سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 217802

خونریزی لثه ها به طور خود به خودی و یا بعد از تمیز کردن دندان ها با مسواک یا نخ دندان، چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید.

۶ دلیل خونریزی کردن لثه ها

سلامت نیوز:خونریزی لثه ها به طور خود به خودی و یا بعد از تمیز کردن دندان ها با مسواک یا نخ دندان، چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت به گفته رییس انجمن دندان پزشکی کانادا، خونریزی گاه به گاه لثه ها ممکن است در اثر برخورد لثه با مواد غذایی سفت بروز کند اما اگر این اتفاق به طور مرتب تکرار شود، نشان دهنده وضعیت جدی پزشکی است.

در اینجا ۶ دلیل که توجیه کننده خونریزی لثه ها هستند، بیشتر معرفی شده است:

ابتلا به بیماری لثه: نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه ها آسیب می رساند و استخوان فک را فرسوده می کند. محققان معتقدند که بیماری لثه، علت عمده افتادن دندان های دائمی است. باکتری لایه محافظتی ایجاد می کند که به بافت لثه آسیب می رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می دهد. هر چه مدت التهاب لثه ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری های گوناگون از جمله حساسیت و بیماری های قلبی و... بیشتر است. ۸۰ درصد بزرگسالان تا حدی دچار این التهاب هستند در حالی که تنها ۱۰ درصد آنان، متوجه این بیماری می شوند. زیرا علایم آن به طور طبیعی در اواخر میانسالی آشکار می شود. با تغییر برخی عادت ها می توان این خطر را کاهش داد؛ از قبیل: مراقبت صحیح از دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و مراجعات منظم به دندان پزشک.

استعمال سیگار: افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به خونریزی لثه هستند. سیگار به دلایل مختلف منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال می شود. از آن جا که سموم موجود در سیگار باعث التهاب می شود و واکنش ایمنی بدن را کاهش می دهد، افراد سیگاری بیشتر از دیگران در معرض بیماری لثه قرار دارند. به محض بروز علایم خون ریزی، باکتری های خطرناک موجود بین دندان به لثه زخمی راه پیدا می کند و مستقیم وارد خون می شود.

رژیم غذایی ضعیف: اینطور ثابت شده که رعایت یک رژیم غذایی سالم حاوی سبزی ها و میوه ها، دانه های سالم، لبنیات و پروتئین، عاملی برای کاهش التهاب لثه ها است. مصرف ویتامین های دی و ث به همراه منیزیم و روغن ماهی نیز برای سلامت لثه ها مفید است.

عدم رعایت بهداشت دهان: مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان باعث قرمزی و تورم لثه ها می شود. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان، لثه های سالم در عرض ۲۴ تا ۳۶ ساعت بیمار می شود. استفاده از مسواک برقی که لثه ها را ماساژ می دهد و باعث شدت یافتن جریان خون می شود، مفید است. استفاده از دهان شویه و خمیر دندان ضدباکتری برای کاهش تجمع باکتری در دهان مفید است. ضمن این که شما باید روزانه چند بار از نخ دندان استفاده کنید.

استفاده از داروهای خاص: داروهای ضد افسردگی و فشار خون باعث خشکی دهان می شود و کمبود بزاق نیز منجر به تکثیر باکتری در دهان می شود. بنابراین لثه ها قرمز، ملتهب و دچار خونریزی می شوند. اگر احساس کردید علت التهاب و خونریزی لثه ها مصرف این داروهای خاص است به پزشک مراجعه کنید تا محصولاتی که مشکل خشکی دهان را رفع می کنند به شما تجویز کنند.

عدم تعادل هورمون ها: وقتی سطح هورمون ها ثابت نباشد (به عنوان مثال در دوره بلوغ، بارداری، عادت ماهانه و یا ئسگی) به پلاک های دندان که باعث خونریزی لثه می شوند حساس تر می شویم. بنابراین باید در طول این دوره ها توجه بیشتری به دندان ها نشان دهید. به عنوان مثال بیشتر از نخ دندان استفاده کنید یا دهان را به خوبی بشوئید.

منبع:besthealthmag

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha