شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 218726

برخلاف باور عموم حدود 90 درصد بیماران مبتلا به وبا بدون علامت بوده یا اسهال خفیف دارند.

شایعات درباره وبا را جدی نگیرید

سلامت نیوز:این روزها بحث وبا حسابی داغ شده و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مدام درباره این بیماری به مردم اطلاعات می‌دهند. البته در این میان بازار شایعات هم حسابی داغ است که این هفته مهم‌ترین آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وبا بیماری خطرناکی است اما باعث مرگ نمی‌شود

به گزارش سلامت نیور؛ جام جم نوشت:باید بدانید وبا نوعی بیماری حاد اسهالی است که به علت عفونت روده‌ها با باکتری ویبریو کلرا به وجود می‌آید. آلودگی با این میکروب نتیجه نوشیدن آب‌های آلوده یا خوردن غذاهای خام یا نیمه‌خام مثل سبزیجات یا ماهی است و در بیشتر موارد باعث از دست رفتن سریع آب و الکترولیت‌های بدن از طریق روده شده و در صورتی که درمان نشود، شوک و مرگ بیمار را به دنبال دارد.

به عبارتی در صورت بروز اسهال آبکی شدید، از زمان اولین مدفوع شل تا شوک چهار تا 12 ساعت و در صورت عدم انجام اقدامات درمانی بموقع مرگ در عرض 18 ساعت تا چند روز اتفاق می‌افتد.

اسهال اولین نشانه ابتلا به وبا

برخلاف باور عموم حدود 90 درصد بیماران مبتلا به وبا بدون علامت بوده یا اسهال خفیف دارند. اولین شکایت بیمار از احساس پری و صداهای شکم است و سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثرا بدبو ایجاد می‌شود. استفراغ بدون حالت تهوع قبلی و عطش فراوان نیز از علائم ابتلا به بیماری است.

میوه و سبزیجات آلوده؛ مهم‌ترین عامل انتقال وبا

مصرف میوه و سبزیجات آلوده، تنها یکی از راه‌های انتقال بیماری است و دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و لوازم آلوده بیمار، نوشیدن آب آلوده و خوردن غذای آلوده از دیگر راه‌های انتقال محسوب می‌شود.

جوشاندن آب، مانع انتقال بیماری نمی‌شود

تصفیه، جوشاندن و کلر زدن آب برای جلوگیری از سرایت وبا ضروری است و می‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

پرهیز از مصرف آب چشمه، رودخانه و آب چاه بخصوص در فصول انتقال بیماری بویژه تابستان اهمیت زیادی دارد.

با کته و ماست اسهال ناشی از وبا را درمان نکنید

از لحظه ورود میکروب به بدن تا بروز بیماری وبا، چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد و به محض شروع اسهال شدید، لازم است بیمار مایعات فراوان و محلول خوراکی او.آر.اس مصرف کند و سریع به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه شود. در موارد شدیدتر درمان با سرم و دارو اهمیت بسیار زیادی دارد و جان بیمار را نجات می‌دهد. بنابراین با کته و ماست نمی‌توان اسهال ناشی از وبا را کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha