كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مجازات اعدام برای تولید و توزیع ۱۰۰ كیلو موادمخدر سنتی (مشتقات تریاك) و ۲ كیلو مواد محرك (مشتقات آمفتامین) را تصویب كرد.

سلامت نیوز: كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مجازات اعدام برای تولید و توزیع ۱۰۰ كیلو موادمخدر سنتی (مشتقات تریاك) و ۲ كیلو مواد محرك (مشتقات آمفتامین) را تصویب كرد.

به گزارش سلامت نیوز، حسن نوروزی، سخنگوی این كمیسیون در گفت‌وگو با خانه‌ ملت در توضیح جزییات جلسه مشترك روز گذشته كه با حضور دادستان كل كشور، معاون حقوقی قوه‌قضاییه و دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر برگزار شد، گفت: «طرح الحاق یك ماده به قانون مبارزه با موادمخدر به دلیل انجام اصلاحاتی بنا به درخواست‌های مكرر مسوولان اجرایی و دستگاه قضایی مجددا به كمیسیون ارجاع شد كه در جریان این اصلاحات، بندهایی به این طرح اضافه شد.

بر اساس اصلاحات انجام گرفته، چنانچه مرتكب موفق به ساخت، تولید، توزیع، فروش یا وارد كردن موادمخدر و روانگردان موضوع ماده ٤ قانون مبارزه با موادمخدر - مانند تریاك، شیره، سوخته و غیره - بیش از ١٠٠ كیلوگرم باشد، مشمول مجازات اعدام می‌شود. در بند دیگر نیز آمده است كه ساخت، تولید، توزیع، فروش و واردات بیش از ٢ كیلو مواد روانگردان موضوع ماده ٨ این قانون - هرویین، مرفین، كوكایین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و كوكایین – هم مشمول مجازات اعدام می‌شود.»

به دنبال این اظهارات مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری هم گفت: «حذف كامل مجازات اعدام از حمل، تولید و توزیع موادمخدر درست نبود هرچند با كاهش این مجازات از جرایم موادمخدر موافق هستیم. با توجه به ضرورت حفظ مجازات اعدام برای میزانی از تولید، توزیع و حمل موادمخدر رایزینی‌هایی با كمیسیون قضایی و حقوقی صورت گرفته تا با بررسی مجدد طرح طرح الحاق یك ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر نسبت به تعیین وزنی مشخص جهت تعیین مجازات اعدام اقدام شود.» 

  پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «حذف كامل مجازات اعدام در جمهوری اسلامی امكان پذیر نیست. مجازات اعدام ایده‌ای بود كه توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد و در كمیسیون اجتماعی و مركز پژوهش‌های مجلس و كمیته حقوقی قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و كاشف به عمل آمد كه مراد از این طرح حذف كامل مجازات اعدام نیست. نگاه به قانون باید جامع و كامل باشد و در صورت تعدیل یك قانون باید مجازات‌های جایگزین مانند حبس‌های طویل‌المدت، بدون عفو و مرخصی، جایگزین آن شود. معتقدم مهم‌تر از اعدام و حبس‌های طویل‌المدت، تعیین و ایجاد مكانیسمی است تا اموال و درآمدهای حاصل از هر نوع تجارت مواد مخدر توسط قانون كشف و ضبط شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha