چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 216668

زیتون منبعی عالی برای چربی های تک غیر اشباع و ویتامین E است. چربی های تک غیر اشباع در حفظ و نگهداری غشاهای خارجی سلول های مغزی نقش مهمی ایفا می کنند.

سپر غذایی مغز در برابر بیماری ها

سلامت نیوز: زیتون منبعی عالی برای چربی های تک غیر اشباع و ویتامین E است. چربی های تک غیر اشباع در حفظ و نگهداری غشاهای خارجی سلول های مغزی نقش مهمی ایفا می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، مزه ای خاص تنها چیزی نیست که هنگام خوردن زیتون از آن لذت می بریم. زیتون و روغن زیتون دیر زمانی است که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی دوستدار قلب یا کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرند، اما مطالعه ای جدید نشان داده است که این مواد غذایی ممکن است به محافظت از مغز در برابر بیماری ها نیز کمک کنند.

به گزارش "کر2"، زیتون منبعی عالی برای چربی های تک غیر اشباع و ویتامین E است. چربی های تک غیر اشباع در حفظ و نگهداری غشاهای خارجی سلول های مغزی نقش مهمی ایفا می کنند و از مواد ژنتیکی و اجزا سلولی تولیدکننده انرژی (میتوکندری) که به تامین سوخت مغز کمک می کنند نیز محافظت می کند.

ویتامین E محافظت آنتی اکسیدانی برای اجزا چربی مغز ارائه می کند و می تواند خطر آسیب و التهاب را کاهش دهد. این ویتامین آنتی اکسیدان محلول در چربی اصلی بدن نیز است که به معنای توانایی آن در خنثی سازی آسیب رادیکال های آزاد در تمام مناطق سرشار از چربی بدن، از جمله مغز و پوشش محافظ اعصاب است. بیش از 60 درصد از مغز انسان از چربی شکل گرفته و از این رو، ویتامین E نقشی مهم در سلامت آن ایفا می کند. همانند دیگر انواع چربی های تک غیر اشباع، ویتامین E نیز به محافظت از مراکز تولید انرژی در سلول ها کمک می کند تا از این مساله که سلول های شما توانایی تولید انرژی کافی برای فرآیندهای بدن و عملکردهای مغز را دارند، اطمینان حاصل شود.

همچنین، زیتون و روغن زیتون از اکسیداسیون کلسترول پیشگیری می کنند. کلسترول اکسید شده با سکته مغزی پیوند خورده است. این فعالیت های ضد التهابی چربی های تک غیر اشباع، ویتامین E و مواد شیمیایی گیاهی مفیدی به نام پلی فنول ها به کاهش احتمال شکل گیری التهاب در مغز کمک می کنند. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا-9 نیز است که برای مغز مهم هستند.

مطالعه ای که به تازگی در نشریه Journal of Molecular Biology منتشر شد، نشان داد که اسید اولئیک موجود در زیتون و روغن زیتون نیز ممکن است به پیشگیری یا توقف سرطان مغز کمک کند. این یک مطالعه اولیه بوده و از این رو، پژوهش های بیشتری باید پیش از ارائه نظر قطعی درباره توانایی زیتون و روغن زیتون در کمک به مبارزه با سرطان مغز انجام شوند.

اطمینان حاصل کنید که از زیتون ارگانیک یا روغن زیتون ارگانیک فوق بکر استفاده می کنید زیرا حاوی بیشترین میزان مواد مغذی هستند و به آفت کش هایی که به طور بالقوه می توانند آسیب مغزی را موجب شوند، آلوده نیستند.

هنگامی که با هر نوع روغنی از جمله روغن زیتون آشپزی می کنید، این که روغن هرگز دود نکند اهمیت دارد. اگر این اتفاق رخ داد، به نقطه دود روغن رسیده اید که برای هر نوع روغنی متفاوت است. نقطه دود درجه ای است که روغن در آن دارای یک اثر مخرب برای بدن است. نقطه دود روغن زیتون حدود 324 درجه فارنهایت (162 درجه سلسیوس) است. بیشتر انواع روغن های گیاهی موجود در بازار در طول پردازش و حتی پیش از این که وارد آشپزخانه شما شوند بیش از 500 درجه فارنهایت (260 درجه سلسیوس) حرارت می بینند و از این رو باید به طور کامل از آنها پرهیز کرد. روغن زیتون فوق بکر یک استثنا نادر محسوب می شود که با حرارت کم پردازش می شود و از این رو، برای پخت و پز در دماهای پایین قابل استفاده است.

هنگامی که در زمان آشپزی با دود کردن روغن مواجه شدید، دور ریختن آن ضروری است. در غیر این صورت، فواید روغن به واسطه گرما از بین رفته و حتی می تواند به واسطه رادیکال های آزاد و فرآیندهای التهابی به سلول های مغز آسیب وارد کند. همچنین، زیتون هایی را انتخاب کنید که فاقد سولفیت ها هستند زیرا در بسیاری از برندهای تجاری این ماده و دیگر مواد نگهدارنده شیمیایی وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha