سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 217135

یماری زونا (Shingles و یا Herpes Zoster) یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد راش‌ها‌ی دردناک برروی پوست می‌شود.

بیماری زونا متفاوت و بی رحم

سلامت نیوز:بیماری زونا که به لاتین(zone) می باشد به معنی (منطقه و محله) است و وجه تسمیه آن نیز بدین خاطر است که در ناحیه مخصوص و به صورت محدود در بدن بثورات نمایان می‌شوند. بیماری زونا به آبله مرغان بالغین شهرت دارد.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند اگر فردی در کودکی بیماری آبله مرغان بگیرد در بزرگسالی زونا نمی‌گیرد، دقیقا این بیماری برعکس عمل می‌کند، یعنی ابتلا به بیماری در سنین پایین عاملی است در جهت بروز زونا در سنین بزرگسالی؛ بدین ترتیب احتمال ابتلای کودک شما به این بیماری وجود ندارد. پس اصلاً نگران مبتلا شدن کودک خود نباشید.

در این زمینه با دکتر عبدالحمید حسین نیا ـ جراح و متخصص گوش و حلق و بینی به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید. 

وی در ابتدا گفت : بیماری زونا (Shingles و یا Herpes Zoster) یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد راش‌ها‌ی دردناک برروی پوست می‌شود. هرچند راش‌ها‌ی پوستی ناشی از بیماری زونا در هر قسمت از بدن ممکن است ظاهر شود، اما اغلب به شکل نواری از تاول در سمت راست و یا چپ نیم تنه بالایی ظاهر می‌شود. بیماری زونا در نتیجه آلوده شدن به ویروسی به نام واریسولا زوستر (ویروسی که باعث آبله مرغان نیز می‌شود) به وجود می‌آید. بعد از ابتلا به آبله مرغان، ویروس به شکل غیرفعال در نزدیکی نخاع و مغز شما باقی می‌ماند و در سال‌ها‌ی بعد ویروس می‌تواند به شکل بیماری "زونا "فعال شده و ظاهر گردد.


این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: با اینکه بیماری زونا یک بیماری کشنده نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد. واکسن‌ها‌ می‌توانند به 
کاهش خطر ابتلا به بیماری زونا کمک کنند و درمان به موقع می‌تواند شدت عوارض و طول دوره عفونت را کم نماید.


حسین نیا در پاسخ به این پرسش که " علایم بیماری زونا چیست"، اظهار کرد : علایم و نشانه‌ها‌ی بیماری زونا عموما در یک ناحیه کوچک برروی بدن ظاهر می‌شود. این علایم و نشانه‌ها‌ می‌توانند شامل: درد، سوزش، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن، راش‌ها‌ی سرخ که چند روز بعد از درد ظاهر می‌شود، تاول‌ها‌ی پر از مایعات که ممکن است بترکند، خارش داشته باشد و همچنین برخی از افراد نیزتب و لرز، درد و خشکی عمومی، سردرد،خستگی را نیز تجربه می‌نمایند.


وی با بیان این نکته که " درد عموما اولین نشانه بیماری زونا می‌باشد" عنوان کرد : در برخی از افراد درد می‌تواند، شدید و سخت باشد. بسته به محل درد، ممکن است بعضی از اوقات این بیماری با مشکل و بیماری سایر نقاط بدن همچون بیماری‌ها‌ی قلبی، بیماری‌ها‌ی ریوی و یا بیماری‌ها‌ی کلیه اشتباه گرفته شود. بعضی از افراد حتی بدون ظاهر شدن راش، دردهای ناشی از بیماری زونا را تجربه می‌نمایند.
حسین نیا بیان کرد :در مورد زونا باید یاد آورشویم که درد مقدم بر بروز بثورات است و این ممکن است به شبهاتی بیانجامد و منجر به تصمیم گیری‌ها‌ی خطرناک شود مثلا ممکن است درد در ناحیه آپاندیس یا کیسه صفرا بروز کند و کاررا به اشتباه به عمل جراحی بکشد یا درد در ناحیه جلوی قلب باشد و مریض را به سمت بخش‌ای سی یوسوق دهد.


این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، دلایل ابتلا به بیماری زونا را اینگونه تشریح کرد : بیماری زونا در نتیجه آلوده شدن به ویروس واریسلا زوستر (varicella-zoster) رخ می‌دهد. هرکس که به آبله مرغان مبتلا شده باشد، در خطر ابتلا به بیماری زونا می‌باشد. بعد از بهبود از بیماری آبله مرغان، ویروس وارد سیستم عصبی شما شده و برای سال‌ها‌ آنجا به آرامی باقی می‌ماند. سرانجام ممکن است ویروس دوباره فعال شده و از طریق سیستم عصبی شما به پوستتان منتقل شود. دلیل بازفعال شدن ویروس واضح نمی‌باشد، اما ممکن است ناشی از پایین آمدن ایمنی بدن نسبت به عفونت‌ها‌ در اثر افزایش سن باشد. بیماری زونا در افراد مسن و آنها که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع تر می‌باشد. ویروس" واریسلا زوستر" جزئی از گروهی از ویروس‌ها‌ که "هرپس زوستر"است که نام دارند که شامل ویروس‌ها‌ی عامل تبخال دهان و زگیل تناسلی نیزمی باشند. به همین دلیل بیماری زونا به نام "هرپس زوستر " نیز شناخته می‌شود. البته ویروس عامل آبله مرغان و بیماری زونا با ویروس عامل تبخال دهان و زگیل تناسلی یکی نمی‌باشد.


وی در مورد راه‌ها‌ی درمان بیماری زونا اینگونه توضیح داد : چندین داروی ضدویروسی از قبیل "acyclovir"، "valacyclovir "و "famciclovir "برای درمان بیماری زونا موجود می‌باشند. این داروها به کوتاه کردن مدت و شدت بیماری کمک می‌نمایند، اما برای تاثیر بیشتر، می‌بایست هرچه زودتر بعد از ظاهر شدن راش استفاده شوند. به همین دلیل افرادی که به بیماری زونا مبتلا هستند و یا فکر می‌کنند، مبتلا به این بیماری می‌باشند، باید سریع تر به پزشک مراجعه کرده و با وی مشورت نمایند.
دکترحسین نیا در پایان گفت : داروهای مسکن می‌توانند به کاهش درد بیماری زونا کمک کنند. همچنین لوسیون کالامین و حمام بلغور جو دوسر کلوئیدی و حمام و کمپرس سرد نیز می‌توانند، به کاهش خارش و درد کمک نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha