چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 218583

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، حضور پرشور پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی را عاملی در برای برگرداندن اقتدار و اختیارات از دست رفته این سازمان دانست.

راهکار بازگرداندن اختیارات سازمان نظام پزشکی

سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، حضور پرشور پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی را عاملی در برای برگرداندن اقتدار و اختیارات از دست رفته این سازمان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، محمود برفه‌ای با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین و با سابقه‌ترین نهادهای مدنی غیردولتی در کشور است که حدود ۶۰ سال پیشینه دارد، گفت: چنین نهادی اگر دارای استقلال و اختیارات کافی باشد، قدرت این را خواهد داشت که اکثر نیازهای جامعه پزشکی را مرتفع کند و به خاطر ماهیت مردمی رشته پزشکی، از حقوق مردم و بیماران هم دفاع کند.

وی با اشاره به تاریخچه قوانین مربوط به نظام پزشکی و فراز و فرودهایی که در وظایف و اختیارات این سازمان ایجاد شده است، اظهار داشت: در گذشته اختیاراتی ازجمله تعرفه‌گذاری خدمات تشخیصی درمانی به این نهاد صنفی واگذار شده بود اما متاسفانه بعد از چند سال، این اختیارات به شکل غیرمنصفانه‌ای از نظام پزشکی گرفته شد و می‌بینیم که درحال حاضر نه تنها تعرفه‌گذاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی در اختیار نهادهای دولتی قرار گرفته است، بلکه درفرایند تصمیم‌گیری‌ها هم از نظرات انجمن‌های علمی تخصصی و اساتید و صاحب‌نظران جامعه پزشکی استفاده نشده و در نتیجه، گروه‌های مختلف پزشکی ازجمله رادیولوژیست‌ها، پاتولوژیست‌ها، متخصصان بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه، جراحان ارتوپد و... نسبت به تعرفه‌های اعلام شده برای سال ۹۶ شدیدا گلایه‌مند هستند و معتقدند که در قیمت‌گذاری خدمات تشخیصی درمانی، با مخدوش شدن ارزش نسبی خدمات، عدالت بین رشته‌ای از دست رفته است.

برفه‌ای در ادامه با نقد نظر برخی که القاء می‌کنند منابع مالی نظام سلامت به جیب پزشکان رفته است، خاطرنشان کرد: سال‌های سال است که نظام سلامت از جیب پزشکان سوبسید می‌دهد و افزایش دستمزد پزشکان همواره کمتر از میزان تورم سالیانه و افزایش هزینه‌ها بوده است.

این متخصص رادیولوژی با آسیب‌شناسی آنچه باعث از دست رفتن جایگاه واقعی سازمان نظام پزشکی در سال‌های گذشته شده است، گفت: البته واقعیت این است که در برابر نهادها و قدرت‌هایی که اختیاراتی همچون تعرفه‌گذاری را از نظام پزشکی سلب کردند، مقاومت موثری هم از جانب نظام پزشکی دیده نشد و اراده کافی هم برای برگرداندن این اختیارات وجود نداشت. به دلیل اینکه مجموع شرایط آن سال‌ها باعث بی‌انگیزگی پزشکان و از دست رفتن احساس تعلق خاطر نسبت به سازمان نظام پزشکی شده و مشارکت در انتخابات این سازمان هم بسیار کم‌رنگ شده بود و درنتیجه افرادی وارد این سازمان می‌شدند که عمدتا وابسته به سیستم یعنی در استخدام وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، تامین اجتماعی و دیگر نهادهای دولتی و شبه دولتی بودند و بنابراین علاقه چندانی نداشتند که برای بازگرداندن اختیارات به نظام پزشکی تلاشی از خود نشان بدهند.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی با نقد روند رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی گفت: یکی دیگر از وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی که در طول سال‌های گذشته ذره ذره کمرنگ شده، بُعد قضایی و حقوقی نظام پزشکی و رسیدگی به پرونده‌های پزشکی است.

وی افزود: متاسفانه در شرایطی که سازمان نظام پزشکی به دلیل ماهیت صنفی، فنی و تخصصی، بهتر از هر دستگاه دیگری امکان رسیدگی به پرونده‌های تخلفات و قصورات پزشکی را دارد و می‌تواند بار بزرگی از دوش محاکم قضایی قوه قضاییه بردارد، شاهد هستیم که پرونده‌های زیادی بدون اینکه از مسیر نظام پزشکی گذشته باشند، مستقیما به دستگاه‌های دیگر مانند پزشکی قانونی رفته و دادگاه‌هایی موازی با نظام پزشکی برگزار می‌شود که به نوعی می‌تواند اتلاف منابع باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی در ادامه، یکی دیگر از وظایف کلیدی نظام پزشکی را که در طول سال ها مغفول مانده، کمک به تعیین حدود و ثغور تداخلات بین رشته ای در تخصص های مختلف پزشکی دانست که بی توجهی به آن موجب مشکلاتی از قبیل سوءدرمان و تقاضای القایی و تهدید سلامت مردم شده است.

وی، رسیدگی به این مشکل را از اولویت های دوره جدید سازمان نظام‌پزشکی دانست.

برفه‌ای در پایان ابراز امیدواری کرد با حضور پرشور و مشارکت حداکثری پزشکان در انتخابات هقتمین دوره نظام پزشکی در روز جمعه ۳۰ تیر ۹۶، منتخبان مردم با پشتوانه محکمی که برگرفته از آرای جامعه پزشکی است، بتوانند از حقوق حقه این قشر فداکار دفاع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha