عضو مجمع نمایندگان استان گیلان ورود فاضلاب صنعتی و خانگی و افزایش آلودگی دریا و برداشت بی رویه منابع تغذیه ای را در کاهش جمعیت این گونه در معرض انقراض موثر دانست.

ورود فاضلاب های صنعتی عامل اصلی کاهش جمعیت فک ها

سلامت نیوز: عضو مجمع نمایندگان استان گیلان ورود فاضلاب صنعتی و خانگی و افزایش آلودگی دریا و برداشت بی رویه منابع تغذیه ای را در کاهش جمعیت این گونه در معرض انقراض موثر دانست.

به گزارش سلامت نیوز، منوچهر جمالی در گفت و گو با خانه ملت، نسبت به انقراض نسل فک خزر هشدار داد و گفت: افزایش آلودگی دریای خزر، ورود فاضلاب صنعتی و خانگی،آلودگی نفتی، سموم کشاورزی، برداشت و صید بی‌رویه منابع آبزیان مورد تغذیه فک‌ها از جمله صید بی‌رویه ماهی کیلکا و کاهش ذخایر از جمله عوامل موثر در کاهش جمعیت فک های خزر و سایر آبزیان است.

ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به دریای خزر

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به دریای خزر انقراض نسل آبزیان را به دنبال دارد، گفت: بخش اعظم آلودگی دریای خزر مربوط به ورود پساب های تصفیه نشده است زیرا برای ساماندهی فاضلاب استان های شمالی هیچ گونه ای برنامه ای وجود ندارد.

ساماندهی فاضلاب های شهری مناطق دریایی شمال کشور تاکنون به نتیجه نرسیده است

وی افزود: بسیاری از شهرهای دنیا به طور کامل در مرکز و وسط دریا قرار داشته و برای جلوگیری از آلودگی دریا تدابیر و راهکارهای پیشگیرانه ای را اتخاذ کرده اند اما متاسفانه ساماندهی فاضلاب های شهری مناطق دریایی شمال کشور تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با وجودی که دولت و مجلس بودجه ای را برای ساماندهی فاضلاب برخی شهرهای حاشیه دریای خزر در نظر گرفته اند اما این امر تاکنون محقق نشده است در حالی که ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریای خزر از مهمترین عوامل موثر در انقراض نسل آبزیان به ویژه فک است.

تاکید بر لزوم ورود جدی وزارت نیرو به موضوع ساماندهی فاضلاب مناطق شمالی

جمالی با تاکید بر لزوم ورود جدی وزارت نیرو به موضوع ساماندهی فاضلاب مناطق شمالی، گفت: البته معضل آلودگی دریای خزر ملی بوده و یک دستگاه به تنهایی از عهده کنترل آن بر نمی آید بنابراین ضروری است تمامی دستگاه ها همکاری مناسبی را با وزارت نیرو داشته باشند.

آلودگی نفتی دریای خزر مربوط به کشورهای همسایه است

وی با بیان اینکه آلودگی نفتی دریای خزر مربوط به کشورهای همسایه است، تصریح کرد: ایران در دریای خزر برداشت نفت ندارد اما آلودگی های نفتی صورت گرفته از سوی کشورهای همسایه در کاهش آبزیان مانند فک خزر موثر است بنابراین نیاز است نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی به کشورهای همسایه هشدار داد؛ البته تا زمانی که ایران خود متعهد به مسائل زیست محیطی دریای خزر نشود نمی توان کشورهای همسایه را مجاب به پذیرفتن این امر کرد بلکه رفع آلودگی های مختلف دریای خزر نیازمند همکاری موثر کشورهای حوزه دریای خزر است.

تاکید بر ضرورت احیای نسل فک خزر/ باید برای تغدیه فک های خزر چاره اندیشی کرد

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت احیای نسل فک خزر، افزود: در جهت جلوگیری از به خطر افتادن تنوع زیستی دریای خزر، باید برای تغذیه فک‌های دریای خزر چاره اندیشی کرد.

انتقاد از انباشت زباله در سواحل دریای خزر

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با انتقاد از انباشت زباله در سواحل دریای خزر، گفت: پسماند و زباله همانند فاضلاب از جمله معضلات شمال کشور به ویژه استان گیلان بوده و چنانچه فکری اساسی برای دفع فاضلاب، پسماند و زباله نشود به دلیل پایین بودن سطح آب های زیرزمینی این مشکل در آینده ای نزدیک به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha