بستنی آن هم از نوع سنتی در فصل تابستان بیشتر می چسبد و از این رو تولید و عرضه آن توسط مغازه داران رواج دارد که این مساله از نظر کارشناسان بهداشت پذیرفته شده نیست مگر اینکه هر واحد صنفی که اقدام به تولید بستنی می کند، مجوز قانونی داشته باشد.

خوشمزه های غیر بهداشتی

سلامت نیوز:  بستنی آن هم از نوع سنتی در فصل تابستان بیشتر می چسبد و از این رو تولید و عرضه آن توسط مغازه داران رواج دارد که این مساله از نظر کارشناسان بهداشت پذیرفته شده نیست مگر اینکه هر واحد صنفی که اقدام به تولید بستنی می کند، مجوز قانونی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، هر چند کارخانه های تولید فرآورده های لبنی زیادی در کشور وجود دارند و انواع و اقسام برندها، بستنی های رنگارنگ و جوراجور به بازار عرضه می کنند اما در این میان بستنی سنتی همیشه جایگاه خود را دارد و از آنجایی که این محصول در رده خوشمزه های تاریخی و سنتی محسوب می شود، لبنیاتی ها نیز اقدام به تولید آن می کنند.
خبرنگار اجتماعی ایرنا همراه با گشت تعزیرات حکومتی براساس شکایتی از یک واحد صنفی عرضه مواد لبنی در جنوب تهران به صورت سرزده از این واحد لبنیاتی بازدید کرد.


زمانی که تیم گشت تعزیرات وارد این لبنیاتی شد، کسی کنار صندوق نبود و در پشتی مغازه که به کارگاه تولیدی راه داشت، باز بود.
رئیس گشت تعزیرات به همراه کارشناسان بهداشت، بازرسان اتاق اصناف و تیم خبرنگاران و تصویربرداران وارد کارگاه تولیدی شد که دو کارگر افغان و مرد میانسالی مشغول کار بودند.
آنان که لباس معمولی پوشیده بودند و لباس کار، دستکش و کلاه نداشتند با دیدن تیم گشت، متعجب شدند.
دوربین ها، مرد میانسال را به وحشت انداخت و در حالی که فریاد می زد، گفت اینجا چه خبر است؟ که رئیس گشت تعزیرات با آرامش گفت که برای بازدید از کارگاه آمده ایم.


وی که وحشت زده بود، پدرش (گویا صاحب مغازه بود) را صدا زد و پس از چند دقیقه ای که از پاسخ به سوالات کارشناسان بهداشت طفره می رفت، پیرمردی لبخند به لب ، آمد و با رویی خوش با رئیس تعزیرات گفت و گو کرد و در این حین کارشناسان بهداشت و بازرسان اتاق اصناف در حال بازرسی و بررسی بودند.
در یک مخزن بزرگ با همزن برقی مقدار شیر زیادی در حال هم زدن بود که به گفته کارشناس بهداشت، دمای محیط برای شیر بسیار بالا و امکان فاسد شدن آن زیاد بود و همچنین در حالی بود که مگس های زیادی در فضا وجود داشت.
براساس مشاهدات گروه گشت تعزیرات، بستنی سنتی با خامه های فله ای که در شرایط کاملا غیربهداشتی نگهداری می شد، بدون مجوز و تاریخ تولید و انقضاء به صورت انبوه تولید می شد.
رئیس گشت تعزیرات از پیرمرد صاحب مغازه پرسید که چرا مجوزهای لازم را نمی گیرید؟
صاحب مغازه در پاسخ به این سوال گفت که من بازنشسته شدم و توان پیگیری های اداری را ندارم و این کار هم فصلی و موقتی است ضمن اینکه همه لبنیاتی ها، چنین کاری را انجام می دهند.


مرجان عبدیان کارشناس بهداشت، درباره وضعیت بهداشتی این واحد صنفی گفت: بارها از این لبنیاتی بازدید و تذکرات پی در پی به آنان داده شده است اما این تولیدی هیچگونه شرایط بهداشتی لازم را ندارد و به صورت کاملا غیربهداشتی اقدام به تولید بستنی می کند.
وی با بیان اینکه این لبنیاتی مجوز ساخت، فروش و بسته بندی بستنی را ندارد، ادامه داد: بسته های نیم کیلویی و یک کیلویی بستنی سنتی بدون هیچ گونه درج تاریخ تولید و انقضاست که این امر تخلف بارز به شمار می آید.
کارشناس بهداشت اظهار کرد: تخلف دیگر این واحد صنفی، این است که بستنی های تولیدی خود را به نام برندهای مطرح در بازار عرضه می کند که تخلف محرز است و همچنین توزیع محصولات هم غیربهداشتی است و باعث می شود که بستنی ها آب شود و دوباره در یخچال یخ بزند که از نظر بهداشتی اشکال دارد و این در حالیست که هر نوع مواد خوراکی فاسدشدنی باید توسط ماشین های مجهز به یخچال توزیع شود اما این واحد صنفی محصولات تولیدی خود را در یونولیت و ماشین های سواری توزیع می کند.
پس از گفت و گوهایی که تیم گشت تعزیرات با متصدی این واحد صنفی انجام داد، بهمن حسن بیگی، رئیس گشت های مشترک تعزیرات تهران اعلام کرد: این واحد صنفی تخلفات متعددی دارد.

وی اظهار کرد: عدم ثبت تاریخ تولید و انقضاء روی کالا، شرایط تولید غیربهداشتی و بدون مجوز، تخلف در توزیع محصول و در شرایط کاملا غیر بهداشتی همچنین شرایط نامطلوب و غیربهداشتی کارگاه تولیدی این لبنیاتی از جمله تخلفات آن است.
رئیس گشت های مشترک تعزیرات تهران افزود: از آنجایی که سلامت مردم اولویت است و ممکن است مصرف این محصول، سلامت مردم را تهدید کند، بنابراین محصولات غیربهداشتی تولید شده معدوم می شود و چون این واحد صنفی پیش از این نیز تذکرات لازم را دریافت کرده است و در شرایط بحرانی قرار دارد، ظرف مدت ٤٨ ساعت توسط وزارت بهداشت و درمان پلمب می شود.
در پایان این بازدید، همه بستنی های غیربهداشتی این واحد صنفی که بیش از 300 کیلوگرم بود، توسط گروه گشت مشترک تعزیرات معدوم شد.
کارشناس بهداشت به مردم توصیه کرد که حتما در زمان خرید بستنی، نسبت به تاریخ تولید و انقضای درج شده روی محصولات و برچسب تولیدی یا کارخانه محصول توجه و حساسیت کافی داشته باشند چرا که این موضوع با سلامت آنان ارتباط مستقیم دارد.

**بوی تعفن در یخچال یک رستوران
در ادامه گشت تعزیرات، از رستورانی در محدوده جنوب تهران بازرسی شد.
این رستوران که فضای کوچکی داشت با نگاهی به منو (فهرست قیمت غذاهای آن) ، سوالات متعددی در ذهن نقش می بست چراکه قیمت غذاها پایین بود؛ به عنوان نمونه، قیمت چلوجوجه کباب پنج هزار و 500 تومان و چلوکباب پنج هزار تومان درج شده بود.
در این رستوران، تخلفات صنفی و بهداشتی متعددی مشاهده شد که جای تاسف و تعجب بسیار داشت.
تیم گشت تعزیرات پس از ورود به آشپزخانه کوچک این رستوران، مشاهده کرد که شرایط بهداشتی آشپزخانه واقعا بحرانی است و حتی ابتدایی ترین موازین بهداشتی در این آشپزخانه رعایت نمی شود.
در یخچال که باز شد، بوی تعفن فضا را پر کرد به طوری که همه از این بوی مشمئزکننده ، آزار دیدند .
کارشناس بهداشت با اندازه گیری دمای یخچال این رستوران گفت: دمای یخچال این رستوران صفر درجه است این درحالیست که باید زیر 18 درجه سانتی گراد باشد که این مساله باعث تغییر رنگ و فاسد شدن گوشت ها شده است.
مدیر رستوران با عصبانیت از کارگر رستوران که افغان بود، خواست تا به بازرسان جوابگو باشد و گفت که این مساله ناشی از سهل انگاری کارگران است.
کارشناس بهداشت از مدیر رستوران ،کارت بهداشت کارگران را خواست که او بهت زده و گیج شد و گفت اینجا یک سرآشپز و یک کارگر بیشتر ندارم که آنها افغان هستند و مجوز ندارند.
این درحالیست که همه افراد شاغل در مشاغلی که با سلامت مردم در ارتباط هستند از جمله اغذیه فروشی ها برای فعالیت باید کارت بهداشت داشته باشند.

با بررسی های گروه گشت که یک ساعت با موشکافی و دقت انجام شد و مردم محلی نیز جلوی در رستوران تجمع کردند،٥٠ کیلو گوشت فاسد در محل رستوران معدوم و پرونده تخلف به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی و قانونی صادر شد.
رئیس گشت های ویژه تعزیرات تهران پس از بازدید این رستوران با اشاره به ماده ١٣ قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و افزودنی ها و مواد 17 و 68 قانون نظام صنفی همچنین ماده 37 قانون تعزیرات حکومتی، گفت: این واحد صنفی با توجه به تخلفات، 30 میلیون ریال تشکیل پرونده شده است که مبلغ جریمه آن 2 تا پنج برابر خواهد شد.
وی اضافه کرد: این واحد صنفی باتوجه به شرایط بحرانی ظرف مدت ٤٨ ساعت توسط وزارت بهداشت و درمان پلمب می شود.
حسن بیگی یادآور شد: شهروندان می توانند از طریق سامانه ١٣٧ سازمان تعزیرات حکومتی و یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا گشت های مشترک تعزیرات حکومتی به همراه دستگاه های نظارتی در اسرع وقت و به صورت سرزده به تخلفات و شکایات رسیدگی داشته باشند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha