شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 217442

ویژگی‌های شخصیتی نظیر تدبیر زندگی و خلاقیت و امثال آن، جنبه ذاتی و درونی دارد در حالی كه خصوصیتی نظیر تمكن مالی، جنبه عارضی داشته عامل ریشه داری تلقی نمی شود.

مفهوم خانواده سالم

سلامت نیوز:مفهوم خانواده سالم همچون شخصیت سالم تامل برانگیز است. با شخصیت سالم مفاهیمی همچون سلامت روان تداعی می‌شود و با خانواده سالم مولفه‌هایی نظیر پیوندهای محكم میان اعضا، ارتباطات انسانی پویا و بالنده و هدف‌ها و آرمان‌های مشترك به ذهن آدمی خطور می‌كند. اما به راستی خانواده سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: دادوستدهای فكری و عاطفی اعضای این خانواده چگونه است؟ و آیا امكان تحقق خانواده سالم تا چه اندازه منطقی به نظر می‌رسد؟انسان موجودی انتخابگر است و در بیشتر اوقات زندگی دست به انتخاب می‌زند و لیكن یكی از انتخاب‌هایی كه نتیجه و پیامد آن برای همه عمر ماندگار خواهد بود همسر گزینی است و لذا دقت و دوراندیشی در این گزینش، امری منطقی می‌نماید. در نگاه اول، معیارهای متنوعی به چشم می‌خورد كه امر انتخاب را قدری دشوار می‌سازد ولی در نظر گرفتن سه نكته زیر از دشواری مساله می‌كاهد.نكته اول اینكه،ملاك مورد نظر پدیده ای گذرا نبوده، بلكه نسبتا پایدار باشد.

مثلا عامل زیبایی ابتدا جلب نظر می‌كند، وحال آنكه به مرور زمان رنگ می‌بازد در حالی كه خصوصیات اخلاقی بستگی به عامل گذشت زمان ندارد و به تدریج احتمال قوت گرفتن آنها نیزهست.نكته دوم اینكه، ملاك مورد نظر صرفا جنبه بیرونی و ظاهری نداشته باشد، بلكه درونی بوده و ریشه در اعماق وجود انسان داشته باشد. ویژگی‌های شخصیتی نظیر تدبیر زندگی و خلاقیت و امثال آن، جنبه ذاتی و درونی دارد در حالی كه خصوصیتی نظیر تمكن مالی، جنبه عارضی داشته عامل ریشه داری تلقی نمی شود.نكته سوم اینكه، ملاك مورد نظر به نحوی حافظ ارزش‌های انسانی باشد نظیر باورهای دینی و ایمانی كه قادر به حراست از زندگی مشترك است. در حالی كه همه ملاك‌ها اینگونه نیستند نظیر جذابیت‌های ظاهری كه به لحاظ موقعیت خاص خود در صورتی كه فرد از تسلط نیرومندی برخوردار نباشد وی را مستعد برخی آسیب‌های اخلاقی می‌سازد.تنوع و پیچیدگی معیارها،بعضا پدیده همسر گزینی را با دشواری مواجه می‌كند با این حال شناخت معیارها و میزان اهمیت آنها تا حدودی از این دشواری می‌كاهد از این رو به برخی از مهم‌ترین ملاك‌ها اشاره می‌كنیم؛

معیارهای شناختی

موضوعاتی همچون شخصیت فرد، ساختار آن، تیپ شخصیتی مثل درون گرا یا برونگرا بودن صفات شخصیتی متانت، وقار یا رویكردهای شخصیتی مانند مثبت گرا، منفی گرا یا واقع گرا در ازدواج باید مورد بررسی قرار گیرد. معیارهای روان شناختی در مقایسه با برخی ملاك‌های دیگر، از جنبه پایدارتری برخوردار است.

معیارهای زیباشناختی

از نگاه عده ای، وجود برخی ویژگی‌ها نظیر زیبایی و جذابیت در زوجین به ویژه در زن، عامل مهمی در ازدواج تلقی می‌شود. البته نمی توان تاثیر این عوامل را انكار كرد و لیكن تا چه اندازه باید برای آن اهمیت قائل شد.بعضی برای زیبایی ظاهری اصالت قائلند و عوامل دیگر را از لحاظ اهمیت در درجه دوم می‌دانند. در حالی كه وجود زیبایی و جذابیت به تنهایی نمی تواند برای تشكیل زندگی كفایت كند. زیرا زندگی مشترك، وظایف مسئولیت‌ها و به تبع آن دشواری‌هایی دارد كه با تاكید بر زیبایی نمی توان از عهده آنها برآمد، لذا زیبایی و جذابیت برای پیوند زن و مرد شرط كافی محسوب نمی شود و چنانچه در كنار زیبایی ظاهری ویژگی‌هایی نظیر رفتار مناسب و منش مطلوب وجود نداشته باشد زندگی مشترك حالت كسل كننده پیدا می‌كند و از شور و جاذبه تهی می‌شود.

معیارهای علمی و فرهنگی

عواملی همچون میزان تحصیلات، مدارج علمی، اندوخته‌های فرهنگی زن و مرد و نیز آشنایی به فناوری و مهارت‌های جدید و روزآمد به عنوان بخشی از ملاك‌های ازدواج مورد تامل جوانان قرارمی گیرد. بی شك تناسب تحصیلات عامل مثبت و تاثیرگذاری بر روند تفاهم زوجین محسوب می‌شود، زیرا انگیزه كافی و فضای فرهنگی، برای ارتباط كلامی و روحی با یكدیگر وجود دارد و این امر می‌تواند زمینه ساز همگرایی فكری و فرهنگی عمیقتر شود، ولی نباید چنین نتیجه گیری كرد كه فقدان این پدیده علت ناسازگاری و عدم تفاهم زوجین تلقی شود، زیرا این نوع عوامل بسته به زمینه فكری و معرفتی زن و مرد، مورد تفسیرقرار می‌گیرد.

معیارهای تكوین رشد

مساله سنی زوجین است و اینكه چه سنینی برای ازدواج دختر و پسر مناسب‌تر بوده و اختلاف آنان از لحاظ سن چه اندازه باید باشد. صاحب نظران غالبا از تعیین محدوده سنی خاصی در این زمینه پرهیز نموده آن را منوط به تحقق عامل دیگری با عنوان رشد فكری یا بلوغ روانی می‌دانند، یعنی معتقدند كه ابتدا فرد باید به رشد فكری لازم برسد و آنگاه برای تشكیل خانواده اقدام نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha