یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

در حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر درشرق استان گلستان که 13 اردیبهشت امسال رخ داد، علاوه بر مصدوم شدن افزون بر 70 معدنچی، 43 تن از معدنچیان جان خود را از دست دادند.

فراموش شدگان معدن یورت

سلامت نیوز:با گذشت بیش از دو ماه از فاجعه انفجار معدن زمستانه یورت در استان گلستان، انتشار عکسی از مزار غریبانه جانباختگان این فاجعه دردناک، دوباره افکار عمومی را متوجه این حادثه دردناک و مرگ مظلومانه معدنچیان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: عکسی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، تصویری از مزار بی نام و نشان هفت تن از جانباختگان فاجعه انفجار معدن یورت در استان گلستان است که تنها راه شناسایی‌شان، پارچه‌های سیاه روی مزار و پرچم‌های ایران روی هفت مزار در آرامستان زادگاهشان است. تصویری که البته با واکنش‌های متعددی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است تا بار دیگر، ماجرای غمبار مرگ غریبانه معدنچیان را به تلخی یادآور شود.
معدنچیانی که در بحبوحه رقابت‌های سیاسی انتخاباتی و تنها دو هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، جانشان را از دست دادند و تبدیل به بازیچه‌ای برای قدرت نمایی سیاسی با استفاده از حس ترحم و نیز دستمایه‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی شدند. خانواده‌های جانباختگان و همکاران عصبانی قربانیان، همان روزها و در جریان بازدید دکتر روحانی از محل فاجعه، برخورد متفاوتی با او و همراهانش داشتند و عصبانیت‌شان را با شیوه‌ای کمتر دیده شده به نمایش گذاشتند.


در حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر درشرق استان گلستان که 13 اردیبهشت امسال رخ داد، علاوه بر مصدوم شدن افزون بر 70 معدنچی، 43 تن از معدنچیان جان خود را از دست دادند.
حالا و در حالی که به نظر می‌رسید غبار فراموشی، دوباره روی فاجعه‌ای دیگر نشسته است، انتشار خبری درباره بیمه این جانباختگان و خانواده‌های آنان، شاید بتواند مرهمی بر زخم‌های عمیق آنان باشد.
در همین حال، مدیر کل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی به خبرگزاری «ایرنا» گفته است: «میانگین سنی فوت‌شدگان معدن زمستان یورت استان گلستان 38 سال و میزان پرداخت حق بیمه توسط آنها به طور متوسط هشت سال و نیمبود.»
آقای « محمدعلی جنانی» روز پنجشنبه با اعلام این مطلب افزود:«متأسفانه در حادثه انفجار معدن زمستان یورت استان گلستان 43 تن از بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، جان خود را از دست دادند که به همین منظور مستمری بازنشستگی آنان در کمتر از 6 روز برقرار شد.»
او این وعده را هم داده است که  با وجود اینکه میانگین سنی فوت شدگان 38 سال و میانگین سابقه بیمه آنان هشت و نیم سال بود ؛ اما حقوق کامل به بازماندگان پرداخت می‌شود.


جنانی گفته است:« چنانچه افرادی براثر حادثه ناشی از کار فوت کنند اگر حتی یک روز هم پرداخت حق بیمه داشته باشند، سازمان تأمین اجتماعی حقوق آنها را کامل پرداخت می‌کند.»
از سوی دیگر رئیس کل دادگستری گلستان نیز از ایمن سازی ۷۵۰ متر از تونل معدن زمستان یورت آزادشهر به منظور حضور گروه کارشناسی علت یابی حادثه خبر داد.
آقای «هادی هاشمیان» با بیان این که معدن زمستان یورت، محل وقوع جرم محسوب می‌شود گفت: «بازپرس پرونده بر مراحل آواربرداری و ایمن سازی تونل معدن برای پیشگیری از هر گونه دخل، تصرف یا از بین بردن شواهد و مدارک علت حادثه، نظارت می‌کند. »
وی افزود: با حضور کارگران معدن، روند آوار برداری و ایمن سازی تونل، سرعت گرفته و بر اساس گزارش‌ها، ۷۵۰ متر از تونل ایمن سازی شده است و احتمالاً تا سه هفته آینده، ایمن سازی تمام شود.
هاشمیان تاکید کرد: «دستگاه قضایی تا استیفای حقوق مصدومان و خانواده‌های جان باختگان کوتاه نخواهد آمد و با مقصران حادثه در هر جایگاه و مقامی که باشند، بدون اغماض برخورد می‌کند. »
وی از آغاز پرداخت دیه جانباختگان حادثه زمستان یورت هم خبر داد و گفت: «صدور گواهی انحصار  وراثت بازماندگان این حادثه در شعب شورای حل اختلاف در اولویت است و پس از صدور این گواهی، دیه پرداخت می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha