رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره تامین امنیت انتخابات نظام پزشکی که به صورت الکترونیک و حضوری در 30 تیرماه برگزار می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

تضمین وزارت بهداشت درباره امنیت انتخابات الکترونیک نظام پزشکی

سلامت نیوز:رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره تامین امنیت انتخابات نظام پزشکی که به صورت الکترونیک و حضوری در 30 تیرماه برگزار می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمود تارا در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به انتخابات نظام پزشکی که قرار است در 30 تیرماه به صورت حضوری و الکترونیک برگزار شود، گفت: در این دوره انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار می‌کنیم تا امکان مشارکت افزایش یافته و میزان عدالت در مشارکت را هم ایجاد کنیم، چراکه وقتی انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار می‌کنیم بسیاری از افراد می‌توانند بدون سفرهای بین شهری رای دهند و این امکان را به افراد می‌دهند که در هرکجا باشند با دسترسی اولیه به اینترنت، ظرف 1 تا 3 دقیقه کل فرآیند رای‌دهی را انجام دهند.

وی افزود: در زمینه فراهم‌سازی زیستگاه‌ها و تامین امنیت و کیفیت داده‌ها با دستور وزارت بهداشت و روسای ستاد اجرایی و ستاد نظارت از سه ماه گذشته به صورت فشرده کارهایی را آغاز کردیم و با مشاورانی که در زمینه امنیت این نوع انتخابات خبره بودند، مشورت کرده و شرایط خوبی را فراهم کردیم. یکی از اقداماتی که برای امنیت انتخابات انجام دادیم، تایید هویت افراد شرکت‌کننده است تا شبهه‌ای در این زمینه ایجاد نشود.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه پنج مرحله برای شناسایی افراد قرار داده‌ایم، گفت: از شب گذشته فرآیند تایید افراد آغاز شده و شماره‌های همراه ثبت شده به نام شرکت‌کنندگان را وارد سامانه کرده‌ایم. همچنین سوالاتی را به صورت رندم از رای‌دهنده می‌پرسیم و اگر اشتباه جواب دهد، به کلی از چرخه انتخابات الکترونیک حذف می‌شود.

تارا با بیان اینکه یکی دیگر از جنبه‌های تامین امنیت انتخابات الکترونیک جلوگیری از مخدوش‌سازی آراست، گفت: براین اساس یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های رمزگذاری دنیا را استفاده کرده‌ایم و آرا بعد از ورود رمزگذاری می‌شوند. به طوری که اصلا امکان باز کردن رمز رای وجود ندارد و به هیچ وجه نمی‌توان به نتایج انتخابات دسترسی پیدا کرد؛ چراکه از یک رمزگذاری ترکیبی استفاده کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: در عین حال سامانه‌های پیامکی برای شعبه‌های حضوری ایجاد کردیم تا اگر کسی نتوانست در انتخابات به صورت الکترونیک شرکت کند بتواند از طریق سامانه پیامکی مراحل تایید را انجام و رای دهد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در این زمینه از سازمان پدافند غیرعامل و آزمایشگاه‌های فنی آنان کمک گرفتیم تا بر روی فرآیند الکترونیکی انتخابات، پیش از برگزاری آن نظارت کرده و آن را تایید کنند، گفت: تایید آنها نشان می‌دهد که انتخابات می‌تواند با امنیت قابل قبول برگزار شود.

تارا از تایید 207 هزار نفر از افراد واجدشرایط در انتخابات در سامانه الکترونیک خبر داد و گفت: افرادی که باقی مانده‌اند یا شماره همراه مشخصی ندارند و یا سوالات را به درستی پاسخ ندادند و به همین دلیل از چرخه انتخابات الکترونیک حذف می‌شوند و می‌توانند به صورت حضوری در انتخابات شرکت کنند.

وی درباره امکان وجود تهدیدات سایبری برای انتخابات گفت: تهدیدات سایبری مرتبا وجود دارند و این موضوع ربطی به انتخابات ندارد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا به شرکت‌کنندگان واجدشرایط رای‌گیری آموزش‌هایی برای شرکت در انتخابات الکترونیک ارائه شده است؟ گفت: در شبکه‌های اجتماعی، مینی‌پوسترهای الکترونیکی ارائه دادیم و به جامعه پزشکی درباره این فرآیندها خبر داده و کلیپ‌های آموزشی را هم در سایت انتخابات قرار می‌دهیم. البته فرآیند انتخابات الکترونیک بسیار ساده است و امیدواریم مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha