سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 216578

محققان دانشگاه ادینبورگ می‌گویند نور آفتاب سبب آزاد شدن نیتریک اکسید (NO) در پوست می ‌شود و این ماده می تواند التهاب و خارش ناشی از اگزما را کاهش ‌دهد.

نور آفتاب علائم اگزما را کاهش می دهد

سلامت نیوز: محققان دانشگاه ادینبورگ می‌گویند نور آفتاب سبب آزاد شدن نیتریک اکسید (NO) در پوست می ‌شود و این ماده می تواند التهاب و خارش ناشی از اگزما را کاهش ‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، محققان اسکاتلندی برای تحقیق در این زمینه، پرتو فرابنفش را به بخشی از پوست افراد داوطلب تاباندند و متوجه شدند که این کار باعث آزاد شدن نیتریک اکسید در خون آنان می شود.
پژوهشگران امیدوارند این یافته به درمانی تازه منتهی شود؛ درمانی که از این خاصیت مثبت نور آفتاب استفاده کند اما فاقد عوارض منفی آن باشد چراکه نور آفتاب می‌تواند به پوست آسیب برساند.
دکتر آن استیر که ریاست این تحقیق را برعهده دارد، می‌ گوید: تحقیق ما نشان می‌دهد که نیتریک اکسید خواص ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند دارویی تازه برای افراد مبتلا به اگزما باشد.
نیتریک اکسید سبب فعال شدن نوع خاصی از گلبول سفید به نام سلول‌های تنظیم‌کننده می‌شود و این سلول‌ها التهاب را کاهش می‌دهند.
اگزما (درماتیت آتوپیک)، نوعی حساسیت یا آلرژی است که در سطح پوست بدن به صورت خارش، قرمزی، ترک، زخم و خشکی بروز می یابد. اگزما در کودکان بیشتر شایع است اما در سنین دیگر نیز دیده می شود و حتی آغاز آن می‌تواند در سنین بزرگسالی باشد.
در برخی افراد اگزما محدود است و در برخی افراد ممکن است بخش‌های بزرگتری از پوست را درگیر کند. معمولا شدت اگزمای کودکان در سنین بالاتر کاهش می یابد.
نیتریک اکسید یکی از مولکول‌هایی است که در سیستم عصبی و ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد و در سال 1992 به آن لقب مولکول سال دادند.
در سال 1998 سه دانشمند آمریکایی به خاطر کشف نقش نیتریک اکسید به عنوان یکی از مولکول‌های پیام‌رسان دستگاه قلب و عروق برنده نوبل پزشکی و فیزیولوژی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha