چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 217317

لازم است بدانید كه محصولات ارگانیك با هدف حفظ سلامت آب، خاك و ماده غذایی بدون هیچ‌گونه ماده شیمیایی تولیدشده و تمام فرایند آن از تولید تا بسته‌بندی و عرضه تحت كنترل استاندارد مخصوص محصولات ارگانیك است كه هزینه بالایی دارد. دقت كنید كه اگر بخواهید محصولاتی كه در ادامه معرفی می‌كنیم را از نوع ارگانیك تهیه كنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

غذایی خاص برای آدم‌های خاص

سلامت نیوز:لازم است بدانید كه محصولات ارگانیك با هدف حفظ سلامت آب، خاك و ماده غذایی بدون هیچ‌گونه ماده شیمیایی تولیدشده و تمام فرایند آن از تولید تا بسته‌بندی و عرضه تحت كنترل استاندارد مخصوص محصولات ارگانیك است كه هزینه بالایی دارد. دقت كنید كه اگر بخواهید محصولاتی كه در ادامه معرفی می‌كنیم را از نوع ارگانیك تهیه كنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، وقتی می‌گوییم محصول غذایی سالم منظور ما لزوما مواد غذایی ارگانیک نیست.محصولات غذایی سالم آنهایی هستند كه افزودنی‌‌های شیمیایی به آنها اضافه نشده یا در حد مجاز و مطابق با استانداردها در تولید به‌كار رفته باشد. این محصولات معمولا نسبت به موادغذایی‌ای كه به‌صورت تجاری تولید می‌شوند با بدن و متابولیسم آن سازگاری بیشتری دارند. اما لازم است بدانید كه محصولات ارگانیك با هدف حفظ سلامت آب، خاك و ماده غذایی بدون هیچ‌گونه ماده شیمیایی تولیدشده و تمام فرایند آن از تولید تا بسته‌بندی و عرضه تحت كنترل استاندارد مخصوص محصولات ارگانیك است كه هزینه بالایی دارد. دقت كنید كه اگر بخواهید محصولاتی كه در ادامه معرفی می‌كنیم را از نوع ارگانیك تهیه كنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

    لبنیات پروبیوتیك

سیستم گوارشی بسیاری از ما تحمل لاكتوز موجود در شیر را ندارد و خوردن كمی شیر یا فرآورده‌های آن ممكن است باعث ایجاد نفخ شود. لبنیات پروبیوتیك محصولاتی با باكتری‌های مفید هستند كه پس از مصرف و ساكن‌شدن در روده می‌توانند به كم‌كردن اثر میكروب‌های مضر برای سیستم گوارشی كمك‌ كنند. خوردن این نوع لبنیات به جلوگیری از سرطان روده‌كوچك و كبد، بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، كاهش كلسترول خون و بهبود جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا كمك می‌كند. علاوه بر این به افرادی كه در حال مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها هستند، توصیه می‌شود زیرا از آن بخش از عوارض این دارو كه مرتبط با دستگاه گوارش‌ است، جلوگیری می‌كند. هنگام خرید این محصولات باید برچسب تغذیه‌ای آن‌ را خوانده و اطمینان حاصل كنید كه در میلی‌لیتر یا میلی‌گرم آن حداقل یك میلیون باكتری پروبیوتیك وجود داشته باشد، چرا كه اگر از این مقدار كمتر باشد خواص ذكرشده را نخواهد داشت. در حال حاضر یك ماست ۹۰۰‌گرمی پروبیوتیك را می‌توانید با حدود ۳‌هزار و 500تومان، پنیر پروبیوتیك 300 گرمی را با حدود ۴‌هزار تومان و شیر یك لیتری با این خاصیت را حدود ۲‌هزار و 500تومان بخرید.

    ماكارونی‌های فاقد گلوتن

گلوتن پروتئینی است كه در گندم و جو وجود دارد. بیشتر ماكارونی‌هایی كه در بازار پیدا می‌كنید دارای این پروتئین هستند. اما سیستم گوارش برخی از ما قادر به جذب این ماده نیست و تنها راه‌‌حل آن حذف گلوتن از برنامه غذایی است. اما لازم نیست حتما به این بیماری مبتلا باشید تا از ماكارونی‌ها یا مواد فاقد گلوتن استفاده كنید، اگر پس از خوردن یك وعده ماكارونی تا یك روز بعد در معده‌تان احساس سنگینی می‌كنید می‌توانید سراغ نوع بدون گلوتن آن بروید. توجه كنید كه تا چند سال پیش تنها نوع خارجی این محصول در بازار موجود بود اما مدتی است تولیدكننده‌های ایرانی برای نخستین‌بار توانسته‌اند ماكارونی سفید یا همان ماكارونی فاقد گلوتن و مواد افزودنی صنعتی را تولید كنند. این ماكارونی از گندم دیم كه گندمی سخت‌تر و دراز‌تر از حد معمول است تهیه شده. هضم این نوع ماكارونی بسیار راحت بوده و تنها در ۳‌دقیقه حاضر می‌شود. قیمت یك بسته ۷۰۰‌گرمی آن حدود ۳ تا ۴ هزار تومان است. اگر بخواهید نوع خارجی آن را بخرید برای یك بسته ۵۰۰ گرمی باید حدود ۱۰تا ۱۵‌هزار تومان هزینه كنید.

    روغن كنجد

روغن كنجد به‌دلیل تركیب اسیدهای چرب غیراشباع به‌عنوان بهترین روغن برای استفاده در حرارت زیاد شناخته می‌شود، به همین دلیل برای سرخ كردن و پخت‌وپز می‌توان آن را به‌كار برد. این روغن به كاهش كلسترول بد خون، جلوگیری از برخی سرطان‌ها، سلامت پوست و مو، پیشگیری از پوكی استخوان و... كمك می‌كند. اما دقت كنید تمام این فواید به معنی آن نیست كه هر میزانی از این روغن را در طول روز مصرف كنید. كالری این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر است و استفاده بیش از حد آن باعث چاقی و مشكلات خاص دیگر می‌شود. توجه كنید كه حتما از برند آشنای این محصول خرید كنید زیرا روغن‌های كنجد زیادی با این نام در بازار به فروش می‌رسد كه با روغن‌های دیگر تركیب شده و به‌دست شما می‌رسد. استان یزد و شهر اردكان مهم‌ترین تولید‌كننده‌های این روغن هستند كه برندهای سنتی و قدیمی همگی در آنجا فعالیت دارند؛ می‌توانید این محصول را به آنها سفارش داده یا شخصا برای خرید مراجعه كنید. علاوه بر این لازم است به پروانه بهداشتی‌ای كه روی محصول درج شده دقت كنید. یك بطری یك لیتری از این روغن را می‌توانید حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان بخرید.

    دانه كینوا

كینوا دانه یك گیاه سنتی ا‌ست كه قدمتی 500ساله دارد. این دانه در ارتفاعات بالای رشته‌ كوه‌های واقع در آمریكای جنوبی كشت می‌شود و به خاویار گیاهی معروف است. بله! دانه كینوا تقریبا گران است اما ارزش غذایی شگفت‌انگیزی دارد. كینوا را می‌توانید به‌عنوان غذای اصلی، در وعده صبحانه و در نان، شیرینی و حتی كیك و دسر استفاده كنید. كافی است آن را به‌مدت ۱۵‌دقیقه در آب بپزید و بعد آبكش كنید، سپس می‌توانید از آن در تهیه انواع غذاها استفاده كنید. دانه كینوا یك منبع كامل پروتئین است كه آن را برای جلوگیری از كم‌خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون، جلوگیری از شكل‌گیری نامناسب استخوان‌ها در كودكان و پوكی استخوان در سالمندان، بهبود عملكرد دستگاه گوارش و... توصیه می‌كنند. جالب است بدانید كه فضانوردان ناسا در سفرهای هوایی خود در هر وعده از كینوا استفاده می‌كنند. دقت كنید كه دانه كینوا در 3 رنگ طلایی(سفید)، قرمز و سیاه موجود است كه طعم آنها كمی با یكدیگر متفاوت است. دانه كینوا طلایی متداول‌ترین نوع آن است و راحت‌تر در بازار پیدا می‌شود. در حال حاضر یك بسته ۲۵۰ گرمی از این محصول را می‌توانید حدود ۳۵‌هزار تومان بخرید.

    پودر سبوس برنج

برنج سفیدی كه ما می‌خوریم فاقد ویتامین‌‌های لازم برای بدن است. در واقع برای تهیه این برنج، سبوس آن دور ریخته می‌شود، حال آنكه این ماده، سرشار از ویتامین‌های مهم مثل ویتامین‌های گروه B است. سبوس برنج از ریزش مو جلوگیری می‌كند و با وجود ویتامین E و خاصیت آنتی‌اكسیدانی می‌تواند نقش یك ضد‌چروك پوست را داشته باشد. علاوه بر آن در تقویت اعصاب نیز مؤثر است و به بهبود عملكرد سیستم گوارشی كمك می‌كند. دقت كنید كه شلتوك برنج را به‌عنوان سبوس به اشتباه نخرید، شلتوك پوسته‌ای زمخت بوده و خوراكی نیست اما سبوس برنج لایه نازك رویه برنج است كه بین شلتوك و دانه سفید برنج قرار دارد. علاوه بر آن حتما از برند شناخته‌شده‌ای خرید كنید زیرا بیشتر سبوس‌های برنج در فرایند خشك‌كردن برنج در محیط‌های غیربهداشتی قرار می‌گیرند. درنظر داشته باشید كه روزانه 2 قاشق مرباخوری از این محصول را می‌توانید به ماست، شیر، سوپ، سالاد، خورش و.. اضافه كنید اما بهتر است بیش از این مقدار مصرف نشود. یك بسته یك كیلوگرمی از برند شناخته‌شده این محصول را می‌توانید حدود ۳۶ هزار تومان بخرید و مدت‌ها استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha