عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین راه پیشگیری از تاثیرات منفی گردوغبار بر سلامتی را شست و شوی مرتب بینی و سینوس ها با آب معمولی دانست و گفت: استفاده از ماسک نیز می تواند تا حدودی در این زمینه کمک کننده باشد.

شست و شوی مجاری تنفسی، راهکاری برای پیشگیری از عوارض انتشار گردوغبار

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین راه پیشگیری از تاثیرات منفی گردوغبار بر سلامتی را شست و شوی مرتب بینی و سینوس ها با آب معمولی دانست و گفت: استفاده از ماسک نیز می تواند تا حدودی در این زمینه کمک کننده باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، پدیده گردوغبار و وزش گاه و بیگاه بادها و توفان های شدید معضلی برای برخی مناطق در شرق، غرب و جنوب کشور شده است. علاوه بر این بادهای 120 روزه سیستان نیز که هر ساله از نیمه دوم خرداد ماه آغاز و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد، ساکنان بومی را با مشکلات زیادی به ویژه عوارض تنفسی و آلرژیک روبه رو کرده است. به گفته کارشناسان هواشناسی، سرعت وزش باد همراه با گردوغبار روز گذشته (دوشنبه) در منطقه سیستان به 90 کیلومتر بر ساعت رسید و سبب کاهش شعاع دید تا 700 متر در این منطقه شد.


به گفته غلامرضا اربابی مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، با توجه به تشدید توفان گرد و خاک، 6 هزار و 200 عدد ماسک تنفسی از روز گذشته تاکنون بین ساکنان شهرستان های شمال استان سیستان توزیع شده است. با این حال، در این مدت 96 نفر به دلیل مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، ریوی و چشمی ناشی از توفان گردوغبار به مراکز درمانی و بیمارستان های منطقه سیستان مراجعه کرده اند.


دکتر دل آرا بابایی در خصوص راهکارهای ساده و موثر برای پیشگیری از عوارض ناشی از گردوغبار به ویژه در مورد مبتلایان به برخی بیماری ها، اظهار کرد: وقتی پدیده ای به این شکل به وجود می آید و همه گیر می شود، افراد به تنهایی نمی توانند کار زیادی برای حفظ سلامت خود انجام دهند، اما اقداماتی مانند شست و شوی مجاری تنفسی تا حدودی شدت عوارض این قبیل پدیده ها را کاهش می دهد.
وی افزود: به واقع، اولین کاری که افراد باید هر روز انجام دهند، این است که پس از ورود به منزل حمام کنند تا آلودگی ها از سطح پوست آنان پاک شود.
بابایی گفت: افرادی که به دلایل مختلف مانند مشغله های کاری، طولانی مدت در خارج از منزل هستند و امکان حمام کردن در بین روز را ندارند، باید دست و صورت خود را مکرر با آب شست و شو دهند و اگر میزان آلودگی زیاد است، للازم است از صابون یا شامپو نیز استفاده شود و نیازی به مواد شوینده خاص نیست.
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو انجمن ایمونولوژی، آسم و آلرژی ایران ادامه داد: مرحله بعدی این است که از وسایل شست و شوی بینی و سینوس استفاده کنند؛ آب معمولی بهترین ماده برای شست و شو است و در این مورد نیز نیازی به مواد خاص نیست؛ این کار باید در طول روز چندین بار انجام شود تا گردوغبار در مجاری تنفسی رسوب نکنند.


بابایی به جابه جایی موادی که ایجاد آلودگی یا حساسیت می کنند، مانند گرده گیاهان از طریق گردوغبار هم اشاره کرد و گفت: این مواد همراه با گردوغبار روی مخاط بینی می نشینند و باعث تشدید علائم آلرژی در افراد مبتلا به آلرژی می شوند؛ بنابراین شست و شو علاوه بر پاک کردن گردوغبار می تواند آلودگی مجاری تنفسی به این مواد را نیز برطرف کند.
وی بهترین ماده پاک کننده مجاری تنفسی را آب معمولی عنوان کرد و افزود: با این حال افرادی که تمایل داشته باشند می توانند از وسایل شست و شوی بینی یا سرم فیزیولوژیک برای شست و شوی چشم ها و بینی نیز استفاده کنند.

** توصیه به افراد پرخطر
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اولین توصیه به افرادی که در مناطق مواجه با پدیده گردوغبار زندگی می کنند و جزء جمعیت های پرخطر هستند، شامل مبتلایان به بیماری های قلبی، تنفسی، آلرژی های تنفسی فوقانی و تنفسی تحتانی، آلرژی های چشمی و پوستی و کودکانی که دچار اگزمای شیرخوارگی و آلرژیک هستند، این است که تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در معرض گردوغبار قرار نگیرند.
بابایی ادامه داد: اگر به هر دلیلی این افراد مجبور هستند که از منزل خارج شوند و در معرض گردوغبار قرار گیرند، باید شست و شوی مجاری تنفسی خود را به طور مرتب انجام دهند تا گردوغبار در مجاری تنفسی باقی نماند و مشکلات بعدی ایجاد نکند.
وی استفاده از ماسک، دستکش و کلاه را نیز تاحدودی در این زمینه موثر دانست و گفت: واقعیت این است که اگر میزان گردوغبار زیاد باشد، به دلیل اینکه قابلیت محافظت این وسایل اندک است، نمی توانند محافظت خوبی داشته باشند و بهترین راه پرهیز از قرارگرفتن در معرض گردوغبار مستقیم است.
بابایی ادامه داد: همچنین افرادی که تحت درمان دارویی هستند، به هیچ وجه نباید درمان دارویی خود را قطع کنند یا دوز داروها را تغییر دهند و داروهایی را که پزشک برای آنان تجویز کرده است، باید به هنگام خروج از منزل به همراه داشته باشند.

** تهویه هوای منازل و محل کار
عضو انجمن ایمونولوژی، آسم و آلرژی ایران همچنین گفت: دستگاه های تهویه هوا در شرایط مواجهه با آلودگی و گردوغبار شدید نمی توانند چندان کمک کننده باشند؛ با این حال اگر محیط خیلی کوچک باشد و از چند دستگاه تصفیه هوا استفاده شود، می تواند تاحدی موثر باشد. افرادی که وسایل تهویه هوا در اختیار دارند، می توانند از آنها استفاده کنند اما توصیه ای برای خرید این وسایل نمی کنیم.
بابایی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در محیط های سربسته، جلوگیری از ورود گردوغبار است که می توان با پوشاندن منافذ ورودی مانند مجاری کولر و در و پنجره ها، تاحدودی مانع از ورود آلودگی ها شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha