ازمان بهزیستی طبق قانون برنامه ششم توسعه، تنها مرجع صدور مجوز و تشخیص تخصصی ایجاد مراكز بازتوانی زنان آسیب دیده و سایر آسیب دیدگان اجتماعی است.

در شمال تهران به ازای هر دو ازدواج یك طلاق داریم

سلامت نیوز: رییس سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به «اعتماد» با تاكید بر مخالفت سازمان بهزیستنی كشور با هرگونه ایجاد شهرك و مركز اردوگاهی برای نگهداری گروهی زنان آسیب دیده، تاكید كرد كه سازمان بهزیستی طبق قانون برنامه ششم توسعه، تنها مرجع صدور مجوز و تشخیص تخصصی ایجاد مراكز بازتوانی زنان آسیب دیده و سایر آسیب دیدگان اجتماعی است.


به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: انوشیروان محسنی بندپی، روز گذشته و همزمان با سالروز هفته بهزیستی در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه به گفته یكی از كارمندان استانداری تهران، این نهاد استانی در پی ایجاد شهرك‌های بازتوانی زنان آسیب‌دیده است و استاندار تهران و معاون مركز امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری هم از این اقدام حمایت كرده‌اند، گفت: « طبق قانون این اقدام بر عهده ما است و نه بر عهده یك كارشناس در استانداری. ما هم به‌شدت از برچسب زدن به افراد پرهیز داریم و به دنبال این هستیم كه ظرفیت تمام مراكزمان را به تعداد كمتر كاهش دهیم تا اثربخشی بیشتر شود. جمع كردن یك گروه در یك مكان و برچسب زدن به آنها، نه به صلاح آن افراد است و نه در اجتماع‌پذیر كردن و درمان برگشت‌پذیری آنها تاثیر خواهد داشت. ما می‌توانیم بیرون از شهر تهران یك پادگان تاسیس كنیم و تمام معتادان متجاهر را ببریم آنجا اما این نحوه برخورد با انسان نیست. ما با انسان سروكار داریم نه با یك فیزیك سخت. با انسانی سروكار داریم كه هر لحظه امكان تغییر و تحول دارد و بازتوانی او نیازمند نگاه نرم افزاری است و نه نگاه سخت‌افزاری. تجربه ما نشان داده كه برخوردهای بگیر و بزن و جمع‌آوری، تا امروز پاسخگو نبوده. اگر از كمك و حمایت قوه قضاییه برای ایجاد الگوی دادگاه درمان‌مدار برخوردار شده‌ایم هم در راستای همین نگاه است.»


محسنی بندپی، تاكید كرد كه هیچ نهادی، بدون دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و تامین شرایط مد نظر این نهاد حمایتی، اجازه ایجاد مراكز بازتوانی و جامعه‌پذیری آسیب‌دیدگان اجتماعی را ندارد و افزود: «ما هم مراكز بازپروری برای حرفه‌آموزی زنان آسیب دیده ایجاد كرده‌ایم اما ایجاد مراكز توانمند‌سازی با ایجاد شهرك، اختلاف ریشه‌ای دارد. سازمان بهزیستی مسوول مراقبت از آسیب‌دیدگان خیابان است و همچنین، مسوولیت آموزش كارشناسان برای اعزام و استقرار در مراكز بازتوانی ایجاد شده توسط سایر نهادها را برعهده دارد و در واقع، تامین نیروی انسانی این مراكز بر عهده بهزیستی است. من با شناختی كه از استاندار تهران دارم، قطعا ایشان نظر به ایجاد شهرك ندارد و اگر در پی راه‌اندازی مراكز حرفه‌آموزی و اجتماع‌پذیری هستند آن هم با ظرفیت نگهداری كمتر از 50 نفر، ما هم كمك می‌كنیم. اما همان طور كه با اردوگاه‌های درمان اجباری اخوان و فشافویه و مراكز نگهداری با حجم 600 نفر و 700 نفر و 500 نفر مخالف بودیم، حالا هم با مركز جامع توانمند‌سازی با حجم كم موافقیم و در غیر این صورت، خیر.»


بندپی، گفت كه فعالیت مراكز بازتوانی و حرفه‌آموزی «بهاران» كه از دو سال قبل و توسط شهرداری تهران برای بهبودیافتگان اعتیاد ایجاد شد، نظر سازمان بهزیستی را تامین نكرد و از این مراكز به عنوان صداهایی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یاد كرد اما در پاسخ به اینكه فقر فرهنگی گریبانگیر مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، تا چه حد آسیب‌زاتر از فقر اقتصادی گریبانگیر مددجویان تحت پوشش كمیته امداد است، گفت: «ما از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌كنیم اما تمام مددجویان ما هم ناشی از فقر فرهنگی نیستند. طلاق و معلولیت، صرفا معضل خانواده‌های فقیر نیست. امروز در شمال تهران به ازای هر دو ازدواج یك طلاق داریم اما در جنوب تهران از هر 3 ازدواج، یكی منجر به طلاق می‌شود و در یك استان كم برخوردار هم به ازای هر 6 ازدواج، یك طلاق داریم. پدیده‌های مددجویان ما چند وجهی است و نیازمند كار تخصصی است. »


بندپی در پاسخ به سوال دیگر درباره میزان تاثیرات مثبت طرح تحول سلامت برای جمعیت هدف سازمان بهزیستی كشور، به ارایه دفترچه درمانی بیمه پایه برای 11 میلیون حاشیه‌نشین و ایجاد مراكز خدمات سلامت در این مناطق اشاره كرد و درباره نحوه حمایت از انجمن حمایت از كودكان كار كه چندی قبل پلمب شد، گفت: «مسوولان این مركز می‌توانند به واحد حقوقی و دفتر امور جوانان و نوجوانان ما مراجعه كنند كه وظیفه آنها، حمایت از این مراكز است.»


بندپی همچنین با تاكید بر لزوم ارایه آموزش‌های آگاه‌سازی كودكان با هدف حساس‌سازی آنها نسبت به عوامل خطر و از جمله آزارهای جنسی، در تشریح آماری از ساماندهی كودكان كار و خیابان شهر تهران توسط سازمان بهزیستی كشور طی ماه‌های آبان و آذر سال 95 گفت: «از مجموع 2 هزار و 835 كودك، 77 درصد پسر و 23 درصد دختر هستند، 19 درصد ایرانی، 65 درصد افغان، 16 درصد پاكستانی بوده و به تازگی با چند مورد كودك عراقی هم مواجه شده‌ایم. میانگین سنی كودكان ساماندهی شده، 6 تا 16 ساله است و 85 درصد آنها اهل استان‌های دیگر بودند. در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم كه اگر یك كودك كار، سه بار توسط نیروهای بهزیستی پذیرش شد، حضانت كودك از خانواده سلب شده و در مراكز بهزیستی نگهداری شود كه البته كودكان اتباع غیرایرانی مشمول این رایزنی و الزام نخواهند بود.»


به گفته بندپی، در حال حاضر 520 هزار خانوار، ثبت نامی‌های سال 95 سازمان بهزیستی كشور برای دریافت مستمری هستند و افزایش ۳.۴ درصدی مستمری، در سال 96 شامل پشت نوبتی‌های مستمری (حتی به شرط پذیرش در سازمان و برخورداری از دریافت مستمری) نمی‌شود و این گروه، از سال 97 مستمری افزایش یافته طبق قانون برنامه ششم توسعه را دریافت خواهند كرد.


در این نشست همچنین محمد نفریه، مدیركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی كشور اعلام كرد: «طی تفاهمنامه 8 ساله با سازمان زندان‌ها، كودكان بالای 2 سال مادران زندانی، به سازمان بهزیستی واگذار می‌شوند و هم‌اكنون 2300 كودك بالای دو سال به دلیل زندانی بودن والدین، در مراكز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شوند. اما سازمان بهزیستی برای هر زندان كه بیش از 10 كودك كمتر از دوسال به همراه مادران‌شان نگهداری شوند، مجوز تاسیس شیرخوارگاه و مهد كودك صادر می‌كند مشروط بر اینكه زندان‌ها مشكلات حراستی و حفاظتی خود را قبلا حل كرده باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha