سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه حذف ۲۸۰۰ رشته دانشگاه آزاد غیرکارشناسی و غیرقانونی است گفت: این عمل مغایر صریح سیاست‌های علمی فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری است که در آن به صراحت افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره شده است.

حذف ۲۸۰۰ رشته دانشگاه آزاد غیرکارشناسی و غیرقانونی است

سلامت نیوز: سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه حذف ۲۸۰۰ رشته دانشگاه آزاد غیرکارشناسی و غیرقانونی است گفت: این عمل مغایر صریح سیاست‌های علمی فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری است که در آن به صراحت افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره شده است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مجتبی علوی فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص حذف ۲۸۰۰ رشته محل از دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این اقدام عجیب و غریب وزارت علوم از چند منظر قابل توجه است، اظهار کرد: این عمل مغایر صریح سیاست‌های علمی فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری است که در آن به صراحت افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی ذکر شده است.

وی ادامه داد: این اقدام برعکس سیاست‌های کلی نظام و نشان‌دهنده بی‌توجهی به سیاست‌های علمی و فناوری است که با وجود اینکه در این سیاست‌ها ضوابط ارتقا کیفیت آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفته که یکی از راهکارهای آن افزایش ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی است این مساله مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اظهار کرد: از طرف دیگر براساس قانون مجلس، رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی چنانچه مورد تایید ماده واحده تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد  قرار گیرند می‌توانند دانشجو بگیرند که این رشته‌ها تماما مورد تصویب بوده است و توسط کمیته ۳ نفره نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر علوم ابلاغ و از سال ۹۳ تا ۹۵ نیز در این رشته‌ها پذیرش دانشجو در آن ها انجام شده است بنابراین حذف آنها مغایر با قانون مجلس نیز هست.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد نفع این اقدام در درجه اول به دانشگاه‌های بی کیفیت به ویژه کشورهای منطقه می‌رسد و زمینه‌ساز خروج تعداد زیادی از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته‌ها را فراهم می‌کند که این مساله با منافع و مصالح دانشگاه آزاد که سیاست جذب نخبگان را در دستور کار دارد مغایر است.

علوی فاضل با بیان اینکه حذف رشته محل‌های دانشگاه آزاد به ضرر داوطلبان است و موجب کاهش بومی‌گزینی می‌شود، گفت: به ویژه خانم‌هایی که قصد تحصیل در شهر خود را دارند دچار مشکل می‌شوند و این اقدام از این جهت به هیچ وجه به نفع مردم نیست و انتظار می‌رود وزارت علوم منافع داوطلبان و مردم را در نظر گیرد و در راستای قانون حرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه با حذف ۲۸۰۰ رشته محل از دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد آسیب زیادی به این دانشگاه وارد خواهد آمد گفت: در حال حاضر جای تعجب دارد که حتی رشته‌هایی که در حال حاضر در دانشگاه دانشجوی در حال تحصیل دارند نیز بدون کارشناسی و به صورت فله‌ای حذف شده‌اند و کنار گذاشته شده‌اند و این مساله بسیار شگفت‌انگیز است که چطور وزارت علوم توانسته است ۲۸۰۰ رشته محل را که چندین سال سابقه تدریس دارند چند روزه و بدون کار کارشناسی حذف کند.

سخنگوی دانشگاه بیان کرد: این شائبه نیز مطرح است که چرا به سایر موسسات رقیب دانشگاه آزاد از جمله دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی بدون رعایت حداقل کیفیت مجوز دوره‌های کارشناسی ارشد اعطا می‌شود ولی در برخورد با دانشگاه آزاد رویکرد متفاوتی اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: مسئولین ناظر در کشور باید بررسی کنند که افرادی که موسسات غیرانتفاعی دارند و در وزارت علوم فعالیت می‌کنند شرایط را به نفع دانشگاه‌های خودشان ایجاد نکنند و اگر تضادی بین منافع شخصی و مسئولیت‌های قانونی افراد وجود دارد از لحاظ قانونی بررسی و برخورد شود.

علوی فاضل در ادامه اظهار کرد: در شرایطی که دانشگاه آزاد به اجرای قانون سنجش و پذیرش در تحصیلات تکمیلی تمکین کرده است این رفتار قانونمند دانشگاه آزاد نباید با رفتار غیرقانونی و عجولانه وزارت علوم مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست دانشگاه آزاد براساس سفارش دکتر ولایتی استمرار خدمت‌رسانی در دانشگاه حتی واحدهای زیان‌ده است، گفت: این کمک دانشگاه به مردم و نظام است و همه باید کنند این مساله استمرار پیدا کند و با این اقدامات لطمه به رویکرد دانشگاه وارد نکنند و انتظار ما از وزارت علوم این است که با نگاه منافع ملی به مساله نگاه کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه حذف ۲۸۰۰ رشته از دانشگاه آزاد در چند روز قطعا با دقت و رعایت استانداردها انجام نشده است افزود: ما همواره تعامل خوبی با وزارت علوم داشته‌ایم و انتظار داریم اجازه ندهند التهاب به کشور وارد شود ضمن اینکه خروجی این عمل، تنها خسارت برای کشور و افزایش مهاجرت تحصیل‌کنندگان از کشور برای تحصیل در دانشگاه‌های بی‌کیفیت خارجی را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha