چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 216617

از مهم ترین نشانه‌های این بیماری دفع خون همراه مدفوع یا قبل و بعد از آن است، خون ممکن است روشن و یا تیره و سیاه باشد که بستگی به محل تومور در روده بزرگ دارد، بنابراین باید هر سه سال یک بار آزمایش خون مخفی در مدفوع انجام شود.

نوعی بیماری که باید هر سه سال آزمایش خون مخفی داد

سلامت نیوز: از مهم ترین نشانه‌های این بیماری دفع خون همراه مدفوع یا قبل و بعد از آن است، خون ممکن است روشن و یا تیره و سیاه باشد که بستگی به محل تومور در روده بزرگ دارد، بنابراین باید هر سه سال یک بار آزمایش خون مخفی در مدفوع انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، سرطان روده بزرگ که به اسم سرطان کولون و رکتوم هم معروف است در دنیا از سرطان‌های شایع گوارش محسوب شده و در ایران بعد از معده شیوع بیشتری از سایر سرطان‌ها دارد.

در این رابطه پروفسور محمد اسماعیل اکبری - رئیس مرکز تحقیقات سرطان درباره سرطان روده بزرگ می‌گوید: در قریب 80 درصد موارد عامل این سرطان، پولیپ‌ها هستند که اگر قبل از سرطانی شدن تشخیص داده شوند قابل پیشگیری هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان می‌کند: سرطان روده بزرگ در هر دو جنس زن و مرد پیدا می‌شود؛ در مردان کمی شایع تر است و در خانم‌ها با پیش آگهی درمانی بهتری همراه است (احتمال زنده ماندن بیشتری دارند)

اکبری بیان می‌کند: از مهم ترین نشانه‌های این سرطان دفع خون همراه مدفوع یا قبل و بعد از آن است، خون ممکن است روشن و یا تیره و سیاه باشد که بستگی به محل تومور در روده بزرگ دارد. دردهای مبهم شکمی به‌ویژه در سنین بالا از نشانه‌های غیرمعمول این سرطان هستند. در این بیماری کاهش وزن وجود ندارد اما گاهی با کاهش وزن نیز هم همراه می‌شود.

این فوق‌تخصص جراحی غدد و سرطان از دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا می‌گوید: هر یک از نشانه‌های فوق الذکر باید شما را به پزشک عمومی (پزشک خانواده) راهنمایی کند و بر اساس توصیه وی این امر با دقت پیگیری شود.

وی به کسانی که در فامیل سابقه این بیماری را دارند که متعاقباً بیشتر نیز در معرض ابتلا این بیماری هستند، توصیه می‌کند: سالی یک بار به پزشک مراجعه کنند و مورد ارزیابی با شرح حال و معاینه قرار بگیرند. همچنین سه سال یک بار آزمایش خون مخفی در مدفوع بدهند و ممکن است به دلایل بالینی این دوره کوتاه‌تر نیز شود. در نهایت هر 10 سال یک بار کلونوسکوپی انجام دهند؛ البته پیگیری درست بالینی بیمار این روش را می‌تواند غیر ضرور کند.

پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران خاطرنشان می‌کند: سرطان روده بزرگ در صورت تشخیص و درمان درست، در قریب 70 درصد موارد علاج کامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha