محققان انگلیسی به وجود ارتباط بین مواد ضدباکتریایی متداول و مقاومت آنتی بیوتیکی پی بردند.

ارتباط مواد موجود در صابون و مقاومت آنتی بیوتیکی

سلامت نیوز:محققان انگلیسی به وجود ارتباط بین مواد ضدباکتریایی متداول و مقاومت آنتی بیوتیکی پی بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ماده ای موسوم به تریکلوزان که در صابون ها یافت می شود در سال ۲۰۱۶ از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا ممنوع شد، اما هنوز این ماده در برخی محصولات از جمله صابون های ضدباکتریایی یافت می شود.

علاوه بر صابون، تریکلوزان به محصولاتی نظیر اسباب بازی ها، لوازم منزل و پوشاک به منظور پیشگیری از آلودگی باکتریایی افزوده می شود.

سازمان غذا و دارو آمریکا هشدار داده است که تریکلوزان می تواند در مقاومت آنتی بیوتیکی نقش داشته باشد.

در مطالعه جدید محققان دریافتند زمانیکه یک باکتری خاص به گروهی از داروها موسوم به کینولونز مقاوم می شوند، به تریکلوزان هم مقاوم خواهند شد.

تریکلوزان با هدف قرار دادن آنزیمی که به بازشدن DNA در طول تکثیر کمک می کند، باکتری ها را نابود می نماید. زمانیکه سلولی DNA خود را تکثیر می کند، باید آن را باز کرده و دو رشته DNA را که حالت مارپیچی را تشکیل داده اند جدا کند. اگر باکتری نتواند DNA خود را باز کند دیگر تکثیر نمی شود.

نمونه آنتی بیوتیک های کینولونز شامل سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین هستند.

مارک وبر، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه بیرمینگام انگلستان، در این باره می گوید: «ما فکر می کنیم باکتری ها همیشه فریب می خورند که تحت حمله هستند و از اینرو برای مقابله با تهدیدهای دیگر از جمله تریکلوزان آماده می شوند.»

وی در ادامه می افزاید: «نگرانی دیگر هم این است که این اتفاق ممکن است به شکل معکوس هم اتفاق بیفتد و قرارگیری در معرض تریکلوزان موجب افزایش رشد رشته های مقاوم به آنتی بیوتیک شود.»

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha