دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 216565

رییس انجمن عفونی اطفال ایران ضمن اشاره به انواع گلودرد در کودکان، گفت: خانواده‌ها باد بدانند گلودردی که علائم سرماخوردگی را به همراه نداشته باشد، خطرناک است.

گلودردهای خطرناک را بشناسیم

سلامت نیوز: رییس انجمن عفونی اطفال ایران ضمن اشاره به انواع گلودرد در کودکان، گفت: خانواده‌ها باد بدانند گلودردی که علائم سرماخوردگی را به همراه نداشته باشد، خطرناک است.

دکتر محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری گلودرد و انواع آن، گفت: یکی از بیماری‌های شایعی که در سنین مختلف یعنی از حدود شش ماهگی  تا پایان عمر، افراد به آن مبتلا می‌شوند، بیماری گلودرد است که علل مختلفی هم دارد.

وی افزود: یکی از شایع‌ترین علل گلودرد ویروس‌ها هستند. البته علل دیگری چون میکروب‌ها، قارچ‌ها، بیماری‌های بدخیم، زخم‌های دهانی، آلرژی، ریفلاکس و... نیز در ایجاد گلودرد موثرند. البته باید توجه کرد که شیوع گلودرد ویروسی و میکروبی بیشتر در فصول سرد مانند پاییز، زمستان و بهار رخ می‌دهد. گاهی ممکن است گلودرد لوزه‌ها را درگیر کند و گاهی ممکن است تمام گلو دچار التهاب شود.

رییس انجمن عفونی اطفال ایران با بیان اینکه علائم گلودرد در افراد، در سنین مختلف و بسته به نوع میکروب و ویروس متفاوت است، افزود: اگر گلودرد از نوع ویروسی باشد، بیمار دچار تب، گلودرد، سرفه، آب‌ریزش بینی، گرفتگی صدا شده و گاهی با گوش‌درد و سرفه‌های مکرر همراه می‌شود. بنابراین مجموعه این موارد، علائم گلودرد ویروسی و سرماخوردگی است.

بلورساز همچنین گفت: درعین حال باکتری‌ها هم بعضا منجر به ایجاد گلودرد می‌شوند. باید توجه کرد که خطرناک‌ترین باکتری که منجر به ایجاد گلودرد می‌شود و بسیار خطرناک است و از سن پنج تا ۱۵ سالگی ایجاد می‌شود، ویروسی است به نام "استرپتوکوک" و علائم آن شامل تب، سردرد، لرز و استفراغ است؛ به طوریکه کودک به طور ناگهانی دچار این علائم می‌شود و سپس گلوی بیمار قرمز و متورم شده و روی سطح لوزه‌ها دانه‌های سفیدرنگی به نام اگزودا دیده می‌شود.

وی یکی از عوارض این نوع گلودرد را ریختن سم و عفونت میکروب به مفاصل یا قلب عنوان و اظهار کرد: بنابراین این گلودرد می‌تواند منجر به مشکل مفاصل یا مشکلات قلبی ‌شود. بر این اساس خانواده‌ها باید توجه کنند که به محض تشخیص این بیماری به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که پزشک به محض معاینه بیمار بیماری را تشخیص داده و داروهای پنی‌سیلین و... را تجویز می‌کند و به محض مصرف دارو، میکروب از بین می‌رود.

بلورساز با بیان اینکه باید توجه کرد گلودردی که علائم سرماخوردگی نداشته باشد، خطرناک است و باید فکر کنیم که شاید این گلودرد استرپتوکوکی یا چرکی باشد، گفت: البته یک نوع گلودرد ویروسی به نام "مونونوکلئوز" هم داریم که علائم آن شامل تب خفیف، بی‌اشتهایی، خستگی به همراه گلودرد بوده و غدد لنفاوی گردن نیز در آن  برجسته می‌شوند. در این نوع گلودرد نیز وقتی به گلوی بیمار نگاه ‌کنیم، ضایعات سفید رنگ روی هر دو لوزه می‌بینیم و طحال بیمار هم بزرگ می‌شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان ادامه داد: این نوع گلودرد نیز مانند گلودرد چرکی است. ‌منتها عامل آن ویروس بوده و درمانش هم متفاوت است. بنابراین باید بدانیم که گلودرد بیماری مهمی است و خانواده‌ها به محض اطلاع از این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که به محض مراجعه، پزشک نوع بیماری را تشخیص می‌دهد و بیماری درمان می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha