با توجه به اجرائی‌شدن طرح وزارت بهداشت در دولت یازدهم مبنی ‌بر طرح تحول سلامت، به نظر می‌رسد سازمان نظام پزشکی به‌عنوان منتقد یا همراهی‌کننده در این طرح، اگرچه نمی‌تواند تأثیر و نقشی در انتخاب کابینه جدید دولت دوازدهم در وزارت بهداشت داشته باشد؛

الکترونیک نشد دستی شد

سلامت نیوز: انتخابات نظام پزشکی روز گذشته و بر اساس اعلام رئیس ستاد اجرائی انتخابات نظام پزشکی، با مشارکت ۵۳‌هزارو ۸۳۴ نفر به پایان رسید.

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: پس از آنکه حرف‌وحدیث‌ها در ارتباط با ابطال‌شدن یا ابطال‌نشدن این انتخابات به دلیل نقص فنی در بخش الکترونیکی آن راه به جایی نبرد، با برگزاری انتخابات به صورت کلاسیک در روز جمعه، شمارش آرای آن روز گذشته به پایان رسید و نتایج آن اعلام شد. رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی، با تأکید بر اینکه این انتخابات در روز گذشته ابطال نشد، اعلام کرد: متأسفانه بسترهای لازم برای اخذ آرا به روش الکترونیکی فراهم نشد. انتخابات جامعه پزشکی که هر چهار سال یک‌بار و عمدتا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، در سال پیش‌رو و در نزدیکی تشکیل کابینه دولت دوازدهم، بار دیگر با پوشش خبری بالایی در میان اخبار دنبال شد.

با توجه به اجرائی‌شدن طرح وزارت بهداشت در دولت یازدهم مبنی ‌بر طرح تحول سلامت، به نظر می‌رسد سازمان نظام پزشکی به‌عنوان منتقد یا همراهی‌کننده در این طرح، اگرچه نمی‌تواند تأثیر و نقشی در انتخاب کابینه جدید دولت دوازدهم در وزارت بهداشت داشته باشد؛ اما می‌تواند پس از آن، نقش مؤثری را در انتقال نظرات و انتقادات با نظارت بر جامعه پزشکان ایفا کند؛ به‌طوری که سازمان نظام پزشکی امسال پیرو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، اقدام به تهیه فهرستی به نام «لیست امید» از جامعه اصلاح‌طلبان جامعه پزشکی کرد که تا پیش از این، با نام «ائتلاف سفید» فعالیت داشتند. نام افرادی مانند دکتر ایرج فاضل، دکتر ظفرقندی، دکتر مصطفی معین و دکتر تقی نوربخش در میان اسامی مطرح اصلاح‌طلبان عنوان شده بود که با توجه به نتایج آرا در شاخه پزشکی، نام این افراد همچنان در فهرست برگزیده‌شدگان وجود دارد. رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نفر ششم از فهرست نتایج انتخابات است و همچنین نام ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی تهران، از فهرست اصلاح‌طلبان در این میان دیده می‌شود.

دکتر ایرج فاضل، نفر اول انتخابات تهران شد و به گفته روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی، چند نفر از افراد نیز خارج از فهرست ذکرشده به‌عنوان فهرست اصلاح‌طلبان رأی آورده‌اند. براین اساس، از مجموع چهارهزارو ٥٣١ رأی مأخوذه از گروه پزشکی، دکتر ایرج فاضل با دوهزارو ٢١٨ رأی، دکتر محمدرضا ظفرقندی با هزارو ٢١٧ رأی، دکتر علی‌اصغر پیوندی با هزارو ١٥٢ رأی، دکتر علی فتاحی‌بافقی با هزارو ١١٤ رأی، دکتر مصطفی معین با هزارو ٧٥ رأی، دکتر رحمت‌الله حافظی با هزارو ٢٢ رأی شش نفر اول برگزیده هستند. دکتر علیرضا سلیمی، دکتر شاهرخ خوش‌سیرت، دکتر علی دباغ و دکتر سیدتقی نوربخش، کورش شیمی‌نوری، محمدحسین بدخش، بابک زمانی از دیگر انتخاب‌شدگان بخش پزشكی هستند و پس از آن در بخش داروسازان جمشید سلام‌زاده، مسعود جلال و وحید هاشم بیك محلات انتخاب شدند. در بخش دندان‌پزشكی فرزین سركارات، علی یزدانی و سعید ساعی به عنوان عضو علی‌البدل و در بخش علوم آزمایشگاهی محمد وجگانی عضو اصلی و عبدالمجید زارعی نیز به عنوان عضو علی‌البدل برگزیده شدند.

در بخش لیسانسه‌های پروانه‌دار مجید حسن‌قمی به عنوان عضو اصلی و محمدعلی محسنی‌بندپی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند.در بخش مامایی نیز ناهید خداكرم به عنوان یك نفر اصلی و معصومه آباد یك نفر علی‌البدل معرفی شدند.

اگرچه نتایج انتخابات تهران تا بعدازظهر روز گذشته بیرون نیامد؛ اما اسامی انتخاب‌شدگان دیگر شهرها مانند اصفهان، ساری، رشت، شیراز، تبریز و مشهد تا صبح روز گذشته اعلام شد. محمد آقاجانی، رئیس ستاد اجرائی هفتمین دوره انتخاباتی نظام پزشکی، میزان مشارکت گروه پزشکی در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی را نسبت به دوره قبل، ۲۶ درصد عنوان کرد و گفت: تعداد کل آرای گرفته‌شده ۵۳‌هزارو ۸۳۴ رأی و میزان مشارکت نیز نسبت به دوره گذشته که ۴۶‌هزارو ۹۸۲ رأی بود، ١٤,٦ درصد رشد داشته است. این انتخابات با حضور اعضای سازمان نظام پزشکی در شش گروه پزشکی، دندان‌پزشکی، علوم‌آزمایشگاهی، مامایی و لیسانسه‌های پروانه‌دار در ٢٠٠ حوزه انتخاباتی به صورت هم‌زمان در سراسر کشور به صورت حضوری برگزار شد. در این میان، وزیر بهداشت نیز که در چند روز قبل از برگزاری انتخابات در ارتباط با اهمیت آن صحبت کرده بود، روز جمعه در میانه راه سفر به سمنان، به تهران بازگشته و پس از حضور در محل اخذ رأی، بار دیگر به سفر خود ادامه داد. 


تجربه تلخ الکترونیک


انتخابات نظام پزشکی در سال جدید قصد داشت پایه‌گذار برگزاری انتخابات الکترونیک باشد که البته در این امر موفق نشد؛ به‌طوری‌که برخی شخصیت‌های سیاسی و خود کاندیداهای این انتخابات نیز اعتراضاتی به این انتخابات داشتند و جملاتی را در نقد آن توییت کردند. اعتراضات و ناراحتی‌ها تا آنجا پیش رفت که برخی پزشکان متخصص مانند منتخب متخصصان قلب و عروق و منتخب متخصصان دندان‌پزشکی مربوط به انتخابات سازمان در شیراز، پس از برگزاری انتخابات اعلام کردند برای صیانت از آرای افرادی که نتوانستند رأی دهند، استعفا خواهند داد.

دکتر ناهید خداکرمی، کاندیدا و همچنین برگزیده این انتخابات و رئیس انجمن مامایی ایران، نوشت: «شرم‌آور است که وزارت بهداشت بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی، انتخابات نظام پزشکی را به آشفته‌ترین و شبهه‌برانگیزترین شکل ممکن برگزار می‌کند». یا دکتر رحمت‌الله حافظی، نماینده شورای شهر که به‌شدت معترض به تقلب در انتخابات بود، نوشت: «خدا را شکر اینترنت کل دنیا قطع نشد. ١٧٠‌ هزار رأی را نمی‌توانید جمع کنید، چگونه سلامت ٨٠‌ میلیون نفر را پایش می‌کنید». این اختلافات تا جایی پیش رفت که از سوی کانال جامعه پزشکان، عنوان شد برای احقاق حقوق پزشکان در انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام پزشکی و مداخله هرچه سریع‌تر دادستانی در اتفاقات پیرامون این انتخابات، نامه‌ای خطاب به دادستان محترم تهران تهیه و تنظیم شده است. اما دکتر آقاجانی روز گذشته با اشاره به ایجاد اختلال در رمز‌گذاری و رمزگشایی در سیستم انتخابات الکترونیکی در شب قبل از برگزاری انتخابات و اعلام این مشکل از سوی دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در این باره توضیح داد: تمامی شرایط برای برگزاری انتخابات حضوری فراهم شده بود و در ۲۰۰ حوزه انتخاباتی، صندوق‌های شش‌گانه اخذ رأی نیز تعبیه شد و تعرفه به تعداد ۴۰ درصد بیش از کل شرکت‌کنندگان چاپ و در اختیار صندوق‌ها قرار گرفت و امکانات لازم اعم از نیروی انسانی برای فرایند انتخابات حضوری هم مستقر شدند. به گفته او بروز مشکل در حالی بود که در تست‌های قبلی، سامانه جواب مثبت داده بود.

درهمین‌حال علیرضا رحیمی، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی استان تهران در همین باره اعلام کرد که وضعیت نارضایتی شدید در جامعه پزشکی کشور ناشی از برگزاری انتخابات الکترونیکی در شرایط اختلال سیستمی و در نهایت وجود دو سیستم رأی‌گیری بریده از هم (الکترونیکی سپس دستی) قابل درک است. وی در ادامه افزود «تک تک آرای جامعه پزشکی حق‌الناس بوده و همه کاندیداها در سراسر کشور ذی‌نفع این انتخابات هستند و البته بنا به تجربه انتخاباتی چنین اختلالی نیز قابل پیش‌بینی بود. سازمان نظام پزشکی سرمایه اجتماعی انباشته‌ای برای استیفای حقوق بیماران و پزشکان (در قالب اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط) به‌شمار می‌آید. زیبنده نیست چنین سرمایه بزرگی را با سوءتدبیر دستخوش تزلزل کرده و به انگیزه‌های جامعه پزشکی کشور ضربه زده شود».به گفته او کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مرجعی قانونی از موضع وظایف نظارتی خود می‌تواند با تدبیری فوری نظر مؤثر خود را به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی کشور برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت پیش‌رو اعلام کند. «حتی با وجود چنین وضعیت تلخ پیش آمده‌ای نباید جامعه پزشکی کشور را با آشفتگی و سردرگمی در یک انتخابات سرنوشت‌ساز ملی و صنفی رها کنیم».اگرچه در این میان علی شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت درباره این انتخابات توییت کرد: «انتخابات نظام پزشکی تجربه تلخی شد برای اخذ رأی الکترونیک. شور و شوق جامعه پزشکی به دیوار خورد و امکان مشارکت گسترده از بین رفت».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha