عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه با انجام غربالگری ژنتیک می توان شاهد کاهش تولد کودکان معلول بود، گفت: با اقدامات پیشگیرانه نیز می توان مانع تولد کودکان معلول شد.

کاهش تولد کودکان معلول با انجام غربالگری ژنتیک

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه با انجام غربالگری ژنتیک می توان شاهد کاهش تولد کودکان معلول بود، گفت: با اقدامات پیشگیرانه نیز می توان مانع تولد کودکان معلول شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رسول خضری  ، درباره تولد سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور، افزود: این آمار نشان می دهد که پیشگیری مقدم بر درمان است و می توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از تولد این کودکان شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی تکلیف شده تا موضوع غربالگری شنوایی‌سنجی را به بالای 95 درصد افزایش دهد و دولت هم موضوع غربالگری ژنتیک ازدواج را پیشنهاد کرده و مجلس هم موافقت کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: غربالگری ژنتیک باید به طور جدی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گیرد تا به کمک آن بتوان از تولد کودکان معلول جلوگیری کرد زیرا تولد کودکان معلول هزینه های زیادی را نیز به جامعه و به ویژه حوزه سلامت تحمیل می کند.

خضری تصریح کرد: البته نبود و کمبود مراکز ژنتیک برای انجام غربالگری‌ از مشکلات غربالگری ژنتیک است که باید تعدادی از پزشکان برای ارائه این خدمات به بهزیستی ملحق شده و خدمات تخصصی در استان‌های محروم نیز توسعه یابد.

وی یادآور شد: بر اساس آنچه که در برنامه ششم توسعه آمده است زوجینی که با انجام مشاوره ها، تشخیص داده می شوند در معرض خطر هستند می توانندب رای مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گف: البته هزینه های آزمایش های ژنتیک نیز بالا است و باید در این زمینه همراهی و حمایت های بیمه ای را شاهد باشیم.
پیش از این رئیس سازمان بهزیستی کشور از تولد سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور خبر داد و گفت: 12 هزار خانواده دارای دو معلول نیازمند تأمین مسکن هستند و برای نام‌نویسی مسکن معلولان هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha