یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 216873

شدت گرد و غبار برخاسته از افغانستان که چند روزی است جنوب شرق ایران را فرا گرفته روز گذشته به حدی بود که بسیاری از مردم ترجیح دادند از خانه خارج نشوند.

زندگی زیر غبار

سلامت نیوز: در حالی که تهران در تدارک میزبانی کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار سازمان ملل و حضور مسئولان بیش از 30 کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی است، تا چاره‌ای برای معضل رو به رشد گرد و خاک در منطقه بویژه در ایران بیابد، گردو غبار شدید در سیستان، بیش از هزارنفر را به مراکز درمانی کشاند و زندگی مردم را در شهرهای زابل، زهک، هامون، نیمروز، هیرمند و زاهدان عملاً مختل کرد.

به گزارش سلامت نیوز،ایران نوشت:  شدت گرد و غبار برخاسته از افغانستان که چند روزی است جنوب شرق ایران را فرا گرفته روز گذشته به حدی بود که بسیاری از مردم ترجیح دادند از خانه خارج نشوند. اما در خوزستان در حالی که تداوم گرمای شدید و بی‌سابقه در اغلب شهرهای استان باعث شد تا تمامی ادارات دولتی خوزستان ساعت یک بعد از ظهر تعطیل اعلام شوند، هواشناسی خبر از ورود توده‌ای از گرد و غبار از خاک عراق به این استان داد تا حالا مشکلی دیگر به مشکلات خوزستانی‌ها اضافه شود. در همین حال اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به ورود توده گرد و خاک از عراق از فرمانداران خواست از بعد از ظهر شنبه تمامی مراکز بهداشتی و درمانی و پست‌های انتقال برق و تأسیسات آبرسانی در آماده باش کامل باشند و به شهروندان جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مانند عدم تردد غیرضروری و استفاده از ماسک مناسب در هنگام وقوع گرد و غبار هشدار داده شد.

اما با همه مشکلات اقلیمی و گرد و خاک شدید که خوزستان را در برگرفته آتش اختلافات طایفه‌ای در این استان چند هفته ای است که بلای جان جنگل‌های بلوط شمال استان هم شده و هزاران هکتار جنگل و مراتع را در هفته‌های اخیر نابود کرده است. در این میان انتشار تصاویر دردناک سوختن سنجاب‌ها و لاک پشت‌ها و جوجه‌های پرندگان در مناطق جنگلی خوزستان در فضای مجازی دل بسیاری از طبیعت دوستان را درد آورده و به اعتراض واداشته است. اما گزارش «ایران» از وضعیت ساکنان سیستان و خوزستان نیز نشان می‌دهد گرما و گرد وغبار شدید شرایط غیر قابل تحملی را برای ساکنان این استان‌ها ایجاد کرده است.

خانه‌های سیستانی‌ها مملو از خاک


«نعمت‌الله بزی» کارشناس منابع طبیعی زابل با بیان اینکه وضعیت گرد و غبار در زابل شدید است تا جایی که حتی رفت و آمد ماشین‌ها مختل شده، به«ایران» می‌گوید:«شعاع دید به یک و نیم متر رسیده است. حتی هواکش‌های ماشین‌ها هم زمان رفت و آمد پر از گرد و خاک شده‌اند. به طوری که اغلب ماشین‌ها کنار خیابان نگه داشته‌اند تا ماشین هایشان را تعمیر کنند.» این کارشناس معتقد است: «گرد و غبار بیش از گرما زابلی‌ها را آزار می‌دهد چرا که معضل گرمای بیشتر از 45 درجه، همیشه با آنها همراه بوده است مردم به خاطر گرد و غبار شدید حتی نمی‌توانند از خانه خارج شوند. باورتان نمی‌شود اما خانه‌ها هم بعد از طوفان شن دیشب پر از گرد و خاک شده است و مردم با ماسک درخانه‌ها کارهای روزمره‌شان را انجام می‌دهند.

آنقدر فرش‌های خانه‌ها پر از خاک شده است که وقتی روی فرش راه می‌رویم رد پاهایمان روی آنها باقی می‌ماند.» بزی با بیان اینکه به خاطر تشدید گرد و غبار در زابل حتی پرواز زابل به مشهد نیز لغو شده است، می‌گوید: «تشدید گرد و غبار محدود به امروز نمی‌شود.این وضعیت از 3_4 روز گذشته شروع شده اما امروز خیلی وخیم‌تر از روزهای گذشته است.» «وزیری» یکی از ساکنان زاهدان هم به تشدید گرد و خاک در این شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در مرکز شهر و به نسبت کمی دورتر از طوفان‌ها هستیم ولی وضعیت گرد و غبار غیر قابل تحمل شده است. آنقدر اوضاع وخیم است که حتی نمی‌توانیم پنجره‌ها را باز کنیم. وقتی در شهر اوضاع به این‌صورت است خدا به داد مردم زابل برسد.»وزیری معتقد است گرمای هوا به خاطر وزش باد کمی کاهش پیدا کرده است اما شدت گرد و غبار هوا در طول دو سال اخیر بی‌سابقه است. او می‌گوید:«رفت و آمد مردم در سطح شهر مختل شده است و من تعداد کمی از آنها را در شهر دیدم. خودم هم از صبح در خانه بودم و سعی کردم به خاطر وضعیت هوا بیرون نروم.»

 سی‌ان‌ان: اهواز داغ ترین درجه حرارت روی زمین را به ثبت رساند

روز گذشته همچنین شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گزارش داد: شهر اهواز در جنوب ایران داغ ترین درجه حرارتی که تاکنون به ثبت رسیده است را به خود اختصاص داد. به گزارش ایرنا، بخش خبری آب و هوایی سی‌ان‌ان اعلام کرد شهر اهواز با ثبت دمای 53.7 درجه سانتیگراد، رکوردی بی‌سابقه را در عصر معاصر به ثبت رساند. سی‌ان‌ان گزارش داد «بالاترین درجه گرما که تاکنون به ثبت رسیده است مربوط به سال 1913 منطقه «دره مرگ» (Death Valley) در کالیفرنیا بود که در آن سال درجه حرارت 57 سانتی گراد(56.7درجه) ثبت شد. این شبکه خبری افزود: این درجه حرارت دیگر به ثبت نرسید و البته ابزار اندازه‌گیری در آن زمان می‌تواند چندان درست نبوده باشد، اما درجه حرارت اهواز به مدت سه روز پیاپی دنبال شد و بواقع اهواز با ثبت 54درجه سانتی گراد(53.7 درجه) رکورد بی‌سابقه‌ای برجای گذاشت.»

 در همین حال رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: با شدت گرفتن گرد و خاک از جمعه تا شنبه افزون بر هزار نفر به مراکز درمانی منطقه سیستان مراجعه کردند. غلامعلی رفعت در این باره به ایرنا گفته: 65 نفر از این افراد در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند. به گفته او افراد مراجعه‌کننده بیشتر بیماران تنفسی و چشمی هستند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز از آماده باش تمامی مراکز بهداشتی و درمانی شهرهای سیستان خبر داده و اعلام کرد: مردم در صورت خروج از منزل از ماسک استاندارد «ان 95» استفاده کنند تا آسیب‌های گرد و خاک را تا حدودی کاهش دهد. با این حال رضا آزادمنش، یکی از کارشناسان هواشناسی استان از تداوم گرد و خاک تا روز چهارشنبه این هفته خبر داده و می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در این مدت سرعت وزش باد در منطقه سیستان به 75 تا 85 کیلومتر بر ساعت برسد.


افغانستان منشأ گرد و خاک


مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگلها و مراتع کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص منشأ گرد و خاک اخیر سیستان می‌گوید: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد از روز 6 تیر ماه توده وسیعی از گرد و خاک از یک منطقه تالابی خشک شده در استان نیمروز افغانستان بلند شده و بخش‌های وسیعی از افغانستان را در برگرفته که فقط مقداری از آن به ایران رسیده اما گرد و خاک به مدت 5 روز در سیستان ادامه داشت تا جایی که شدت آن روز جمعه و شنبه بیشتر شده است. رضا بیانی گفت: آغاز طوفان‌های 120 روزه سیستان و وزش بادهای شدید شمالی با سرعت بیش از 50 کیلومتر منجر به گسترش این غبارها در تمامی سیستان شده است. این مقام یادآور شد: اما آنچه نگران‌کننده است این است که اخیراً یکی دوماه است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد منطقه‌ای به نام گراپی در ترکمنستان نیز در حال تبدیل شدن به یکی از کانون‌های گرد و غبار است که غبار بلند شده از این منطقه بخش‌هایی از شمال شرق ایران حتی تا گنبد و بندرترکمن و آق قلا را هم به صورت جزئی در برگرفته است. معصومه ابتکار نیز دیروز در جمع خبرنگاران، کشور ترکمنستان را عامل طوفان‌های گرد و غبار خراسان معرفی کرد که اخیراً به جرگه کانون‌های گرد و غبار منطقه‌ای اضافه شده است.


قطعی برق در برخی مناطق اهواز


گرد و غبار هنوز به اهواز نرسیده اما رضا کیانی ساکن شهر اهواز درباره گرمای 49 درجه‌ای روز گذشته اهواز به «ایران» می‌گوید: «به خاطر گرمای هوا دیروز اداره‌ها ساعت یک بعد از ظهر تعطیل شد. یک معضل اساسی که بحث گرما در اهواز ایجاد کرده است اختلال در اعصاب و روان مردم است. به همین علت باید تدبیری در این زمینه در نظر گرفته شود.» او با بیان اینکه گاهی اخباری مبنی بر قطع برق در برخی از مناطق اهواز شنیده می‌شود، می‌گوید: «مردم سعی می‌کنند تنها در مواردی که کار ضروری دارند از خانه‌ها خارج شوند چراکه وضعیت گرما برای خیلی‌ها غیر قابل تحمل شده است. در خصوص برق هم باید راه حلی در نظر گرفته شود که شاهد هیچ قطعی برقی در اهواز نباشیم.»
مجتبی گهستونی روزنامه نگار خوزستانی هم به روزنامه ایران می‌گوید: «خوزستانی‌ها امروز در شرایط غیرعادی زندگی می‌کنند. مشکلات روزمره مردم با این گرما تشدید می‌شود و امروز هم رگه‌هایی از گرد وغبار در برخی از شهرهای استان را داریم.» او سردرگمی کارمندان را یکی دیگر از مشکلات خوزستانی ها عنوان می‌کند ومی گوید:«کارمند‌ها نمی‌دانند چه ساعتی تعطیل می‌شوند و برنامه زندگیشان مختل شده است.» گهستونی از بی‌برقی در سطح استان حرف می‌زند ومی گوید:«البته قطع برق در استان اطلاع‌رسانی می‌شود اما پیش می‌آید که اسم یک منطقه در فهرست نباشد اما در اوج گرما دچار قطعی برق شود. گرما در شبانه روز آزاردهنده است اما در ساعت 12 به بعد خارج از تحمل شهروندان است.»


نگرانی از جنگل سوزی


او از مشکلات جسمی و روحی ساکنان این استان جنوبی خبر می‌دهد و می‌گوید: «بسیاری از شهروندان دچار بیماری قلبی عروقی و تنگی نفس شده‌اند.» به گفته او بویژه بچه‌ها و کهنسالان بسیاری دیگر قدرت سازگاری با شرایط محیطی را ندارند: «پزشک به برخی از آنها گفته است که زندگی در این استان برای آنها سم است و باید از این منطقه مهاجرت کنند.» اما به گفته این فعال میراث فرهنگی و محیط زیست مشکلات آبی خوزستانی‌ها به آب شرب و خرید آب معدنی محدود نمی‌شود:«الان حق آبه زمین‌های کشاورزی و صنایع استان داده نمی‌شود. استاندار از جیره‌بندی آب در استان سخن گفته است که مردم را نگران کرده است.» البته استاندار خوزستان در توضیحی اعلام می‌کند که جیره‌بندی برای زمین‌های کشاورزی است نه آب شرب. او گرمای شدید خوزستان را باعث ایجاد دعواها ونزاع‌های بسیاری در استان می‌داند که به وقوع قتل‌هایی هم در روزهای گذشته منجر شده است.


اهوازی‌ها در معرض سرطان پوست و آب مروارید


مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درباره حالت هشدارِ اشعه فرابنفش در اهواز گفت: با توجه به خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV برای انسان سازمان هواشناسی باید شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را مانند هر پارامتر دیگری اعلام کند. علی گورانی، به ایلنا گفت: جزو کشورهایی هستیم که مقدار پرتوگیری پرتوهای فرابنفش خورشیدی به صورت طبیعی زیاد است، اما متأسفانه این موضوع به‌عنوان یک پارامتر پرخطر کمتر اطلاع‌رسانی شده است. پرتوهای فرابنفش به پوست و چشم آسیب می‌رسانند و این پرتوها تقریباً نخستین و شایع‌ترین عامل آسیب‌های پوستی و سرطان پوست هستند. همچنین باعث بروز آب‌مروارید در افراد می‌شوند و عامل پیر پوستی زودرس نیز هست.گورانی گفت: توصیه می‌شود مردم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعداز ظهر به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار نگیرند، این موضوع درباره شهر اهواز نیز بیشتر تأکید می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha