی تعرفه گذاری کنیم که فقط یک بخش سود ببرد و سایر بخش‌ها متضرر شوند.

**تعادل تعرفه‌ای جلوی ریزش پرستاران را از بیمارستانها می‌گیرد
معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: در واقع با توجه به اینکه پرستاران در بخش‌های بیمارستانی نیز فعال هستند، اگر تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل با درآمد پرستاران در بیمارستان‌ها تفاوت خیلی زیادی داشته باشد، می‌تواند موجب ریزش پرستاران بیمارستانی شود، یا اگر قیمت این خدمات برای بیمه‌ها توجیه پذیر نباشد، ممکن است حمایت بیمه‌ها از آن صورت نگیرد.
وی تاکید کرد: تعیین تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل باید به گونه‌ای انجام می شد که توازن و تعادلی بین نیازها و الزامات پرستاران ارائه کننده این خدمات، نیازهای مردم و بیماران، نیازهای مراکز مشاوره پرستاری، بیمارستان‌ها و بیمه‌ها مورد توجه قرار گیرد و خیلی با دقت انجام شود به طوری که همه این چهار سیستم که با هم در تعامل هستند، احساس نفع کنند و با هم دچار تضاد منافع نشوند.
میزرابیگی گفت: فعالیت پرستاران در سطح جامعه و به ویژه مراکز پرستاری در منزل و مراقبت از بیماران مزمن، اگر چه دیر به ثمر نشست اما یک فعالیت احساسی، مقطعی، موقت و موسمی نیست، بلکه یک کار دائمی، مستمر و در کشور ماندگار است.
وی افزود: در این مسیر نظر کارشناسی قاطبه مراکز پرستاری در منزل و نیز نظر سازمان‌های بیمه‌گر گرفته شده است البته با وجود این اقدامات حتما اشکالات و نواقصی هم وجود دارد که از مسیر کارشناسی و در بستر زمان با کمک همگان باید رفع شود.
وی افزود: پیش بینی این است که این خدمات پوشش مناسب بیمه‌ای نیز خواهد داشت و با همکاری بیمه‌ها، یک کار ماندگار هم برای مردم و هم برای جامعه پرستاری خواهد بود. بیمه‌ها نیز احساس نفع خواهند کرد و بیمارستان‌ها نیز از ارائه این خدمات سود می‌برند.

**پشت نوبتی بیمارستان‌ها کم می‌شوند
معاون وزیر بهداشت گفت: فعال شدن مراکز پرستاری جامعه نگر و مراقبت در منزل از یک طرف باعث می‌شود، بیمارانی که به خدمات بیمارستانی نیاز ندارند و بدون نیاز به خدمات تخصصی درمانی تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌کنند، به مراکز مراقبتی ارجاع شوند یا در منزل تحت نظر پرستاران، مراقبت شوند و به این ترتیب لیست انتظار و پشت نوبتی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران جدید خلوت‌تر می شود.

**تعرفه‌های پرستاری در منزل به نفع بیمه‌هاست
میرزابیگی گفت: از طرف دیگر چون خدمات مراقبتی با تعرفه پرستاری ارزانتر از ارائه این خدمات با تعرفه‌های بیمارستانی است، برای بیمه‌ها و مردم نیز هزینه کمتری خواهد داشت.
وی توضیح داد: در شرایط فعلی یک بیمار مزمن مثل بیمار مبتلا به دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی مجبور است، برای گرفتن مراقبت مدت طولانی در بیمارستان‌ها به صورت متوالی یا متناوب بستری بماند و علاوه بر اینکه یک تخت بیمارستانی را اشغال می‌کند، هزینه‌های هتلینگ، خدمات و مراقبت های بیمارستانی و ... برای آن فرد بیمار و بیمه‌ها سنگین خواهد بود.
وی گفت: اگر این بیمار در خانه یا مراکز مراقبتی مراقبت شود، نه تنها تخت‌های بیمارستانی زیادی آزاد می‌شود و لیست انتظار کوتاه می‌شود؛ هزینه مردم و بیمه‌ها نیز کم می‌شود.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: این روش البته در دنیا بیش از 60 سال است که تجربه شده و تجربه موفقی نیز بوده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha