اکثر مردم مرغ را قبل از پختن می شویند. در زمان شستن مرغ بسیار مراقب باشید تا این اشتباه بزرگ را مرتکب نشوید.

در زمان شستن مرغ مراقب این اشتباه خطرناک باشید!

سلامت نیوز:اکثر مردم مرغ را قبل از پختن می شویند. در زمان شستن مرغ بسیار مراقب باشید تا این اشتباه بزرگ را مرتکب نشوید.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از سلامتیسم، شاید شما هم خودتان را یک فرد کاملا تمیز و پاکیزه بدانید، و واقعا هم قواعد بهداشتی مختلف را در طول روز رعایت کنید. با این‌حال، اشتباهات رایجی در زمینه بهداشت غذایی وجود دارند که سلامت غذاها را به خطر می‌اندازند و می‌توانند مشکلات مختلفی را برای بسیاری از افراد به‌وجود بیاورند. در ادامه با ۵ مورد از این اشتباهات رایج آشنا می‌شویم:

 
اگر طعم و بوی غذا جذاب به نظر برسد، شروع به خوردن می‌کنید

این طرز فکر، یکی از خطرناک‌ترین رفتارها و بدترین اشتباهات در زمینه بهداشت غذایی است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر بوی خوبی از غذا بلند شود و غذا طعم خوبی به خودش بگیرد، دیگر هیچ پاتوژن خطرناکی در ماده غذایی وجود ندارد و می‌توانند شروع به خوردن غذا کنند. با این‌حال، متخصصان ایمنی مواد غذایی می‌گویند که چنین تصوراتی نمی‌توانند از شاخص‌های بهداشت غذایی باشند. باکتری‌های مضر می‌توانند هنوز روی غذا وجود داشته باشند، حتی اگر هیچ مشکل خاصی در ظاهر غذا به چشم نخورد یا بوی بدی از غذا بلند نشود.

 
فقط از یک انبر برای کباب‌پزی یا کار با باربیکیو استفاده می‌کنید

افرادی که تا حدود زیادی به اصول بهداشتی موقع کباب کردن مواد غذایی دقت می‌کنند، معمولا یک دغدغه واضح دارند: ‌گوشت‌ها حالت سوخته پیدا نکنند و برگرها نیز کاملا مغزپخت شوند. با این‌حال، مشکل مهم دیگری هم وجود دارد که غالبا نادیده گرفته می‌شود. اگر فقط از یک انبر برای جابه‌جایی انواع مواد غذایی خام و بعضا زغال استفاده کنید، شانس انتقال آلودگی را بین مواد غذایی افزایش می‌دهید و خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را بیشتر می‌کنید.

 
مواد غذایی خام را از غذاهای آماده جدا نمی‌کنید

وقتی که گوشت خام با غذاهای آماده مصرف تماس پیدا می‌کند، خطر ابتلا به مسمومیت غذایی شدیدا بالا می‌رود. مراکز فروش غذا با این قاعده آشنایی دارند، ‌اما مردم عادی که خودشان اقدام به تهیه انواع کباب‌ها می‌کنند، این قاعده مهم را نمی‌دانند یا آن را بی‌اهمیت تلقی می‌کنند. بنابراین، همواره مواد غذایی خام را از غذاهای آماده مصرف جدا کنید و این قاعده را در مصرف گوشت‌های کبابی جدی بگیرید.

 
مرغ‌های خام را می‌شویید

حدود ۶۰ درصد از مرغ‌هایی که به فروش می‌روند، ‌حاوی کامپیلوباکتر هستند. با این‌حال،‌ باکتری کامپیلوباکتر به‌واسطه تماس با حرارت زیاد در فرآیند پخت‌وپز از بین می‌رود. متاسفانه، یکی از اشتباهات رایجی که می‌تواند مشکل‌ساز شود، همین شستن مرغ‌های خام قبل از پخت‌وپز است. دلیلش هم این است که همراه با شستن مرغ خام، کامپیلوباکتر می‌تواند به قسمت‌های مختلف آشپزخانه منتقل شود. برای پیشگیری از انتشار آلودگی پس از شستن مرغ، حتما از تخته، چاقو و دستکش جداگانه برای این کار کمک بگیرید و وسایل مخصوص پاک کردن و شستن مرغ را پس از اتمام کار، به خوبی بشویید.

 
راه دادن حیوانات خانگی به آشپزخانه

این اتفاق در زندگی افرادی که صاحب حیوان خانگی هستند، غیرعادی نیست، اما متخصصان همواره تاکید می‌کنند که حضور حیوان خانگی در آشپزخانه واقعا خطرناک است و می‌تواند خطر انتقال پاتوژن‌ها به مواد غذایی را افزایش بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha