نایب رییس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، گفت:« متاسفانه این گرایش وجود دارد که یک عده از مدیران دولتی و مدیران بیمه ای کشور، وارد سازمان نظام پزشکی شوند. برای من توجیه پذیر نیست کسی که در سمت دولتی مشغول به کار است بخواهد در سازمان نظام پزشکی که باید حافظ منافع پزشکان در برابر طرح هایی باشد که دولت اجرا می کند،روی کار آید. چطور آن مدیر می خواهد نماینده پزشکان شود؟ کسی نمی تواند به عنوان مثال همزمان هم نماینده کارگر و هم نماینده کارفرما باشد.»

مخالفت با حضور مدیران دولتی و بیمه ای در نظام پزشکی

سلامت نیوز:نایب رییس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، گفت:« متاسفانه این گرایش وجود دارد که یک عده از مدیران دولتی و مدیران بیمه ای کشور، وارد سازمان نظام پزشکی شوند. برای من توجیه پذیر نیست کسی که در سمت دولتی مشغول به کار است بخواهد در سازمان نظام پزشکی که باید حافظ منافع پزشکان در برابر طرح هایی باشد که دولت اجرا می کند،روی کار آید. چطور آن مدیر می خواهد نماینده پزشکان شود؟ کسی نمی تواند به عنوان مثال همزمان هم نماینده کارگر و هم نماینده کارفرما باشد.»

 
دکتر فرید کرمی نایب رییس انجمن علمی آسیب شناسی ایران در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره انتخابات نظام پزشکی و عملکرد ۴ ساله این سازمان در دوره فعلی گفت:« سازمان نظام پزشکی یک نهاد غیردولتی است. در جوامع مدنی نهادهای غیردولتی نهادهایی هستند که از گروه ها و قشرهای مختلف جامعه در برابر تهاجمات احتمالی که ممکن است به آنها وارد شود حفاظت می کنند.»


وی ادامه داد:« این تهاجمات به چه شکلی است؟ به عنوان مثال در نظر بگیرید در همین حوزه سلامت وزارت بهداشت تصمیم می گیرد که یک طرحی را اجرا  کند و سازمان های بیمه گر یک الگویی برای پرداخت را پیاده کنند مسلما سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت از زاویه دید خود یک تصمیمی می گیرند که ممکن است جامعه پزشکی از این تصمیمات متضرر یا منتفع شوند در نتیجه تمام اقشار جامعه باید نهادهایی غیروابسته به دولت داشته باشند تا از آنها در برابر این طرح ها و یا تغییراتی که اتفاق می افتد حفاظت کند .»


وی افزود:« سازمان نظام پزشکی، نهاد غیردولتی پزشکان است که البته در مورد اطلاق صفت نهاد غیردولتی باید مقداری دست به عصا راه برویم به دلیل اینکه در طول سالیان اخیر ما عملا دیده ایم یک گرایشی به سمت این است که این نهاد غیردولتی را عملا دولتی کنند. به این دلیل که یک نهاد غیردولتی مسلما باید طرح هایی را که به ضرر پزشکان و بعضا به ضرر بیماران باشد را نقد کند و اگر این نقدها اتفاق بیفتد ممکن است نهاد دولتی به مذاقش خوش نیاید.»


وی خاطرنشان کرد:« یکی از ضعف هایی که در سال های اخیر سازمان نظام پزشکی داشته نفوذ دولت و نهادهای بیمه ای بر این نهاد غیردولتی است و عملا نتوانسته از منافع پزشکان آنطور که باید دفاع کند.»


دکتر کرمی گفت:«متاسفانه یک دوگانه انحرافی که چندین سال است در رسانه ها باب شده ومتاسفانه برخی به آن دامن می زنند این است که مردم و پزشکان را در مقابل هم قرار می دهند یعنی اگر بگوییم منافع پزشکان بلافاصله این به ذهنشان می رسد که حتما چیزی که به نفع پزشکان است به ضرر مردم است که کاملا دوگانه انحرافی و اشتباهی است.»


وی ادامه داد:«پزشکان از نظر مرجعیت اجتماعی رتبه بسیار بالایی در بین مردم دارند و مردم به پزشکان اعتماد دارند و در بسیاری از جوامع پیشرفته چنین است. در ایران هم همینطور است و پزشکان مورد وثوق مردم هستند که این به نفع مردم و درمان آنها است چون اگر بیماران به پزشک اعتماد داشته باشند مسلما نفع خواهند برد و پزشک هم می تواند بیماری را که به وی اعتماد دارد بهتر درمان کند، اما در سال های اخیر دیده ایم یک برنامه هدفمند برای ضربه زدن به این مرجعیت پزشکان وجود دارد که البته زیاد موفق نبوده اند هرچند که توانسته اند گاهی ضررهایی را وارد کنند.»


دکتر کرمی با انتقاد از تخریب پزشکان توسط عده ای گفت:«این افراد تبعات منفی این تخریب را در نظر نمی گیرند که چقدر می تواند برای تشخیص و درمان و پیگیری بیماری ها زیان آور باشد. ما انتظاری که از سازمان نظام پزشکی داریم این است که این تخریب هدفمند را بشناسد و با آن مقابله کند در نهایت نفع آن را مردم خواهند برد اما متاسفانه در سال های اخیر نظام پزشکی آنطور که لازم است اقدامی نکرده است.»


وی تاکید کرد:« انتظار داریم سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد صنفی پزشکان، وقتی که گروهی از جامعه پزشکی مورد تعرض واقع  می شوند از این گروه ها حمایت کند. خوشبختانه در این اواخر مشکلی که وزارت بهداشت برای همکاران پاتولوژیست بوجود آورد(اجازه تاسیس آزمایشگاه بالینی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیربالینی) شورای عالی نظام پزشکی با پاتولوژیست ها همراهی کرد و در حقیقت نامه ای به وزیر بهداشت در حمایت از پاتولوژیست ها نوشت که اقدام مناسبی بود و ما توقع داریم در تمام عرصه ها شورای عالی نظام پزشکی و سازمان نظام پزشکی در رابطه با مسایلی که برای پزشکان بوجود می آید به این شکل عمل کند.»


وی در پاسخ به اینکه آیا این اقدام شورای عالی نظام پزشکی در حمایت از پاتولوژیست ها به جایی رسید،گفت:« نظام پزشکی از وزارت بهداشت درخواست کرد تصمیم گیری درباره این مسئله به تعویق بیفتد و این کار منوط شود به کار کارشناسی ولی متاسفانه به آن توجهی نشده است.»


دکتر کرمی گفت:« به عنوان نایب رییس انجمن پاتولوژی این تشکر را از شورای عالی نظام پزشکی دارم که این اقدام را برای پاتولوژیست ها کرد ولی انتظار بقیه اقشار و گروه های پزشکی از شورای عالی نظام پزشکی هم این بوده و فکر نمی کنم نظام پزشکی در همه زمینه ها فعالانه وارد شده باشند ولی درباره پاتولوژیست ها به شخصه قدردان نظام پزشکی هستم.»


وی در پاسخ به اینکه با توجه به اعتراض گروهی از جامعه پزشکی در سال های اخیر به سیاست های وزارت بهداشت،آیا واقعا کاری از دست نظام پزشکی برای مجاب کردن وزارت بهداشت برنمی آمد،گفت:«این تصور غلط است که به عنوان مثال وقتی من مسوولیت یک وزارتخانه را برعهده بگیرم، همه چیز را بخواهم از اول آنطوری که دوست دارم بچینم ، چنین مسئله ای در مدیریت های کلان که هزاران نفر درگیرش هستند تقریبا غیرممکن است یعنی ما نمی توانیم بگوییم چون وزارت بهداشت تصمیم گرفته است الگوی تخصص در آزمایشگاه را تغییر دهد این کار شدنی است به دلیل اینکه الگوی فعلی، یکی از الگوهایی رایج در دنیا است.درایران هم با نگاه به کشورهای پیشرفته دنیا ، سال های سال است که با این الگو به جلو می روند حالا اگر قرار است تغییری اتفاق بیفتد باید کاملا کارشناسی شده باشد. نمی شود امروز بگوییم این الگو را قبول نداریم و می خواهیم کاری دیگر کنیم. از این اتفاقات در وزارت بهداشت بسیار افتاده و برای همین هم هست که تعارضات بیسشتر می شود.»


وی در ادامه تاکید کرد:«اگر واقعا قرار است تغییری صورت گیرد این تغیرات باید با تمام جنبه های قضیه و با یک رویکرد دیده شود، رویکرد وزارت بهداشت باید خدمت رسانی به مردم باشد. یعنی مثلا یک الگویی برای تربیت متخصص آزمایشگاه در کشور دارد پیاده می شود یک عده دیگری می آیند می گویند این الگو غلط است و الگویی دیگر را پیشنهاد می کنند نقش وزارت بهداشت این نیست که به عنوان یک قاضی بین دو گروه معارض قضاوت کند.»


دکتر کرمی افزود:« کار وزارت بهداشت این نیست که مثلا اگر یک گروه بیکار هستند و شغل ندارند و یا فارغ التحصیل شده اند و مراکز تحقیقاتی جایی برای به کارگیری آنها ندارند، بخواهد برای آنها شغل ایجاد کند. وظیفه وزارت بهداشت این است که از کسانی که پیشنهاد دهنده الگوهای مناسب ارایه خدمات هستند برای تصمیم گیری دعوت کند و با توجه به کارشناسان خود و با توجه به الگوهای بین المللی که کدام یک از این الگوها می تواند بهتر به مردم خدمت رسانی کند،تصمیم گیری کند. متاسفانه این نکته ای است که در وزارت بهداشت فراموش شده است.»


وی درباره اینکه سازمان تا چه حد توانسته در برابر تصمیمات وزارت بهداشت از گروه های مختلف جامعه پزشکی دفاع کند،گفت:« من به سازمان نظام پزشکی در این زمینه نمره بالایی نمی دهم.»


وی درباره افرادی که در انتخابات نظام پزشکی به عنوان کاندید ثبت نام کرده اند، گفت:« متاسفانه الان هم این گرایش وجود دارد که یک عده از مدیران دولتی و مدیران بیمه ای کشور، وارد سازمان نظام پزشکی شوند. برای من توجیه پذیر نیست کسی که در سمت دولتی مشغول به کار است بخواهد در سازمان نظام پزشکی که باید حافظ منافع پزشکان در برابر طرح هایی باشد که دولت اجرا می کند،روی کار آید. چطور آن مدیر می خواهد نماینده پزشکان شود؟»


نایب رییس انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد:« مسلما فردی که در یک زمانی مدیر دولتی بوده و مستعفی شده یا بازنشسته شده می تواند به سازمان پزشکی بیاید و از تجربیاتش استفاده کند و نماینده پزشکان باشد ولی کسی نمی تواند به عنوان مثال همزمان هم نماینده کارگر و هم نماینده کارفرما باشد.»


وی در توضیح بیشتر در مثالی گفت:« در جامعه تعامل بین گروه های اجتماعی یک امر بدیهی است. ممکن است کارگران به عنوان مثال درخواست کاهش ساعت کاری اشان را داشته باشند و کارفرمایان معتقد باشند که اگر ساعت کار، کاهش یابد قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا می کند. به هر حال سندیکاری کارگری و اتحادیه کارفرمایان با هم به یک تعاملی می رسند و یک ساعت کاری مناسب تعیین می شود. اما اگر کارگر و کارفرما یکی باشند این معنی ندارد.»


دکتر کرمی ادامه داد:«حالا در نظر بگیرید در جامعه پزشکی، صنفی که نماینده پزشکان است، سازمان نظام پزشکی است، دولت می آید طرح های کشوری پیاده می کند که به زعم خودش برای خدمت رسانی به مردم است ولی ممکن است این باعث ضربه زدن به پزشکان شود.»


وی افزود:«ما در طرح تحول سلامت دیدیم این طرح بدون مطالعات کافی کلید خورد و پول های زیادی در این طرح خرج شد و یکسری معتقدند اگر این طرح به شکلی دیگر پیاده میشد هزینه های کمتری هدر می رفت.برای این طرح منابع مالی پایدار دیده نشد و بخش خصوصی اصلا در طرح تحول دیده نشد. مسلما بخش خصوصی که قسمتی از خدمات سلامت را ارایه می دهد این میان باید از خودش دفاع کند وقتی که دولت یک قسمت اعظم کار را نمی بیند پس این بخش باید توسط نهاد صنفی خود از خود دفاع کند. آن سندیکا سازمان نظام پزشکی است حالا اگر قرار باشد سازمان نظام پزشکی در اختیار دولت باشد عملا اینجا اسمش دیگر نهاد غیردولتی نیست.»


دکتر کرمی در پایان با اشاره به هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت:« از جامعه پاتولوژیست ها در شهر تهران ۴ نفر کاندید انتخابات نظام پزشکی شده اند.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha