چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 217254

یکی از مهترین دسته‌ها‌ی دارویی آنتی‌بیوتیک‌ها‌ هستند. کاربرد اصلی این دارو‌ها‌ در درمان عفونت‌ها‌ی باکتریال است. استفاده مناسب از این گروه دارویی می تواند در کاهش عوارض بیماری‌ها‌ی عفونی، درمان و یا پیشگیری از آنها نقش کلیدی داشته باشد.

عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها

سلامت نیوز:کشف داروهای ضد میکروبی که با کشف پنی سیلین در سال ۱۹۲۹همراه بود؛ یکی از مهمترین پیشرفت‌ها‌ی جامعه بشری بوده و تا کنون جان میلیاردها انسان را از مرگ نجات داده است.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: اما مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها‌ و بدتر از آن مصرف ناقص آنها و تکمیل نکردن دوره درمان یک تهدید واقعی است. خطر ناشی از آن علاوه بر فرد، جامعه را نیز تهدید می‌کند. خوب است بدانید، مصرف آنتی بیوتیک نیز در کشور به مرز هشدار رسیده و اکنون کارشناسان درباره تبعات آن هشدار می دهند. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر رضا عرفانیان - متخصص گوش و حلق و بینی -عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:


وی در ابتدا گفت: یکی از مهترین دسته‌ها‌ی دارویی آنتی‌بیوتیک‌ها‌ هستند. کاربرد اصلی این دارو‌ها‌ در درمان عفونت‌ها‌ی باکتریال است. استفاده مناسب از این گروه دارویی می تواند در کاهش عوارض بیماری‌ها‌ی عفونی، درمان و یا پیشگیری از آنها نقش کلیدی داشته باشد. اما مانند کلیه داروها مصرف این دسته دارویی می تواند همراه با عوارض نا خواسته ای باشد.
این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورتی که آنتی‌بیوتیک‌ها‌ در نبود عفونت باکتریال و یا از دسته نامناسب استفاده شوند می تواند باعث از بین رفتن باکتری‌ها‌یی که در بدن وجود دارند و حساس به این نوع آنتی‌بیوتیک هستند شوند که نتیجه این امر تکثیر باکتری‌ها‌ی مقاوم به این آنتی‌بیوتیک خواهد بود. در صورت بروز مشکل در سیستم بدن و یا انتقال این باکتری‌ها‌ی مقاوم، عفونت‌ها‌ی مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایجاد خواهد شد که بسیار خطرناک هستند.
دکتر عرفانیان خاطرنشان کرد: از عوارض دیگر مصرف نامناسب آنتی‌بیوتیک‌ها‌ ایجاد عفونت‌ها‌ی فرصت‌طلب قارچی است که بر اثر ازبین رفتن باکتری‌ها‌ی مفید بدن فرصت برای بروز پیدا خواهند کرد. 


وی ادامه داد:از مشکلات شایع دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها‌ ایجاد مشکلات گوارشی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک چه عوارضی برای خانم‌ها‌ی باردار دارد،عنوان کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها‌ در دوران بارداری باید با دقت بیشتری انجام شود چرا که مصرف نابه‌جا و انواعی از این آنتی‌بیوتیک‌ها‌ می توانند باعث اختلالاتی در جنین مادر شوند.


عرفانیان در ادامه بیان کرد: گروه دیگری از بیماران که معرض عوارض بیشتری از آنتی‌بیوتیک‌ها‌ هستند اطفال هستند و مصرف برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها‌ باعث اختلال در رشد این افراد می گردد. از طرف دیگر مصرف نا به جای آنتی‌بیوتیک‌ها‌ در اطفال به علت از بین بردن باکتری‌ها‌ مفید می تواند زمینه ساز واکنش‌ها‌ی آلرژیک در سنینبالاتر شود. 
وی در پایان گفت:گروه دیگری که مصرف آنتی‌بیوتیک می تواند با عوارض بیشتری همراه باشد خانم‌ها‌ی شیرده هستند چرا که برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها‌ می تونند وارد شیر شود و وارد بدن کودک بیمار شود. بنابراین در این گروه نیز انتخاب نوع آنتی‌بیوتیک دقت بیشتری را مطلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha