یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 218192

متأسفانه در مراحل اولیه، سرطان معده معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل، معمولاً وقتی این سرطان تشخیص داده می‌شود که در مراحل پیشرفته قرار دارد.

برداشتن معده برای لاغر شدن خطرناک است؟

سلامت نیوز:دبیراجرایی دومین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی گفت: در این کنگره مطالب به روز دنیا در حیطه تومور‌های توپر (solid tumors) که شامل تمام سرطان‌های بدن بجز سرطان خون هستند در قالب سخنرانی، بحث و کارگاه ارائه می‌شود

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: احمد مافی در ارتباط با برگزاری دومین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران اظهارداشت: این کنگره سالیانه امسال برای دومین سال پیاپی بصورت بین المللی و با حضور اساتید به نام بین المللی از کشور‌های مختلف جهان و با همکاری جامعه اروپایی رادیوتراپی انکولوژی برگزار می‌شود.


وی افزود: در این کنگره مطالب به روز دنیا در حیطه تومور‌های توپر (solid tumors) در قالب سخنرانی، بحث و کارگاه ارائه می‌شود.

دبیراجرایی دومین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی اضافه کرد: در کنار آن، کنگره پرستاری سرطان و همچنین کنگره فیزیک رادیوتراپی نیز برگزار خواهد شد.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی اضافه کرد: جدیدترین دستاورد‌های علمی با حضور اساتید داخلی و خارجی در این کنگره ارائه خواهد شد.

مافی در ادامه به موضوع سرطان معده اشاره کرد و گفت:متأسفانه در مراحل اولیه، سرطان معده معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل، معمولاً وقتی این سرطان تشخیص داده می‌شود که در مراحل پیشرفته قرار دارد.

وی با بیان اینکه سوء هاضمه و ترش کردن، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و ضعف طولانی مدت بدون توجیه، دفع مدفوع سیاهرنگ از جمله نشانه‌های سرطان معده است، گفت: در اکثر موارد برای درمان سرطان معده نیاز به جراحی است.
انواع جراحی سرطان معده

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در جراحی سرطان معده، ممکن است قسمتی و یا تمام معده از بدن خارج شود البته سه نوع عمده عمل جراحی معده برای درمان سرطان معده وجود دارد که یکی تراشیدن مخاط معده از طریق گاستروسکوپی است.

مافی گفت: این روش فقط در موارد سرطان‌های با درجه و مرحله پایین و اولیه معده کاربرد دارد. متخصص گوارش توسط گاستروسکوپ، مخاط بدخیم معده را میتراشد و از معده خارج می‌کند.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی گفت: گاسترکتومی ناقص و یا نزدیک به کامل روش دیگر جراحی بوده که در این روش جراح قسمت سرطانی معده به همراه بافت‌های اطراف شامل چربی وغدد لنفاوی را از بدن خارج کرده و قسمت‌های باقیمانده مجرای گوارش رامجدداً به هم متصل می کند.

وی بیان داشت: گاسترکتومی کامل روش سوم جراحی بوده، که در این عمل معده بطور کامل به همراه بافت‌های لنفاوی و چربی اطراف از بدن خارج می‌شود. گاهی لازم است بعضی اعضای مجاور معده نیز از بدن خارج شوند. سپس جراح قسمت تحتانی مری را به ابتدای روده باریک متصل می‌کند.

دبیراجرایی دومین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی افزود: همانند تمام جراحی‌های بزرگ و پیچیده، عمل جراحی سرطان معده با خطراتی همراه است. عارضه جراحی شامل خونریزی، ایجاد لخته خون در عروق، صدمه به اعضاء مجاور معده و نشت غذا و ترشحات دستگاه گوارش از محل بخیه‌های داخل شکمی است.

وی گفت: برداشتن معده همچنین در درازمدت سبب ایجاد عوارض گوناگونی می شود که برخی از آن‌ها شامل، سیری زودرس بعد از صرف مقدار کمی غذا، ضعف و سرگیجه، استفراغ، سوء هاضمه، اشکال در بلعیدن غذا، کاهش وزن است.در اکثر موارد علاوه بر جراحی، بیمار نیاز به دریافت شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نیز دارد که این درمان‌ها برحسب شرایط بیمار ممکن است قبل و یا بعد از جراحی انجام شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha