رئیس سازمان غذا و دارو گفت : ارزیابی ها نشان می دهد که قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی بیشتر از میزان قاچاق در حوزه دارو است و میزان آن به 10 درصد می رسد.

تجهیزات پزشکی قاچاق هنوز در بیمارستان های خصوصی وجود دارد

سلامت نیوز:  رئیس سازمان غذا و دارو گفت : ارزیابی ها نشان می دهد که قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی بیشتر از میزان قاچاق در حوزه دارو است و میزان آن به 10 درصد می رسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سول دیناروند، افزود: میزان قاچاق در دارو، کمتر از پنج درصد است اما این رقم در تجهیزات پزشکی به حدود 10 درصد می رسد و علت آن نیز این است که تجهیزات پزشکی، گروه وسیعی از کالاها را شامل می شود و انواع مختلفی دارد.
وی ادامه داد: تجهیزات پزشکی شبیه دارو نیست که همه آنها تحت کنترل و نظارت باشد و در یک شبکه توزیع بسته ، توزیع شود. بسیاری از تجهیزات پزشکی ، مصرف خانگی دارد به آن معنا که این تجهیزات به تجویز و به داروخانه و به بیمارستان و امثال آن اصلا نیازی ندارد و در فروشگاه های تجهیزات پزشکی معمولی ، عرضه می شوند.

**قاچاق چمدانی تجهیزات پزشکی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخشی از تجهیزات پزشکی به ویژه کیت های آزمایشگاهی یا تجهیزاتی در حوزه دندانپزشکی نیز می تواند از طریق مسافر و بطور چمدانی وارد کشور شود که ارزش آن بالغ بر میلیون ها دلار می شود.
دیناروند افزود: هرچند که مسیر ورود اینگونه تجهیزات از فرودگاه بوده اما چون مسافر آورده ، کنترل نشده است. مجموعه این عوامل موجب می شود که قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی ، حدود 10 درصد باشد.

**تجهیزات پزشکی قاچاق هنوز در بیمارستان های خصوصی وجود دارد
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قاچاق تجهیزات پزشکی در بیمارستان های دولتی بعد از اجرای طرح تحول سلامت به حداقل رسیده است چون بیمارستان های دولتی بطورقانونی نمی توانند خریدهایی را انجام دهند که شناسه گذاری نشده است .
دیناروند تاکید کرد: بیمارستان های دولتی اجازه ندارند تجهیزات پزشکی بخرند که در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی معرفی نشده اند و آنها چون باید تمام خریدهایشان از طریق سامانه باشد، قاچاق و تقلب در حوزه تجهیزات پزشکی در بیمارستان های دولتی به حداقل رسید.
وی افزود: متاسفانه تجهیزات پزشکی قاچاق هنوز در بیمارستان های خصوصی وجود دارد؛ البته آنجا هم بخشنامه هایی ابلاغ شده است و نظارت هایی در حال انجام است تا میزان تجهیزات پزشکی قاچاق در بیمارستان های خصوصی کاهش یابد.


دیناروند یادآور شد: اجرایی شدن سامانه کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی در حوزه دارویی ، تجهیزات پزشکی، آرایشی ، بهداشتی، غذایی و مکمل ها تا حدود زیادی می تواند فرآورده های قاچاق را حذف کند و امکان ورود فرآورده ها و کالاهای قاچاق به شبکه رسمی توزیع و مصرف را به حداقل برساند.
به گزارش ایرنا، 40 درصد بازار تجهیزات پزشکی کشور از تولیدات داخلی و 60 درصد از لوازم پزشکی وارداتی تامین می شود و سازمان غذا و دارو در نظر دارد که در چند سال آینده این نسبت را برعکس کند.
رسیدن به 60 درصد سهم بازار داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی از اهداف برنامه ششم توسعه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha